• Kyckling/Fågel,  Pasta,  WW Flex Smartpoints,  WW SmartPoints

    Radiatori med pepparkyckling

    Det är lite segt mellan inläggen för tillfället för jag försöker njuta av varje ledigt tillfälle. Med detta enkla men mycket goda pastarecept ska jag försöka blidka er lite. Radiatori är en pastasort från Zeta med 100 % fiber, men självklart kan ni ta vilken pasta ni än vill. Jag tycker själv det är skoj att variera så blir även ögat glad när maten dukas fram. Kycklingen blir kryddad av både peppar, vitlök, senap och persilja – en mycket god kombination.

    Detta behöver du till 4 portioner:

    700 g kycklingfilé, 1 msk olja, 1/2 tsk salt, 2-3 krm grovmalen svartpeppar, 2 msk hackad persilja, 2 vitlöksklyftor, 2 ½ dl matlagningsgrädde (15%), 2 tsk fransk senap, 4 portioner (6 dl) kokt radiatori eller annan valfri pasta

    Gör så här:

    Koka pastan enligt förpackningen. Låt den rinna av. Strimla under tiden kycklingfiléerna och fräs den i olja i en stekpanna. Salta och peppra. Lägg till persiljan och pressad vitlök. Tillsätt grädden och senapen. Häll i pastan och blanda ordentligt. Smaka av och krydda eventuellt mera.

    Häll upp pastan i djupa tallrikar eller skålar. Pudra gärna över lite extra grovmalen svartpeppar som på bilden. Servera gärna en blandad god sallad till pastarätten. Smaklig måltid!

    Viktväktarna

    • WW Flex: 10 smartpoints per portion enligt receptet ovan
    • Smartpoints: 12 smartpoints per portion enligt receptet

  • Middagsmeny

    Middagsmeny 30/2017

    Önskar en superfin kommande vecka med denna middagsmeny. Förhoppningsvis så finner ni något som faller er i smaken. /Kram Nadja

             

              

    Måndag: Crepes med champinjoner, bacon och ost

    Tisdag: Chorizo i paprika- och chilisås

    Onsdag: Persiljebiff med potatis och gräddsås

    Torsdag: Tikka Masala kycklinggryta

    Fredag: Fläskfiléwok med stekta nudlar

    Lördag: Lasagne fullproppad med grönsaker och keso (vegetariskt)

    Söndag: Hoki med citron, bacon och vitvinssky

  • Kyckling/Fågel,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Kyckling i dragonsås med purjolök

    Detta är en mycket god måltid, kyckling i dragonsås med purjolök. Servera gärna med kokt potatis och kokta små morötter…då blir det gött!

    Detta behöver du till 4-5 portioner:

    ca 900 g kycklingfilé (eller vilken benfri kycklingkött som helst), 1 pressad vitlöksklyfta, salt, peppar, 1 dl vitt vin, 3 1/2 dl matlagningsgrädde (max 15%), 2 tsk torkad dragon (eller 2 msk färsk), 1 msk kycklingfond, 1/2 purjolök (gärna gröna delen för färgens skull), ev 1 msk dijonsenap

    Gör så här:

    Skär kycklingköttet i bitar. Hetta upp matolja i en stor vid panna. Lägg i köttet, tillsätt vitlöken, salta och peppra och stek sakta tills kycklingen börjar få färg.

    Häll sedan på vinet och låt den koka upp. Tillsätt grädde, dragon och fond. Koka sakta till lagom tjock konsistens. Lägg ner purjolöken som är skuren är rätt så stora bitar. Smaksätt eventuellt såsen med 1 msk dijonsenap. Smaka av med salt och peppar. Smaklig måltid!

    Viktväktarna

    • WW Flex: Med 15 % matlagningsgrädde blir det 7 smartpoints per portion vid 4 portioner och vid 5 portioner blir en portion 6 smartpoints. Om man använder 7 % matlagningsgrädde blir en portion 4 smartpoints vid 4 portioner och 3 smartpoints vid 5 portioner. Lägg till smartpoints för potatis
    • Smartpoints: Med 15 % matlagningsgrädde blir det 10 smartpoints per portion vid 4 portioner och vid 5 portioner blir en portion 8 smartpoints. Om man använder 7 % matlagningsgrädde blir en portion 6 smartpoints vid 4 portioner och 5 smartpoints vid 5 portioner. Lägg till smartpoints för potatis
    • Propoints: 8 pp vid 5 portioner och 10 pp vid 4 portioner (obs! potatis inte inräknad)
  • Middagsmeny

    Middagsmeny 29/2017

    Här vår middagsmeny för nästa vecka. Den delar jag med mig för att kunna underlätta din vardag eller kanske ge dig lite inspiration när du inte vet vad du ska ha till middag. Hoppas du finner något som du vill testa. / Kram Nadja

                     

              

    Måndag: Köttfärsenchiladas

    Tisdag: Kyckling i kryddig tomatsås (Crock-Pot)

    Onsdag: Gratinerad falukorv på lökbädd

    Torsdag: Ost- och tomatpaj (vegetariskt)

    Fredag: Biffröra med tacosmak och bakad potatis

    Lördag: Auberginemoussaka

    Söndag: Halstrad Hoki med frisk basilikasås

  • Efterrätter,  Frukt,  Glass,  WW Flex Smartpoints,  WW SmartPoints

    Frusen yoghurtdessert

    Denna dessert är så perfekt för kommande soliga och varma dagar. Det är en frusen yoghurtdessert som kan varieras med vilka frusna frukter man själv vill. Här har jag provat med mango och banan. Bananen är till för att göra desserten lite tjockare och krämigare, men kan skippas helt om man så vill. Då kommer mango och vaniljsmaken fram ännu mera. Jag har valt att göra detta på vaniljyoghurt med 2 % fetthalt. Man kan välja med magrare fetthalt men då blir desserten inte lika krämig och tjock. Välj gärna en vaniljyoghurt som har en god vaniljsmak, den bidrar så mycket mera. Strö på lite färska bär, frukt, hackade nötter, riven choklad eller kokos vid servering. Det går att variera i det oändliga.

    Frusen yoghurtdessert-vvsmartmat-smartpoints-mango-glass-vanilj-banan

    Till 2 portioner behöver man:

    2 dl vaniljyoghurt 2,5 %, 225 gram frusen mango, 1 banan

    Gör så här:

    Skiva bananen och lägg den i frysen så att den blir fryst. Ta sedan fram den och mango och låt den tina lite innan du mixar frukten. Du tinar frukten lite så att den inte tar sönder din mixer/stav. Blanda sedan den mosade frukten med vaniljyoghurten. Du kan nu välja att servera den direkt eller lägga den tillbaka i frusen för att bli mer ”glassliknande”. Strö gärna över lite färsk frukt eller bär när du serverar desserten.

    Viktväktarna

    • WW Flex: 4 smartpoints per portion
    • Smartpoints: 4 smartpoints per portion

     

  • Middagsmeny

    Middagsmeny 28/2017

    Ibland är det svårt med att komma på vad man ska till middag. Det blir till slut att man lagar samma sak om och om igen. En lösning är ju att kika på mina middagsmenyer som finns här på bloggen, det finns över 340 stycken just nu, och få inspiration att prova något nytt. Jag tror inte du kommer att ångra dig. Varför inte börja testa något nytt från denna meny? /Kram Nadja

              

              

    Måndag: Köttfärsrullader med timjan i tomatsås

    Tisdag: Kassler med sweet chiligrönsaker

    Onsdag: Macaroni and cheese  (vegetariskt)

    Torsdag: Fiskgratäng med spenat och pinjenötter

    Fredag: Kycklinglasagne

    Lördag: Lövbiffswok med Teriyaki Ginger & Sesami

    Söndag: Bifteki med vitlöksyoghurt (perfekt att grilla)

  • Kyckling/Fågel,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Kyckling med mozzarella, pinjenötter och grillad paprika

    Vad säger du om lite kyckling med goda italienska smaker? Jättegott! Denna rätt är även toppen att bjuda sina gäster på. Och trots att den är lättlagad som tusan, så är rätten mycket smakrikt för det. Servera kycklingen gärna med ugnsbakad potatis/färskpotatis och en fin grönsallad till.

    Till 4 portioner behöver du: 

    500 g kycklingfilé, 1 tsk matfett, salt, peppar, 150 g grillad paprika (finns i burk), 1 boll mozzarella (ca 30 gram), 2 vitlöksklyfta, färsk basilika efter tycke o smak, 1 msk pinjenötter

    Gör så här:

    Dela kycklingfilén i tunnare och mindre bitar. Stek dem i lite matfett tills de blir gyllenbruna i en stekpanna. Salta och peppra. Lyft över kycklingen i en smord och ugnsfast form.

    Grovhacka paprika, mozzarella och vitlök. Fördela det över kycklingbitarna som ett täcke och strö över pinjenötter och hackad färsk basilika. Gratinera i 200 graders ugnsvärme tills osten har smält och rätten har fått fin gyllenbrun färg, cirka 15 minuter.

    Avnjut rätten tillsammans med en god sallad, pasta eller ugnsbakad potatis. Smaklig måltid.

    Viktväktarna

    • WW Flex: 2 smartpoints per portion enligt receptet ovan. Lägg till points för potatis, ris eller liknande.
    • Smartpoints: 3 smartpoints per portion enligt ovan, lägg till points för potatis, ris eller liknande om du vill ha det.
    • Propoints: 5 pp/portion enligt receptet nedan, lägg till points för potatis, ris eller liknande om du vill ha det.
  • Middagsmeny

    Middagsmeny 27/2017

    Det kalla vädret fortsätter och ingen sommarvärme i sikte, utan tyvärr bara regn och blåst. Hoppas ni har det bättre. Veckans middagsmeny kommer här och vad tror ni? Finns det något ni vill testa? Jag rekommenderar starkt Krämig Chicken Korma om ni gillar indiskt. Den är riktigt, riktigt god. Och fiskgratängen är också riktigt god, den måste ni också testa…och Salsaburgaren är inte fy skam, kan med fördel grillas, så testa den också. / Kram Nadja

    PS! Ni vet väl att om ni klickar på bilden eller på middagens namn så kommer ni direkt till receptet? Prova så får ni se.

              

              

    Måndag: Krämig Chicken Korma

    Tisdag: Vitkålsgratäng med kallskuret (ev. vegetariskt)

    Onsdag: Örtkotlett med couscous och grönsakswok

    Torsdag: Mexikansk soppa med chorizo

    Fredag: Fisk- och paprikagratäng med ajvar

    Lördag: Crunchy Salsa Burger

    Söndag: Pastawok med vitlökskyckling