• Matbröd,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Kesoflätor

    Bakvecka här på bloggen! Detta är ett gott och lättbakat bröd till vårens och sommarens alla sallader, picknickar och kanske även soppor. I degen så finns det keso, som gör brödet extra saftig och god. Keson smälter försvinner dock under gräddningen. Garneringen kan varieras i det oändliga. På bilderna så ser ni bland annat både melonkärnor, blåa vallmofrön och sesamfrön. Ta det du har hemma eller gillar mest, det blir alltid godast så.

    Till två stycken flätor behöver du:

    25 g jäst, 3 dl fingervarmt vatten, 250 g keso/cottage cheese 1,5%, 1 tsk salt, 1 msk honung, 2 msk olja, 10 dl vetemjöl, 1 ägg till pensling + valfria frön till garnering

    Gör så här:

    Smula jästen i en skål och tillsätt vattnet. Rör tills jästen lösts upp. Tillsätt keso, salt, honung och olja och arbeta in vetemjölet tills degen är smidig. Låt jäsa övertäckt i 45 till 1 timme, det ska bli dubbel storlek.

    Ta upp degen och dela den i 2 bitar. Dela varje bit i ytterligare 3 delar och rulla dem i längder. Fläta ihop till en fläta och lägg den på en plåt, klädd i bakplåtspapper. Gör likadant med den andra biten. Låt det jäsa ytterligare i 45 minuter. Sätt under tiden ugnen på 225 grader.

    Vispa upp ägget. Pensla brödet med ägget och strö på med valfria frön efter tycke och smak. Grädda i 225 grader i cirka 20-25 minuter beroende på ugn.

    Låt brödet svalna lite innan du skär upp det i skivor och njuter! Ett tips

    Viktväktare:

    • WW Flex Smartpoints: hela satsen har 77 smartpoints (för båda limportna och utan frön inräknat. Det blir 39 smartpoints per limpa. Om man skär varje limpa i 12-15 bitar så är varje skiva 3 smartpoints, skär du i 10 bitar så är det 4 smartpoints per skiva.
    • Smartpoints: hela satsen har 77 smartpoints (för båda bröden och utan frön inräknat)
    • Propoints: hela satsen är 70 pp om man använder mini keso, dela det sedan med antal skivor. Lägg till propoints till frön.
  • Middagsmeny

    Middagsmeny 22/2018

    Då var det dags för en ny middagsmeny och det fantastiska vädret kommer att fortsätta även nästa vecka. Denna middagsmeny innehåller lättlagade rätter så att man slipper spendera alltför mycket tid framför spisen. Hoppas ni finner något ni vill laga 🙂 / Kram Nadja

              

              

    Måndag: Mangocurry couscous med kyckling och grönsaker

    Tisdag: Äggkaka med ost och söt paprika (vegetariskt)

    Onsdag: Fisk med citron, bacon och vitvinssky

    Torsdag: Örtkotlett med couscous och grönsakswok (kan grillas)

    Fredag: Philly Cheese Steak Sandwich

    Lördag: Laxbit med vitlöskssparris

    Söndag: Snabblagad Quornburgare (vegetariskt)

  • Tävlingar

    Tävling – Nadjaskitchen.se firar 10 år

    Tävlingen är nu avslutad och vinnarna håller på att dras

    Vad åren går fort. I juli så har min lilla blogg funnits i hela 10 år! Kan ni tänka er? Jag startade denna blogg för mig egen skull. Jag ville ha en digital receptsamling där alla mina favoritrecept var samlade och på den vägen är det. Idag 10 år senare så är bloggen så mycket mera och det är tack vare er läsare. Och som tack för alla dessa fina år, så vill jag tillsammans med Acreto AB fira det med en liten tävling. De sponsrar med 3 mycket fina priser, nämligen 2 stycken suveräna Crock-Pot och 1 jättefin elgrill. Jag kan inte nog lovorda hur bra en Crock-Pot är, så ta verkligen chansen och få ditt eget exemplar. Elgrillen är inte fy skam den heller. Jättebra att ha hemma om du bor i lägenhet, för då kan du grilla på balkongen eller så är den perfekt när man är sugen på grillat men det ösregnar där ute. För att ni ska få mer inspiration för dessa produkter så vill jag tipsa er om dessa sidor: Crock-Pot.se samt Grillkanalen.se. Kika in där och se hur fantastiska dessa produkter är. Ni vill verkligen ha dem kan jag lova.

    Tillbaka till tävlingen. Tre vinster finns i potten, 2 stycken Crock-Pot 5,0 L One Pot Cooking (värde ca 1600 kr styck) och en Ultimate elgrill Breville Duraceramic (värde ca 1800 kr). För att du ska vara med i tävlingen och få en chans att vinna någon av vinsterna, så måste du göra detta:

    1. Följ Grillkanalen på Instagram
    2. Följ Crock-Pot Sverige på Instagram
    3. Följ Nadjaskitchen.se på Instagram
    4. Berätta vilket recept på Nadjaskitchen.se är ditt favoritrecept och motivera varför. Lämna svaret i detta inlägg.

    Tävlingen pågår ända fram till den 3 juni 2018. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren själv. Stort lycka till

  • Middagsmeny

    Middagsmeny 21/2018

    Då var det dags för en ny middagsmeny igen. Det vecka blir det lite lättare och enklare måltider. Vad sägs om Ugnspannkaka (omelett) med grönsaker och skinka? Eller varför inte en vegetarisk Grönsakspaj och god Fransk tomatfisk? Enkla måltider men inte mindre gott för det. Prova så får ni se. Recepten har beräkningar efter Viktväktarnas senaste program WW Flex, det tidigare programmet Smartpoints och även det gamla programet Propoints.

    OBS! Kika in på bloggen under nästa vecka. Då kommer det hända lite roliga grejer. Ha nu en superfin vecka! Nadja

              

              

    Måndag: Ugnspannkaka (omelett) med grönsaker och skinka

    Tisdag: Fransk Tomatfisk

    Onsdag: Grönsakspaj

    Torsdag: Grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås

    Fredag: Nachotallrik

    Lördag: Grillade marinerade kotletter

    Söndag: Kycklingwok med ananas

  • Sallader,  Vegetariskt,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Sopska Salata – sallad med fetaost

    Har ni någonsin ätit ”Sopska Salata” (uttalas Shopska Salata)? Jag har alltid trott att det är en salladsrätt från före detta Jugoslavien men om man googlar lite på det så får man veta att det är en traditionell Bulgarisk salladsrätt som blivit populär över hela Balkan och central Europa. Det hade jag ingen aning om. Men det jag egentligen vill säga är att om ni inte har testat det så gör det! Den innehåller tomter, gurka, lök och paprika samt fetaost eller vit salladsost. Så enkelt men sååå gott! Den är galet god att servera kall varma sommarkvällar och speciellt till grillat. Ta själv hur mycket du vill av respektive grönsak och blanda. Många använder sig av en vinägrettdressing till detta men jag tycker den är helt överflödig, låt smakerna från solmogna tomater tillsammans med lök och ost få säga sitt istället. Mums.

    Detta ingår i en Sopska Salata:

    valfri mängd av tomater, gurka, gul lök (röd går också bra), paprika och fetaost eller vit salladsost (ta den ost du tycker bäst om)

    Gör så här:

    Skär grönsakerna i lagom stora munsbitar. Lägg grönsakerna i en skål. Blanda och salta eventuellt lite, beror helt på hur mycket sälta osten har.

    Riv fetaosten / salladsosten över grönsakerna och ställ det kallt tills det är dags att servera. Mycket gott till grillat.

    Viktväktarna

    • WW Flex Smartpoints: här är det bara osten som man behöver räkna. Om man väljer 10 % vit salladsost så kan man räkna 2 smartpoints för 40 gram ost (per portion). Väljer man 25 % fetaost så är det 5 smartpoints för 40 gram ost (per portion).
    • Smartpoints: här är det bara osten som man behöver räkna. Om man väljer 10 % vit salladsost så kan man räkna 2 smartpoints för 40 gram ost (per portion). Väljer man 25 % fetaost så är det 5 smartpoints för 40 gram ost (per portion).
    • Propoints: här är det bara osten som man behöver räkna. Om man väljer 10 % vit salladsost så kan man räkna 2 propoints för 40 gram ost (per portion). Väljer man 25 % fetaost så är det 4 propoints för 40 gram ost (per portion).
  • Såser,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Morotstzatziki

    Trött på den vanliga gurktzatzikin? Prova att byta ut gurkan mot en morot, det är lika gott! Passar perfekt som tillbehör till grillat, på buffébordet eller till allt du själv vill. Den är dessutom väldigt enkel att göra. Välj själv även fetthalten i yoghurten, på bilderna så är det 3,5 % matlagningsyoghurt. Den är kramig och god.

    Detta behövs till 4 portioner:

    1 morot, 2 dl matlagningsyoghurt, 1-2 pressade vitlökar (beroende av smak), salt, peppar

    Gör så här:

    Grovriv moroten och blanda ner den i matlagningsyoghurten. Pressa sedan i vitlök efter smak. Salta och peppra eventuellt lite och låt tzatzikin stå kallt tills den ska serveras.

    Viktväktarna

    • WW Flex Smartpoints: med 3,5 % turkisk yoghurt eller 8% matlagningsyoghurt så blir det 2 smartpoints per portion, om du väljer mild naturell lättyoghurt så blir det 0 smartpoints per portion men då blir den lite rinnigare om du inte silar yoghurten
    • Smartpoints: 9 smartpoints för 2 dl matlagningsyoghurt 8 %, 2 msk blir 1 smartpoints och 3 msk blir 2 smartpoints
    • Propoints: 2 msk av 8 % matlagningsyoghurt är 1 propoints

  • Middagsmeny

    Middagsmeny 20/2018

    Pollen! Är det bara jag som har besvär av pollen? Hur mycket man än försöker att njuta av solen och värmen, så förstör all pollenbesvär det rejält. Jag vill så gärna gå ut och njuta av det hela, men kan bara vara ute korta stunder innan jag måste in igen och det är trots medicinering. Det är så tråkigt när det blir så här och i år är det extra mycket tyvärr. Någon mer som känner igen sig? /Nadja

              

              

     Måndag: Falafel i tunnbröd (vegetariskt)

    Tisdag: Grön potatissallad med rostbiff

    Onsdag: Ost- och skinkpaj med röd paprika

    Torsdag: Krämig tagliatelle med rökt lax

    Fredag: Tortillalasagne med kyckling

    Lördag: Grillad oregano- och vitlöksmarinerad fläskkarré

    Söndag: Ajvarburgare (går jättebra att grilla)

  • Långpannebak,  Små kakor,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Syltrutor

    Här kommer ett mycket gott recept på en kaka som alltid är omtyckt när den serveras. Tänk dig en mördegskaka tillsammans med lite sylt och ett täcke med havrefras, en lyckad kombination med andra ord. I originalreceptet så använder man lingonsylt men jag har alltid haft hallonsylt i min. Kakan är lättbakad och räcker till många då den bakas i liten långpanna. Långpannan jag använder har dessa mått, 25 x 30 cm. Använd gärna en långpanna som har någorlunda likadant mått för bästa resultat.

    Till en liten långpanna behöver du :

    Kaka: 4 1/2 dl vetemjöl, 1 1/2 dl strösocker, 1 msk bakpulver, 1 ägg, ca 2 dl hallonsylt, 150 gram smör

    Havrefras: 1 1/2 dl havregryn, 1 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 50 gram smör

    Gör så här:

    Blanda mjölet, sockret och bakpulvret i en bunke. Finfördela smöret i detta. Tillsätt ägget och blanda alltsammans. Tryck ut degen i en smord liten långpanna, ca 20 x 30 cm. Fördela sedan sylten över degen. Blanda havregryn, socker och vaniljsocker till havrefraset. Smält smöret och häll över det. Rör om väl. Strössla över havregrynsmassan över sylten. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 20 minuter. Låt kakan svalna innan du skär den i fyrkanter. Hoppas det smakar!

    Viktväktarna

    • WW Flex: hela satsen har 185 smartpoints. Dela det med antalet bitar du skär upp. Tex: 30 bitar = 6 smartpoints per bit
    • Smartpoints: hela satsen har 187 smartpoints, dela det med antalet bitar du skär upp. T.ex 30 bitar = 6 sp per bit
    • Propoints: hela satsen är 109 propoints. Dela det sedan i antalet bitar så får du fram hur mycket en är. Exempel: 20 bitar = 5 pp/ bit
  • Frukost/Brunch,  Vegetariskt,  WW Flex Smartpoints

    Majs- och zucchiniplättar

    Jag hade över lite för mycket majs efter en tacomiddag och ville använda upp dem innan de hann bli dåliga. Då hittade jag detta recept hos Ica och anpassade det efter det jag hade hemma. Det var rätt så enkelt att göra, det som tog tid var allt rivande av zucchini och lök.  I Icas recept så ska man steka dessa plättar i en stekpanna med olja ( 2 msk vid 4 portioner). Själv så testade jag att grädda dem i ugnen och det gick som ni ser riktigt bra. På så sätt sparade jag in lite points :). Fast jag kan mycket väl tänka mig att de blir lite frasigare och godare ifall plättarna får gotta sig i lite olja vid stekningen. Ni väljer själva hur ni vill göra. Annars var det faktiskt gott tillsammans med lite sallad, fetaost/salladsost och en örtyoghurt (nollpoints). Majsen gör att plättarna får en lite sötare smak, men krydda lite extra så blir det bra. Örtyoghurten gör du väldigt enkelt: blanda lite naturell lättyoghurt med salt, peppar, timjan, rosmarin, basilika eller med de örter du har hemma.

    Till 4 portioner behöver man:

    340 gram majskorn, ca 600 gram zucchini, 1 gul lök, 1-2 klyftor vitlök, 4 ägg, 2 dl vetemjöl, 1 tsk salt, 2 krm svartpeppar, 2 krm cayennepeppar

    Gör så här:

    Sätt ugnen på 225 grader om du vill grädda plättarna i ugn. Låt majsen rinna av i en sil. Riv zucchinin grovt. Krama gärna ur vattnet. Skala och riv lök och vitlök fint. Blanda ägg, mjöl och kryddor i en bunke. Vänd ner majs, zucchini och lök och blanda ordentligt. Ta ett decilitermått och fördela smeten på två bakpapperklädda plåtar. Mina plättar rann inte ut på plåten utan forma dem gärna på en gång runda och fina. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter och vänd dem sedan försiktigt så att de inte går sönder. Grädda i ytterligare 5 minuter så att de får fin färg. Servera med en god sallad och gärna fetaost/salladsost.

    Viktväktarna

    • WW Flex Smartpoints: 1 smartpoints per plätt.

     

  • Middagsmeny

    Middagsmeny 19/2018

    Nu kommer det varma vädret och den är mer än välkommen. Här kommer middagsmenyn för nästa vecka och jag hoppas den faller er i smaken. Ha en bra vecka. /Nadja

             

             

    Måndag: Kasslersallad med vitlökssparris

    Tisdag: Chiliburgare med bröd (perfekt att grilla)

    Onsdag: Ost- och tomatpaj (vegetariskt)

    Torsdag: Hemmagjorda fiskapinnar med gräslöksyoghurt

    Fredag: Fusillipanna med kyckling, zucchini och spenat

    Lördag: Grillade färsbiffar med raita

    Söndag: Filébit med het potatis (perfekt att grilla)