Browse Month by januari 2018
Glutenfritt, Matbröd, WW Flex

Glutenfritt fröknäcke

Detta recept fick jag från mina kollegor Wayra och Marita. Det är ett fröknäcke som är jättegott och väldigt enkelt att göra. Det är bara att blanda ihop smeten, lägga det på plåt och in i ugnen en timme. Klart. Sedan får du ett riktigt smarrigt och knaprigt fröknäcke som du kan ta till frukost eller till mellanmål. Skär gärna upp bitarna innan du ställer in plåten i ugnen, det blir mycket lättare att bryta sönder knäcket i fina bitar efter gräddningen. TIPS! Gör 2 plåtar på en gång, det kommer att gå åt – jag lovar.

Till en plåt behöver man:

2 dl majsmjöl, ½ dl pumpafrön, ½ dl solrosfrön, 1 dl sesamfrön, ½ dl linfrön, 2 msk rapsolja, 2 dl kokande vatten, flingsalt att strö över

Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser i en bunke.

Lägg bakplåtspapper på en plåt. Häll smeten på bakplåten. Jag bredde ut smeten i form av en rektangel. Lägg sedan ytterligare ett bakplåtspapper ovanpå smeten och kavla ut så tunt du vill ha det. Dra bort bakplåtspapperet. Skär ut bitar efter eget val och strö över med flingsalt.

Grädda i cirka 1 timme och låt det sedan svalna lite innan du bryter det i bitar. Förvara det i en lufttät burk.

Viktväktarna

  • WW Flex: Receptet har totalt 40 smartpoints. Dela det med antalet bitar du skär upp. Mellan 28-40 bitar blir det 1 sp per bit
Middagsmeny

Middagsmeny 5/2018

Sista veckan i januari är redan här och jag finner det lite ofattbart. Tiden går alldeles för fort tycker jag. Vilket som, så kommer här vår middagsmeny för kommande vecka. Det blir mycket gott så spana in menyn och testa gärna något nytt. Jag vill även passa på och tacka era för alla fina kommentarer ni lämnar om de olika recepten här på bloggen, Facebook och Instagram. Det är sååå uppskattat ska ni veta, både av mig och andra, så tack och fortsätt gärna med det. Jag hoppas att ni finner menyn nedan inspirerande, omväxlande och bra. Ha nu en superfin vecka! Nadja

          

          

Måndag: Kryddig Jambalaya (7sp)

Tisdag: Ugnsbakad torsk med senapstäcke (2 sp)

Onsdag: Bräckt Kassler med spenat- och ostpasta (7 sp)

Torsdag: Kyckling Cashew (1 sp)

Fredag: Fläskfiléwok med stekta nudlar (7sp)

Lördag: Svampfyllda Quesadillas (16sp) (vegetariskt)

Söndag: Bogstek med franska kryddor (2 sp)

Pajer (Mat), Vegetariskt, WW Flex, WW Propoints, WW SmartPoints

Kesopaj med grönsaker

Ni som läser min blogg vet att jag har lovat provlaga Viktväktarnas pajskal med keso och nu har det äntligen blivit av. Jag kan säga att jag tyckte om det. Den var mycket godare än det magra pajskalet. Receptet på pajskalet kommer från Viktväktarnas kokbok ”Grytor och gratänger” och den påminde mera om ett vanligt gott och krispigt pajskal, så den rekommenderas starkt. Fyllningen har jag själv kokat ihop och det blev riktigt gott. Jag fortsatte att använda keso när jag väl ändå hade öppnat paketet. De grillade/rostade grönsakerna passar perfekt med den. Tillaga och njut!

Till en paj, 6 portioner, behöver du:

Pajdeg: 100 g margarin 80 %, 100 g keso 1,5 %, 3 1/4 dl vetemjöl

Fyllning: 150 g keso 1,5 %, 2 ägg, 1 tsk bakpulver, salt, peppar, 1 msk olja till stekning, 100 g zucchini/squash, 100 g purjolök, 2 grillade paprikor (t.ex Fontana), 2 vitlöksklyftor

Gör så här:

Blanda alla ingredienser till pajskalet och knåda snabbt ihop till en deg. Låt degen vila i cirka 30 minuter i kylskåp. Tryck sedan ut degen i en pajform. Nagga kanterna och botten och förgrädda i ugn 200 grader, cirka 10 minuter. Skär grönsakerna i mindre fina bitar. Fräs zucchini, squash och purjolök tillsammans med hackad vitlök i matolja så att de mjuknar. Salta och peppra för att få mera smak. Den grillade paprikan skär du också i mindre finare bitar och fördelar den över pajskalet. Fördela även sedan de stekta grönsakerna i pajskalet. Vispa ihop äggen tillsammans med keso, salt, peppar och bakpulver. Häll det över grönsakerna så att de blir övertäckta. Grädda pajen i 200 grader tills fyllningen har stelnat (30-45 minuter beroende på ugn) och fått fin färg. Låt pajen stå i några minuter innan den skärs i bitar. Servera med en god blandad sallad.

Viktväktarna

  • WW Flex: Hela pajen har 59 smartpoints totalt (bara pajskalet har 52 smartpoints). En bit vid 6 portioner är 10 smartpoints
  • Smartpoints: Hela pajen är 64 smartpoints totalt (varav pajskalet är 52 smartpoints). En bit paj (vid 6 portioner) är 11 smartpoints.
  • Propoints: Pajskalet kostar 7 pp vid 6 portioner. Totalt tillsammans med fyllningen så blir det 9 propoints/portion vid 6 portioner.

Fisk, WW Flex, WW Propoints, WW SmartPoints

Fisk- och paprikagratäng med ajvar

Jag har nu räknat om även detta recept enligt nya WW Flex, men de gamla räknesätten smartpoints och propoints finns kvar. Jag vill tipsa er om att tillaga denna rätt då den är väldigt lätt- och snabblagad (perfekt som vardagsrätt) men också mycket god. Vi har valt att ha kokt potatis till fisken, men i originalreceptet från Viktväktarna så använde man sig av ris. Du finner uträkning på båda alternativen.

fisk och paprikagratäng med ajvar - viktväktarna - propoints - vvkasse - viktväktarrecept - recept med propoints

Till 4 portioner behöver du:

500 g torsk, 1 tsk margarin/smör, 1/2 paprika, 2 1/2 dl matlagningsgrädde 7 %, 170 gram ajvar relish stark, 1/2 paket persilja, 250 g ris (okokt) eller 8 potatisar, 250g morötter

Gör så här:

Sätt ugnen på 160 grader. Krydda fisken med salt och peppar, lägg i en smord ugnsform. Kärna ur och hacka paprikan i bitar, och strö den över fisken.Blanda ihop grädde med ajvar relish och persilja, salta och peppra och häll det över fisken.

fisk och paprikagratäng med ajvar - viktväktarna - propoints - vvkasse - viktväktarrecept - recept med propoints

Tillaga i ugn i ca 20-30 minuter. Koka potatis eller ris under tiden. Servera fisken med riset eller kokt potatis och morötter.

Viktväktarna:

  • WW Flex: 8 smartpoints per portion om du serverar 2 kokta potatisar till. Om du väljer att servera kokt ris till så är det 11 smartpoints per portion. Varför det blev samma som tidigare kan jag inte svara på. Kan det vara att mängden fisk blir obetydlig i det stora hela då den var billig redan innan?
  • Smartpoints: 8 smartpoints per portion om du serverar 2 kokta potatisar till. Om du väljer att servera kokt ris till så är det 11 smartpoints per portion.
  • Propoints: 11 propoints per portion oavsett om du serverar ris eller potatis.
Middagsmeny

Middagsmeny 4/2018

Dags igen för nästa veckas middagsmeny. Denna gång bjuds det bland annat på en god och värmande Kalops. Jag gör gärna en större sats av denna gryta och har då även till matlåda dagen efter. Sedan blir det även en god Nudelsoppa med kyckling, Pasta med räkor och chili och mycket annat gott. Ha nu en superfin vecka! // Nadja

          

          

Måndag: Nudelsoppa med kyckling (4sp)

Tisdag: Äggpanerad aubergine (6sp)

Onsdag: Pasta med räkor och chili (9sp)

Torsdag: Tortillarulle med chorizo och bönsalsa (10sp)

Fredag: Kyckling Paneng Red Curry (6sp)

 Lördag: Köttfärsbiffar med timjansås (10sp)

Söndag: Kalops (5sp)

Kyckling/Fågel, WW Flex, WW SmartPoints

Cayennepanerad kyckling

Vet ni hur god och saftig kycklingen blir när man panerar den? Här har jag bara rullat kycklingen i lite ströbröd som är smaksatt med cayennepeppar och salt. Inget ägg eller annat utan bara lite ströbröd för krispighetens skull. Supergott blev det. På bilden serveras den med pastawok men du kan gott och väl servera den skivad till en god krispig sallad. Jag har använd Kronfågels senaste nyhet Minutfilé (utbankad hel kycklingfilé) just för att den har kortare stektid. Denna rätt är mycket lättlagad men så god. Man väljer själv hur mycket cayennepeppar man vill ha.

Cayennepanerad kycklingfilé

Till 4 portioner behöver du:

4 stycken Kycklingfilé (helst tunn och utbankad), 1 dl ströbröd, 1-2 tsk cayennepeppar, salt, 2 msk olja

Gör så här:

Värm en stekpanna med oljan.

Cayennepanerad kycklingfilé

Blanda ihop ströbröd med cayennepeppar och salt. Skär eventuellt kycklingen i mindre bitar och vänd den sedan i ströbrödet.

Cayennepanerad kycklingfilé

Stek kycklingen cirka 3 minuter (eller mer beroende på tjockleken) på var sida. Kycklingen kan serveras som på bilden med pastawok eller till en god sallad för magrare variant.

Viktväktarna

  • WW Flex: 4 smartpoints per kycklingfilé
  • Smartpoints: 5 smartpoints per kycklingfilé
Matbröd, WW Flex, WW Propoints, WW SmartPoints

Morotsbröd

Äntligen har jag tagit mig tid och bakat lite bröd igen. Dessa Morotsbröd har jag bakat tidigare och tycker väldigt mycket om dem för att de blir så saftiga och goda. De är perfekta till både sallad, soppor men även till frukost. Enligt receptet ska det bli 20 stycken och då blir det väldigt små bröd, men det är bara att göra dem lite större om man vill ha dem som frukostbröd.

Det här behöver du till 1 sats (10-20 bullar):

3 dl mellanmjölk, 1/2 paket jäst, 2 msk olja, 1 tsk salt, 3 dl finrivna morötter, 2 dl vetekli, ca 8 dl vetemjöl

Gör så här:

Värm mjölken fingervarmt, 37 grader. Smula ner jästen i en bunke. Häll på en liten del av den varma mjölken och lös upp jästen. Häll på resten av mjölken samt olja och salt. Blanda väl. Rör i morötter, kli och vetemjöl. Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Knåda tills degen blir blank och slutar att kladda. Låt degen jäsa under bakduk i minst 30 minuter eller till dubbel storlek. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda degen och rulla till en längd. Dela längden i 20 delar. Trilla varje del till en boll och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare i 30 minuter under bakduk. Grädda morotsbullarna mitt i ugnen i cirka 12 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Viktväktarna

  • WW Flex: Hela satsen är 68 smartpoints. Vid 20 st bröd så blir 1 bröd 3 sp, vid 15 bröd blir 1 bröd 5 sp, vid 10 bröd blir 1 bröd 7 sp
  • Smartpoints: hela satsen är 68 smartpoints. Vid 20 st bröd så blir 1 bröd 3 sp, vid 15 bröd blir 1 bröd 5 sp, vid 10 bröd blir 1 bröd 7 sp
  • Propoints: jag räknat ut att en brödbulle kostar 2 propoints om du får ut 20 stycken bullar.

Middagsmeny

Middagsmeny 3/2018

Årets middagsmeny nummer 3 kommer här. Jag försöker hålla en varierad meny så mycket som det bara går. Och allt eftersom jag hinner med att uppdatera recepten enligt WW Flex, desto mer varierat kommer det bli. Ni vet väl om att det nu finns 3 olika kategorier för oss Viktväktare: WW Flex – recept uträknade efter det senaste och nyaste programmet, WW Smartpoints – recept uträknade efter Smartpoints programmet innan WW Flex men även WW Propoints – programmet innan Smartpoints. Kategorierna hittar ni på sidomenyn som finns på högra sidan av bloggen. SP-värdet som anges nedan vid rättens namn är enligt senaste programmet WW Flex, men klicka dig vidare genom bilden/namnet på rätten så kommer du direkt till receptet. Där kan du se även de andra uträkningarna. Snurrigt värre eller? Fråga bara på om ni undrar över något här på bloggen. Jag svarar så fort jag kan. Till er som inte är Viktväktare utan bara vill äta gott så är det bara att strunta i all text ovan och njut istället av all god mat utan större funderingar. Ha nu en superfin vecka! Nadja

          

          

Måndag: Kasslersallad med vitlökssparris (2sp)

Tisdag: Tomatsoppa med ost och tortellini (8sp) (vegetariskt)

Onsdag: Citron- och vitlöksfisk med rostade tomater (1sp)

Torsdag: Couscousröra med kycklingkorv (8sp)

Fredag: Smoky BBQ Chicken Tortilla (9sp)

Lördag: Allt-i-ett-i-ugn (10sp)

Söndag: Ostbiffar med paprika- eller purjoströssel (4sp)

Kyckling/Fågel, WW Flex, WW Propoints, WW SmartPoints

Kyckling i balsamico- och oreganosås

Det här receptet fann jag i min ”prova-på” hög, tror den ursprungligen kommer från någon Buffé tidning, men är ej säker då det bara är ett urklipp. Rätten är i alla fall mycket god och den kommer absolut tillagas här hemma igen. Då kan jag tänka mig att lägga till lite grönsaker, så som kanske morot, svamp, salladslök eller paprika. Om du vill ha kokt potatis till, så ska du börja med den, för resten går rätt så snabbt att tillaga. Vitlöken kan naturligtvis uteslutas om man inte vill ha den med men den gör susen.

Till 4 portioner behöver du:

cirka 500 g kycklingfilé, 2 vitlöksklyftor, 1 msk olja, 1/2 tsk salt, svartpeppar, 2 1/2 dl matlagningsgrädde 15%, 1 hönsbuljongtärning, 3 tsk torkad oregano (färsk går också), 1,5  msk balsamvinäger

Gör så här:

Skär kycklingfilén i mindre bitar, typ 3 bitar på varje filé. Skala och hacka vitlöken. Bryn kycklingen runt om en stekpanna, salta och peppra. Blanda grädde, buljongtärning, oregano och balsamvinäger i en gryta. Lägg i kycklingen och vitlöken. Låt allt koka under lock i cirka 5 minuter. Servera gärna med kokt potatis, den är supergod till såsen!

 Viktväktarna

  • WW Flex: 6 smartpoints om man använder 15 % grädde, 4 smartpoints med 10 % (Valio Laktosfri), 2 smartpoints med 4 % matlagningsgrädde. Lägg till points för potatis eller liknande
  • Smartpoints:  7 sp per portion enligt receptet ovan
  • Propoints: 7 pp enligt receptet och lägger du till kokt potatis för 3 pp så får du en supergod middag för endast 10 pp.