• Ägg,  Påskmat,  WW Flex Smartpoints,  WW SmartPoints

    Deviled Eggs med chilisalami

    Deviled Eggs har väl alla hört talas om men kanske inte gjort. Det är i princip hårdkokta ägg som halverats, äggulorna har mosats till en krämig röra med majonnäs och senap. De serveras ofta som aptitretare till fester eller högtider. Dessa passar jättebra till påskbordet där ägg verkligen hör hemma. Smaksättningarna på Deviled Eggs är oändliga, men det klassiska är med majonnäs, senap och sedan lite tabasco. Här kommer min variant som jag hoppas ni ska gilla. Den är med lite, lite sting och har en bit Chilisalami. Glad Påsk på er!

    Till 4 portioner så har jag använt:

    4 hårdkokta ägg, 1 ½ msk lätt majonnäs, knappt ½ msk senap (mindre om du inte gillar det så mycket), 2 droppar tabasco, 2 krm cayennepeppar, salt, 4 skivor (20 gram) Grilstad Chilisalami (max 34 %), paprikapulver, gräslök till garnering, mix sallad

    Gör så här:

    Skala de kokta äggen. Dela dem på hälften och ta ut äggulorna. Mosa äggulorna grovt med en gaffel i en skål/tallrik. Tillsätt majonnäs, senap, tabasco, cayennepeppar och salt. Blanda väl och smaka av. (Gör gärna denna röra en stund innan så att du kan känna av smakerna ordentligt, se kommer fram efter ett tag).

    Plocka fram ett fint serveringsfat och lägg mixad sallad som grund. Lägg ägghalvorna på salladen. Fyll en sprits med äggröran och spritsa hålrummet efter äggulorna med äggröran.

    Dela Chilisalamin i halvor och rulla ihop dem. Stick en rulle i varje ägghalva. Klipp gräslöken och strö det över äggen som en garnering. Pudra till sist över lite paprikapulver. Klart! Förvaras i kylskåp tills det är dags för servering.

    Viktväktarna

    • WW Flex: Receptet ovan har totalt 5 smartpoints. Det blir 0,6 sp per ägghalva eller 1,25 sp för 2 ägghalvor.
    • Smartpoints: Receptet har totalt 13 smartpoints (5 sp + 2 sp per ägg). Det blir 2 sp per ägghalva och 3 sp för 2 ägghalvor.

     

     

  • Middagsmeny,  Nadja tipsar

    Påskens meny

    Här kommer lite tips på vad du kan ha på påskbordet. Ät gott, njut och ha fullständig kontroll på vad du stoppar i dig. Nedan kommer förslag på vad som passar till påsk och då kan du välja en rätt eller flera av förslagen. Du bestämmer själv hur du vill ha det. Hemma hos oss så firar vi oftast påsken en dag eller två om det finns rester kvar. Men sedan är det stopp. Om du lagar maten själv, så har du allra störst koll. Om du äter borta så fråga vad som kommer att serveras och planera efter det. Börja alltid med det gröna, fyll halva tallriken med det och sedan resten, då finns det inte så mycket plats kvar för mindre onyttiga saker. Välj bra mat så kan du unna dig en efterrätt eller lite påskgodis. Det som står inom parentes anger pointsvärdet för oss viktväktarna (wwflex/smartpoints/propoints)

    GLAD PÅSK önskar jag er alla!

    Tips på förrätter: 

    Lufttorkad skinka med gräslök och senapsfraiche          Fågelbo med påskägg

    Lufttorkad skinka med gräslök och senapsfraiche (5sp/5sp/5pp)  eller Fågelbo med ägg (1sp/2sp/2pp)

    Tips på varmrätter:

    Bogstek med franska kryddor          Köttfärsrulle med skinka och ost

    Bogstek med franska kryddor och vitlök (2sp/2sp/3pp) eller Köttfärsrulle med skinka och ost (8sp/8sp/7pp)

              

    Provencalsk helgskinka (5sp/5sp/5pp) eller Fisk med mandel- och osttäcke (6sp/9sp/10pp)

    Tips på efterrätter:

    Påskens goda kokosruta          Kardemummapannacotta med apelsin

    Påskens goda kokosrutor (6sp/6sp/5pp) eller Kardemummapannacotta med apelsin (6sp/6sp/6pp)

    Tips på lite godisgott

              

    Härliga fågelbon (6sp/6sp/4pp) eller goda Kokosbitar (5sp/6sp/3sp)

    GLAD PÅSK!

  • Middagsmeny

    Middagsmeny 13/2018

    Påskvecka! Redan? Japp, tiden går som vanligt med rasande fart samt att påsken kommer lite tidigare i år. Här bjuder jag på en vanlig middagsmeny för hela veckan men på tisdag kommer även tips på flera förrätter, varm rätter, efterrätter och även godis. Så kika förbi på tisdag. På torsdag så kommer även ett nytt recept med ägg ut, passade eller hur? Ha nu det riktigt bra /Nadja

             

             

    Måndag: Äggkaka med squash (vegetariskt)

    Tisdag: Savoykålswok med het nötfärs och sojasås

    Onsdag: Kycklingköttbullar i tomatåsås

    Torsdag: Ugnsbakad lax med spenat och vinsås

    Fredag: Senapspanerade lammkotletter

    Lördag: Fläskfilé Provencale

    Söndag: Skinkinlindad kyckling med färskost

  • Kött,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Filé i dragon och senapssås

    Detta var hur gott som helst och kommer absolut att göras om. Till detta kan du använda både fläskfilé eller fläskytterfilé, ta det du föredrar mest. Om du inte gillar dragon så kan du med gott samvete plocka bort den och smaksätta såsen med bara lite senap. Förutom paprika så kan du tillsätta andra grönsaker sås om svamp, purjolök, oliver eller haricots verts. Gott att servera till är nykokt potatis, ris eller pasta.

    Filé i dragon- och senapsås - propoints - viktväktarna - vvtillsammans - dragon - senap

    Till 4 portioner behöver du:

    600 gram filé (fläsk- eller fläskytterfilé), 1 tsk vetemjöl, 2 1/2 dl matlagningsgrädde 15 %, 1/2 buljongtärning, knappt 1 msk kinesisk soja, 1 msk senap, 1 tsk paprikapulver, 1-2 tsk torkad dragon (ca 1-2 msk färsk), 1 röd paprika, salt, peppar

    Gör så här:

    Putsa och skär filén i bitar och därefter delar du varje bit. Stek filéskivorna i ev. lite matfett. Salta och peppra. Lägg filébitarna åt sidan.

    Filé i dragon och senapsås - propoints-viktväktarna-vvtillsammans-senap-dragon

    Använd samma stekpanna till såsen. Pudra över vetemjölet och späd det med lite grädde. Rör om så att vetemjölet löses upp och blir klumpfri. Häll därefter över all grädde. Smaksätt med buljongtärning, soja, senap, dragon, paprikapulver. Rör om. Häll i hackad röd paprika. Smaka av och krydda eventuellt lite mera med salt och svartpeppar. Låt det få puttra ihop i någon minut och häll sedan i filébitarna. Smaklig spis!

    Filé i dragon och senapsås - propoints-viktväktarna-dragon-senap-vvtillsammans-middag

    Viktväktarna

    • WW Flex: 8 smartpoints per portion. Lägg till points för potatis, ris eller liknande-
    • Smartpoints: en portion är 7 smartpoints med fläskytterfilé och 8 smartpoints med fläskfilé. Lägg till smartpoints för potatis eller liknande.
    • Propoints: en portion är 7 propoints enligt receptet ovan. Tar du potatis eller annat till så måste du lägga till poäng.
  • Ägg,  Buffé,  Frukost/Brunch,  WW Flex Smartpoints,  WW SmartPoints

    Kesobröd

    Detta recept fick jag av min kollega Hülya och nu får även ni det. Brödet är väldigt mättande och proteinrikt. Det kan ätas till frukost eller som mellanmål. Jag har valt att göra bröden mindre men ni kan göra dem hur stora ni själva vill. I originalreceptet som jag fick, så är receptet för endast 3 bröd. Jag har dubblat receptet och gjort 10 mindre bröd istället. Prova gärna brödet och variera din frukost lite mera. Nämnde jag att de även är mycket lättbakade och går snabbt att göra? Prova så får ni se.

    Till 10 småbröd behöver man:

    250 gram keso/cottage cheese 1,5%, 5 dl havregryn, 4 ägg, 1 tsk bakpulver, 2 nypor salt, 1 tsk linfrö, 1 tsk chiafrö, 2 tsk sesamfrö

    Gör så här:

    Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser (ej sesamfrö) till en kletig deg.

    Jag använde mig av en ½-deciliter mått för att lika stora bröd, det blev 10 stycken. Ta mått med decilitermåttet och forma med händerna till små bröd. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper. Strö över sesamfrö och grädda mitt i ugnen i cirka 20-25 minuter. Tänk på att alla ugn är olika. Gör du bröden större så ska det vara längre i ugnen. Bröden är även lite kladdiga i mitten när de är varma och nygräddade.

    Viktväktarna

    • WW Flex: hela satsen enligt receptet ovan har 27 smartpoints. Vid 10 bröd så är ett bröd 3 smartpoints.
    • Smartpoints: hela satsen ovan har 35 smartpoints. Vid 10 bröd så är ett bröd 4 smartpoints. (jag tror att jag har räknat rätt – rätta mig gärna om det är fel)
  • Middagsmeny

    Middagsmeny 12/2018

    Här kommer nästa veckas middagsmeny. Denna vecka har jag fokuserat på att alla middagar endast har 6 smartpoints (enligt WW Flex) som grund.  Man kan behöva lägga till points för potatis/pasta/ris. Titta i receptet, anger man till exempel potatis/pasta/ris bland ingredienserna så är det inräknat annars inte. Många av oss väljer mycket sallad till maten och skippar kolhydraterna. Ha nu en superfin vecka / Nadja

              

              

    Måndag: Kabanoss- och äggpanneröra

    Tisdag: Kycklingcurrygryta

    Onsdag: Äggpanerad aubergine på salladsbädd (vegetariskt)

    Torsdag: Fiskgratäng med spenat och pinjenötter

    Fredag: Kycklingenchiladas

    Lördag: Oregano- och paprikabiffar

    Söndag: Kokt högrev med pepparrotssky

     

  • Fisk,  Frukt,  Sallader,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax

    Favorit i repris: Nu har jag dammat av detta recept och räknat ut det enligt WW Flex. Härligt när det är bara några få ingredienser i salladen som måste räknas.

    Jag fick en kasse av Florida Grapefrukt med en lite godsaker i. Grapefrukten var sååå god så att jag nästan inte ville använda den till salladen nedan. För att vara riktigt ärlig så snålade jag lite och hade inte lika mycket som receptet anger. Det är högsäsong för dem just nu så de är extra saftiga och goda, med andra ord köp dem. En halv grapefrukt innehåller den rekommenderade dagliga dosen för vitamin C som vi nu behöver i dessa förkylningstider. Ett tips för oss kvinnor: använd gärna grapefrukt i en spenatsallad så hjälper den till att stödja upptaget av järn från spenaten. Salladen nedan är även god till quorn, kött eller fågel så prova den.

     Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax

    Till 4 portioner behöver du:

    450 gram haricots verts, 100 gram strimlade morötter (gärna mini), 2 urkärnade och strimlade paprikor (gärna i olika färger), 2 skalade och fileade grapefrukt (gärna Florida grapefrukt), 1/2 dl färskpressad grapefrukt juice, 1 tsk skalad och finhackad färsk ingefära, 60 gram smulad fetaost (max 25%), 1 msk honung, 1 msk olivolja (eller raps), salt, peppar, 600 gram laxfilé, ancho-chilipulver

    Gör så här:

    Sätt ugnen på 175 grader. Lägg fisken i en smord ugnsfast form och krydda den med salt, peppar och ancho-chilipulver. Ugnsstek laxen till en innertemperatur på 55-58 grader eller cirka 20 minuter.

    Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax

    Strimla morötterna och paprikan. Skala och finhacka ingefäran. Skala och filea grapefrukten. Värm upp oljan i en stor stekpanna på mellanvärme. Lägg försiktigt i haricots verts, morötter och paprika i pannan. Tillaga i 5-7 minuter tills de blivit lätt genomstekta men fortfarande är knapriga. Tillsätt ingefära, honung och den nypressade grapefrukt-juicen. Fortsätt tillaga tills juicen har format en slags glasyr. Lägg i de färska grapefruktfiléerna och rör om.

    Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax

    Servera allt på tallrik och toppa salladen med smulad fetaost. Om du vill så kan du servera en brödbit eller ris till men lägg då till points för dig som räknar.

    Viktväktarna

    • WW Flex: Laxen är gratis enligt WW Flex, så salladen är 4 smartpoints per portion (3 smartpoints om du väljer 10 % vit  salladsost istället för feta)
    • Smartpoints: 11 smartpoints/portion. Salladen är 4 sp/portion om du vill servera den med annat än lax.
    • Propoints: 10 propoints/portion
  • Asiatiskt,  Kyckling/Fågel,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Phad Thai med kyckling

    Ibland så behöver vi ta till med lite genvägar när tiden bara inte räcker till. Att då använda färdiga woksåser tycker jag inte är fy skam jämfört med att må dåligt av stress. I detta recept har jag använt en påse Santa Marias woksås Phad Thai och den är helt okej. Jag tror dock att den är borta ur deras sortiment och ersatts av Phad thai sås på flaska. Använd såsen som grund och komplettera med grönsaker du/ni föredrar och njut sedan av denna goda rätt.

    Phad Thai med kyckling

    Till 2 portioner behöver du:

    2 kycklingfiléer, 2 portioner okokta äggnudlar ( á 40 gram/portion enligt vv), 1 bit purjolök, 1 bit vitkål, 120 gram Phad Thai woksås, 10 stycken cashewnötter

    Gör så här:

    Börja gärna med att strimla allt; kycklingen och grönsakerna, och ha det klart när du börjar woka. Sätt gärna på vattnet till nudlarna så att den också är redo, för när du väl börjar så går det rätt så fort.

    Phad Thai med kyckling

    Hetta upp wokpannan och låt den blir riktigt varm. (Jag har en keramisk wokpanna från Tefal som indikerar när den är redo att användas. Att den är keramisk är ett stort plus då jag knappt behöver använda någon matfett alls.) Fräs först kycklingen och ta den sedan åt sidan för att fräsa vitkålen och purjolöken. Lägg till purjolöken på slutet då den blir mjuk nästan på en gång. Vid denna tidpunkt kan du även lägga äggnudlarna på kokning då de endast behöver tre minuter.

    Phad Thai med kyckling

    Lägg nu tillbaka kycklingen i wokpannan bland grönsakerna och häll även i woksåsen. Blanda och rör till sist även ner äggnudlarna. Servera genast och strö över nötterna. Smaklig måltid!

    Viktväktarna

    • WW Flex: 9 smartpoints per portion, 8 smartpoints per portion utan cashewnötter
    • Smartpoints: 9 smartpoints/portion, 8 smartpoints/portion utan cashewnötter
    • Propoints: 9 propoints/portion
  • Middagsmeny

    Middagsmeny 11/2018

    Halloj på er. Här kommer vår middagsmeny för nästa vecka. Jag vill verkligen pusha för den Vietnamesiska nudelsalladen som är med denna vecka. Den är sååå god! Sedan har ni även andra goda rätter som fisk i vitt vin med gröna ärter, köttfärsechiladas, fläskfilépytt, quornburgare…ja hela menyn är riktigt smarrig! Läs gärna under sidan ”VV och jag” hur jag planerar mina måltider för att få det att gå ihop. Ha en riktigt bra vecka! Kram Nadja

              

              

    Måndag: Vietnamesisk nudelsallad 

    Tisdag:  Mager Quiche Lorraine 

    Onsdag: Snabblagad quornburgare (vegetariskt)

    Torsdag: Fisk med vitt vin och gröna ärter

    Fredag: Köttfärsenchiladas

    Lördag: Kyckling med ajvarsås

    Söndag: Fläskfilépytt

  • Potatis,  Vegetariskt,  WW Flex Smartpoints

    Potatislåda med fetaost och svamp

    Min dotter bara älskar potatisgratäng, men vem gör inte det? Vi testade att göra en lite lyxigare variant av denna omtyckta maträtt och här kommer resultatet: Potatislåda med fetaost och svamp. Vi har valt att ha i Apetina Salladsost med röd peppar och chili. Den höjer smaken på rätten och ger den lite sting. Receptet är för 2 portioner och kanske inte det billigaste i smartpoints, men tipset är att servera det med kyckling eller fisk som har nollpointsvärde…och massor med grönt.

    Till 2 portioner behöver man: 

    4 potatisar, 1 morot, ca 10 campinjoner, 100 gram salladsost (Apetina white cooking cheese – red pepper & chili), 40 gram babyspenat, 1-2 vitlöksklyftor, 2 ½ matlagningsgrädde, salt, peppar, ½ tsk timjan, 1 dl riven ost (12%)

    Gör så här:

    Sätt ugnen på 200 grader. Skala potatisen och moroten. Skär dem i tunna skivor med en mandolin eller osthyvel. Skiva champinjonerna ganska tunt. Smörj eventuellt din ugnsform och börja lägg i potatis, morot, champinjoner, salladsost och bladspenat i formen.

    Blanda matlagningsgrädde med pressad vitlök, salt, peppar och timjan i en skål. Häll blandningen över potatisröran, blanda så att den fördelas ut jämt. Häll eventuellt i ½ dl vatten om man tycker att det är för lite vätska. Toppa med riven ost. Grädda mitt i ugnen i cirka 25-30 minuter. Känn efter med sticka om potatisen är mjuk. Gräddningstiden kan variera beroende på ugn.

    Viktväktarna

    • WW Flex: 1 portion är 12 smartpoints med 4 % matlagningsgrädde och 15 sp med 6% gräddmjölk