Browse Month by maj 2017
Sallader, WW Flex Smartpoints, WW SmartPoints

Kasslersallad med vitlökssparris

Tärnad stekt kassler, vitlökssparris tillsammans med goda grönsaker blir en kanonfin och mättande lunch eller middag. Välj de grönsaker du gillar mest och ha gärna ett ägg till, för att det är ju så gott!

Till 4 portioner behöver man:

ca 500 gram kassler, 4 ägg, 1 knippe grön sparris, 1 vitlök, 1 tsk smör, isbergssallad, gurka, paprika, tomater, purjolök/salladslök, 1 dl majs m.m.

Gör så här:

Börja med att lägga äggen på kokning. Värm sedan en stekpanna med 1 tsk smör. Skär av ändarna på sparrisen och fräs den i smöret. Lägg till mot slutet 1 pressad vitlök och salta lite. Skiva och tärna kasslern. Tag ur sparrisen och fördela den på 4 tallrikar. Stek kasslern i samma stekpanna tills den får lite stekyta. Skölj och skär grönsakerna under tiden och fördela det på tallrikarna. När kasslern är klar så fördelar du den över salladen. Klart! Nu är det bara att njuta.

Viktväktarna

  • WW Flex: 2 smartpoints per portion enligt receptet ovan
  • Smartpoints: 5 smartpoints per portion enligt receptet ovan
Middagsmeny

Middagsmeny 22/2017

Det har varit skönt med lite extra ledighet, men attans vad det gick fort. Imorgon är det måndag och ny vecka så här kommer en ny middagsmeny för er som vill ha lite tips och inspiration. Må så gott! Nadja

          

          

Måndag: Capricciosa på Liba bröd

Tisdag: Ugnsomelett med kabanoss och potatis

Onsdag: Krispiga kycklingbitar med currydip

Torsdag: Fisk med gremolata och mild citronsås

Fredag: Bakad potatis med salsakeso (vegetariskt)

Lördag: Kebabbiffar med couscous (går bra att grilla)

Söndag: Skinkschnitzel med risoni 

Glass, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Hemmagjord vaniljglass

Ni som följer bloggen även på Facebook vet att jag har blivit med en glassmaskin. En liten nätt glassmaskin från OBH Nordica. Jag valde denna maskin av två anledningar, först och främst för att den var liten och tar inte alls så mycket plats. Och dels för att den har fler byttor och man kan göra mindre glass eller fler smaker på en gång. För känner jag mig rätt så kommer denna maskin gå varm i sommar.

Jag har läst en hel del bloggar och kikat på hur de gör sin glass, men främst har jag läst Cupcakefluffan och blivit väldigt inspirerad av henne. För att lära känna min lilla apparat så valde jag att göra en enkel, men ack så god vaniljglass. Glassen smakade och påminde mig väldigt mycket om glassen som man äter utomlands. Ni som förväntar er GB’s mjukglass eller liknande, kan helt glömma bort denna vaniljglass då den är mils avstånd från GB’s. Ett bra tips är att göra glassmeten kvällen innan du ska servera glassen, för den behöver bli ordentligt kall innan du kör den i maskin. Om du inte har en glassmaskin så häller du all smet i en frysbar låda och ställer i in direkt i frys. Rör gärna om lite då och då i glassen så att inga iskristaller bildas.

Till en sats som gav cirka 8-9 kulor (ca 6-7 dl glass) behöver du detta:

3 dl vispgrädde 40 %, 2 dl mjölk (jag hade mellanmjölk), 6 äggulor, 1 dl socker, 1 vaniljstång, 2 msk glykossirap, 1 gelatinblad

Gör så här:

Häll grädde, mjölk och glykossirap i en tjockbottnad  kastrull. Dela på vaniljstången och skrapa ur fröna. Fröna och stången lägger du också i kastrullen och låter allt  koka upp. Blanda och rör ofta. Under tiden kan du vispa upp äggulorna tillsammans med sockret så att det blir riktigt fluffigt. Lägg gelatinbladet i lite kallt vatten.

Tillsätt nu den varma gräddmjölken i äggsmeten försiktigt under vispning. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm detta på svag värme tills det börjar tjockna. Rör om så gott som hela tiden tills smeten nästan når kokpunkten. Obs! Det får inte koka. Tag nu bort det från värmen och lägg i gelatinbladet. Rör om så att den smälter bort. Kyl smeten snabbt i ett vattenbad och lägg sedan kastrullen i kylskåpet i några timmar. Den ska bli riktigt kall, gärna över natten.

Tag nu bort vaniljstången ur smeten. Häll cirka 2-2 1/2 dl smet i glassbyttan och låt glassmaskinen arbeta i cirka 10 minuter. Du ser när glassen ser ”glassig” och krämig ut. Skrapa ut glassen från byttan och lägg över i en plastburk med lock och in i frysen tills det är dags för serveringen. Upprepa sista proceduren tills all glassmet har körts i maskinen. Jag har märkt att ju mindre smet man har i maskinen desto bättre blir det. Första omgången hade jag 3 dl smet i men det tog längre tid för maskinen och resultatet blev mjukare glass. Så tag hellre lite mindre och gör fler omgångar så blir det toppen. Obs! Detta gäller denna maskin, följ anvisningarna som gäller din maskin om du har en annan. Så där ja! En mycket god, krämig och härlig vaniljglass redo att avnjutas. Om du inte har en glassmaskin så häller du all smet i en frysbar låda och ställer i in direkt i frys. Rör gärna om lite då och då i glassen.

Viktväktarna

  • WW Flex: med 5 dl gammaldagsmjöl istället för grädde o mellanmjölk så har denna sats 43 smartpoints, med grädde och mjölk blir 87 smartpoints
  • Smartpoints: Byt ut grädden och mellanmjölken till 5 dl gammaldags mjölk. Glassen blir precis lika god men så mycket mindre kalorier. Hela satsen blir 49 sp istället för 93 sp.
  • Propoints: Byt ut grädden och mellanmjölken till 5 dl gammaldags mjölk. Glassen blir precis lika god men så mycket mindre kalorier. Hela satsen blir 29 pp istället för 54 pp.

Bär, Efterrätter, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Jordgubbstrifle med mandel och kokos

Har ni någonsin gjort en Trifle? Det här var första gången för mig och jag ställde mig genast frågan varför har jag inte gjort det förut. Detta var sååå gott! Trifle är en vanlig lager på lager tårtdessert i England. Vanligtvis så använder man sig av sockerkaka, bär och grädde. Jag har dock använt mig av en så kallad glasskräm som gör det hela så mycket godare. Använd gärna en skål av glas så att man kan se lagren. Det blir en fröjd för ögat. Det är bra om man gör denna efterrätt lite innan så att den hinner dra åt sig alla smaker. Jag har använt en vanlig skål från Ikea som jag tror att många har i sina hem.

Jordgubbstriffle med mandel o kokos

Till fyra-sex portioner behöver du:

400 g jordgubbar, 150 g sockerkaka, 50 g mandelspån, 5 tsk kokosflingor

Glasskräm: 2 dl mellanmjölk, 5 msk marsanpulver, 2 dl vispgrädde

Gör så här:

Börja med att rosta mandelspånen och kokosflingorna lätt på en torr stekpanna. På så sätt får de lite mera smak. Akta så att de inte bränns vid. Sätt åt sidan för att svalna på hushållspapper.

Jordgubbstriffle med mandel och kokos

Gör nu glasskrämen: Vispa ihop mjölk och marsanpulvret. Ställ det kallt medan du vispar upp grädden. Blanda sedan grädden med vaniljkrämen och ställ kallt igen.

Jordgubbstriffle med mandel och kokos

Smula sockerkakan och skiva jordgubbarna. Varva nu sockerkaka, glasskräm, jordgubbar och strö sedan över med mandelspån och kokos. Fortsätt så tills du fullt skålen med helt, avsluta med mandelspån och kokos. Ställ det kallt tills det är dags för servering.

Jordgubbstriffle med mandel och kokos

Viktväktarna

  • WW Flex: Hela satsen är 80 smartpoints om du använder mellanmjölk och 40 % grädde.  Vid 6 portioner så en portion 13 smartpoints. (9 sp om du använder 27 % grädde)
  • Smartpoints: Hela satsen är 56 smartpoints om du använder mellanmjölk och 27% grädde.  Vid 6 portioner så en portion 9 smartpoints. (8 sp om du använder 20% Milda Visp)
  • Propoints: Hela satsen är 48 propoints om du använder mellanmjölk och 27% grädde. Jag hittade inte vad marsanpulver är i propoints utan räknade det som vaniljsocker. Vid 6 portioner så en portion 8 propoints.
Middagsmeny

Middagsmeny 21/2017

Denna vecka blir en kort arbetsvecka för mig. Lite extra lediga dagar har jag absolut inget emot. Jag hoppas att vädret blir toppen så att man kan få vara ute och njuta av värmen och solen. Hoppas ni får en fin vecka. / Nadja

          

          

Måndag: Tortillapajer

Tisdag: Phad Thai med kyckling

Onsdag: Svamplasagne (vegetariskt)

Torsdag: Filéspett med grönsaker

Fredag: Varm smörgåstårta

Lörddag: Kyckling i dragonsås med purjolök

Söndag: Ugnsbakad lax med philadelphia

Kött, Marinader, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Rosmarin- och vitlöksmarinade kotletter

Fläskkotletter är ett kött som lätt blir för torrt när man steker eller grillar det, men ack så gott om man lyckas få till det. Det är alltid bra om man marinerar köttet lite innan. Denna marinad är smaksatt med rosmarin och vitlök och passar mycket bra till fläskkött, kyckling och fisk. Det går även bra att grilla kotletterna om vädret så tillåter.

Till fyra portioner behöver du:

4-8 benfria kotletter

Marinad: rivet skal + saft från 1/2 citron, 3 msk matolja, 2 pressade vitlöksklyftor, 2 tsk torkad rosmarin eller några kvistar hackad färsk rosmarin

Gör så här:

Blanda ingredienserna till marinaden. Lägg i köttet i en plastpåse och häll över marinaden så att den täcker all kött. Låt vila kallt i minst 30 minuter men gärna längre. Torka av överflödig marinad. Grilla eller stek kotletterna några minuter på varje sida. Här serveras kotletterna med en sallad gjord på tomat, salladslök, gurka, majs och lite vit ost.

Viktväktarna

  • WW Flex: 1 fläskkotlett är 2 smartpoints. Marinaden är 3 smartpoints per portion
  • Smartpoints: en fläskkotlett är 1 smartpoints. Marinaden behövs inte räknas med men annars är den 12 sp för hela
  • Propoints: en fläskkotlett är 3 propoints, så denna rätt är mager och bra om du serverar pointsfri sallad till, då kan man unna sig två bitar till och med.

 

Bullar/Vetebröd, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Kokos- och citronbullar

Det är inte varje dag man sätter igång och bakar bullar och det är kanske därför det blir så speciellt när man väl gör det. Jag ville prova på något nytt och då blev det dessa Kokos- och citronbullar. De blev faktiskt inte så dumma. Man kan inte jämföra dem med Kanelbullar eller Vaniljbullar. Kokos- och citronbullar är inte så söta utan de smakar mera citron och svagt lite kokos. Men det är kul att kunna bjuda på flera olika sorters bullar till kaffet.

Detta behöver du till en sats Kokos-och citronbullar:

Deg: 150 g smör, 5 dl mellanmjölk (laktosfri), 75 g jäst, 1 1/2 dl strösocker, 1 tsk salt, 3 tsk mald/krossad kardemumma, 17 dl vetemjöl

Fyllning: 2 dl kokosflingor, 1/2 dl mellanmjölk (laktosfri), rivet skal av 1 citron, 100 g rumsvarmt smör, 1/2 dl socker

Garnering: 1 ägg till pensling, 2 dl pärlsocker och ev. lite kokos

Gör så här:

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken. Låt blandningen bli fingervarm. Smula sönder jästen i en skål och tillsätt degvätskan. Rör om tilsl jästen har löst sig. Tillsätt sedan socker, salt och kardemumman. Rör ner det mesta av mjölet. Här är det bra om du använder en maskin för arbeta degen kraftigt i minst 10 minuter så att den blir blank och smidig. Låt degen vila i 40 minuter eller tills den har jäst till dubbel storlek.

Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i 2 delar. Baka ut varje del till en rektangulär platta. Lägg på fyllningen och rulla ihop från den avlånga sidan. Skär rullen i lagom stora bitar och lägg bullarna i pappersformar. Låt jäsa i ytterligare 40 minuter. Här kan du sätta på ugnen (250 grader) så hinner den bli lagom varm. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö därefter över pärlsocker och eventuellt lite kokosflingor. Grädda bullarna i mitten av ugnen i cirka 6-8 minuter.  Låt dem svalna udner en bakduk innan de avnjuts.

Viktväktarna

  • WW Flex: Totalt blir det 314 smartpoints. Dela det med antal bullar du får. T.ex 40 st = 8 sp per bulle
  • Smartpoints: Totalt blir det 313 smartpoints för hela satsen. Vid 40 bullar är en bulle 8 smartpoints.
  • Propoints: Totalt blir det 202 propoints för hela satsen. 5 propoints per bulle om du får 39-40 bullar per sats.

~***~

Klicka på länken under bilderna så kommer du till de andra bullrecepten:

Kanelbullar

Vaniljbullar

Kanelknutar

Vetelängd med kanelfyllning

Middagsmeny

Middagsmeny 20/2017

Då var det dags för en ny middagsmeny. Då vädret inte har varit det bästa så har jag planerat lite mer värmande mat. Men jag hoppas att det snart vänder och att värmen kommer, är väldigt sugen på grillat.Trevlig vecka! Nadja

          

          

Måndag: Makaronipudding 

Tisdag: Fisk med vitt vin och gröna ärtor

Onsdag: Falafel i tunnbrödrulle (vegetariskt)

Torsdag: Savoykålswok med het nötfärs och sojasås

Fredag: Tortillalasagne med kyckling

Lördag: Kotletter med gremolata

Söndag: Köttfärsbiffar med timjansås

Grillat, Matbröd, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Bröd på grillen

Vad sägs om att grädda lite pitabröd på grillen? Följ receptet och resultatet blir mjuka fina, goda pitabröd som kan fyllas med grillat och diverse goda tillbehör. Jättegott!

Naturligtvis så glömde jag ut räkna exakt hur många pitabröd det blev av denna sats, men jag kan tala om att vi var 4 stycken som åt och det blev lite bröd över. Sedan beror det även på storleken och de jag gjorde var nog i den storleken som de frysta pitabröden är.

Detta behöver du:

50 g jäst, 5 dl vatten (37 grader varmt), 700-750 g vetemjöl, salt, ev lite mer mjöl vid utbakningen, lite matolja till pensling (1 msk)

Gör så här:

Lös ut jästen i fingervarmt vatten. Tillsätt sedan lite salt och vetemjöl. Degen får gärna vara lite lösare för du använder mer mjöl vid utbakningen. Blanda ihop allt till en fin deg och låt den jäsa övertäckt i minst 30 minuter.

Tag degen och arbeta den lite på ett mjölat bakbord. Tag ut cirka 10-14 stycken bollar. Varje boll plattar du ut med hjälp av lite mera mjöl så att de ser ut som platta runda bröd. Pensla bröden med lite matolja  så att de inte fastnar på grillen.

Lägg bröden med den oljade sidan mot grillen och grädda dem några minuter innan du penslar ovansidan med lite olja och vänder. Du vänder bröden när den har fått fin färg och inte innan. Du kommer att se hur bröden jäser upp lite på grillen och blir tjocka och fina.

Fyll pitabröden med andra godsaker från grillen, här på bilden strimlad kycklingfilé, som fått ligga i marinad i någon timme, sallad, tomat och salladslök. Men du tager vad du haver eller gillar. Lycka till!

Viktväktarna

  • WW Flex: hela satsen har 79 smartpoints. Dela det med antalet bröd du får fram. 4 smartpoints per bröd vid 18-20 stycken
  • Smartpoints: hela satsen är 79 smartpoints . Mellan 18-20 bröd så är ett bröd 4 smartpoints
  • Propoints: hela satsen är 74 propoints och vid 20 st bröd så är en 4 pp

Följ mig på Instagram: Nadjaskitchen