Browse Month by juli 2018
Choklad, Godis, WW Flex Smartpoints, WW SmartPoints

Energibarer

Jag har nu dammat av detta inlägg som jag gjorde för 8 års sedan. Jag minns är de var goda och jag tänker att de är så mycket bättre än de som massproduceras. Här vet man åtminstone vad de innehåller. De är toppen att ha som mellanmål eller när suget efter något sött faller in. Man kan ersätta det vita sockret med honung om man så vill eller utesluta det helt. Receptet ska ge 16 bars, men skär upp det i så stora bitar du själv önskar – ju mindre och fler bitar, desto mindre points per bar.

Till 1 sats (receptet säger 16 bars) behöver du:

100 g blandad, torkad frukt så som aprikoser, äppelringar, plommon och päron, 100 g mörk choklad, 150 g smör, 1/2 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 1/2 dl ljus sirap, 5 dl fiberhavregryn, 1 dl kruskakli, 1 ägg, 2 dl cashewnötter

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Grovhacka frukt och choklad. Smält smöret. Rör i socker, vaniljsocker, sirap, havregryn, kruskakli och ägg. Blanda i frukt, choklad och nötter. Tryck ut smeten i en form, ca 24 x 24 cm, klädd invändigt med bakplåtspapper. Platta till ordentligt. Grädda i nedre delen av ugnen cirka 20 minuter.

Låt kakan kallna. Ställ formen i frysen cirka 1 timme. Skär den sedan i bitar. Förvara bitarna i frysen och ta fram en stund, cirka 20 minuter, innan de ska ätas. De är även toppen att ha med i skid- och pulkabacken. Förpacka dem då väl i smörgåspapper så att de inte går sönder.

ViktVäktarna

  • WW Flex Smartpoints: hela satsen har 165 smartpoints, vid 16 bitar så blir det 10 smartpoints per bar. Men om man gör dem mindre och fler så ”kostar” det mindre i points.
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: allt som allt så är det 153 smartpoints. Vid 16 bitar = 10 sp/bit, vid 20 bitar = 8 sp/bit, vid 25 bitar = 6 sp/bit

Bär, Pajer (bak), WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Blåbärspaj med mandel

Favorit i repris!

Det är säsong för blåbär nu och då ska ni passa på och baka denna paj. Pajen är god, inte alls så söt. Vi serverade den med vaniljglass som fick smälta på den varma pajen och det blev kalas! En enda nackdel är att jag hade önskat lite mera pajskal, men det är en smaksak. Själv älskar jag när det finns mycket pajdeg som smular i munnen. GOTT! Jag kan även tänka mig att byta ut mandelflarnen mot pinjenötter eller liknande som variation. Provbaka gärna denna paj nu när bärsäsongen är här.

Till en paj så behöver du:

Pajdeg: 3 dl vetemjöl, 1/2 dl strösocker, 125 g smör, 1 msk vatten

Fyllning: 1/2 liter färska eller frysta blåbär (ca 250 g), 1/2 dl strösocker, 1/2-1 msk potatismjöl ( ta 1 msk vid frysta bär)

Topping: 1/2 dl mandelspån + 1/2 dl av pajdegen

Gör så här:

Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa  för hand eller i en matberedare. Ta undan 1/4, ca 1/2 dl, och spar den till topping. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Tryck ut degen i en pajform med löstagbara kanter , ca 24 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt den stå i kylen i minst 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader och förgrädda pajskalet i cirka 5 minuter. Blanda under tiden blåbär med strösocker och potatismjöl. Lägg dem sedan i pajskalet och strö över smuldegen blandad med mandelflarn. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter, eller tills smuldegen får fin färg.  Servera med vaniljglass eller vaniljsås.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: 90 smartpoints för hela pajen. Vid 6 bitar blir en bit 15 sp, vid 8 blir en bit 11 sp och vid 10 bitar så blir en bit 9 sp. Lägg eventuellt till smartpoints för glass eller vaniljsås.
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: 90 smartpoints för hela pajen. Vid 6 bitar blir en bit 15 sp, vid 8 blir en bit 11 sp och vid 10 bitar så blir en bit 9 sp. Lägg eventuellt till smartpoints för glass eller vaniljsås.
  • Propoints: 57 propoints för hela pajen. Vid 6 bitar blir en bit 9 pp, vid 8 blir en bit 7 pp och vid 10 bitar så blir en bit 6 pp. Lägg eventuellt till propoints för glass eller vaniljsås.

Ägg, Crêpes/Pannkakor, Frukost/Brunch, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Amerikanska pannkakor med hallon

Helgfrukosten (eller brunchen) är speciell tycker jag och vill gärna njuta av den så mycket jag kan. Dessa pannkakor är superenkla att göra och snabbt går det. Jag använde mig av en matskedsmått och då fick jag exakt 32 stycken små pannkakor. Vid 4 portioner blir det 8 stycken pannkakor var. Strö över med frysna/färska hallon och pudra eventuellt över med lite florsocker. Du kan i princip servera vad du vill till dessa pannkakor eller äta dom som de är.

Amerikanska pannkakor

Till 32 stycken små pannkakor behöver du:

2 1/2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 msk socker, 1 krm salt, 2 1/2 dl mjölk (1,5 %) , 2 msk smält smör, 1 ägg, 4 msk smör till stekning, hallon, ev florsocker

Gör så här:

Värm en stekpanna och låt 2 msk smör sakta smälta.

Amerikanska pannkakor

Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Vispa sedan ner lite mjölk i taget. Lägg sedan till det smälta smöret och till sist ägget. Vispa till en slät smet. Pensla en stekpanna med lite smör och klicka sedan 1 matsked smet per pannkaka. I min stekpanna så fick jag plats med 4 stycken samtidigt.

Amerikanska pannkakor

Grädda cirka 1 1/2 minut eller tills det blir bubblor på ytan. Vänd på pannkakorna och grädda ytterligare 1 – 1 1/2 minut. Pudra eventuellt de nygräddade pannkakorna med lite florsocker och servera med goa hallon eller annan frukt.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: hela satsen har 60 smartpoints, vid 32 stycken små pannkakor blir det 2 smartpoints per styck
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: 2 smartpoints per pannkaka
  • Propoints: Jag har räknat ut att en pannkaka blir 1 propoints enligt receptet och då har jag räknat med 4 msk extra smör till stekningen.
Allmänt

Middagsmeny 30/2018

Här kommer middagsmenyn för vecka 30, en vecka då de flesta har semester och förhoppningsvis njuter av den. Planen denna vecka är att ha så många lättlagade rätter som det bara går i menyn. Jag gör oftast dessa menyer i förväg, därför händer det ibland att vi ändrar oss och väljer något annat till middag. Det kan vara allt från att man blir sugen på något annat, att det är bra grillväder eller liknande. Det jag vill säga är att man inte behöver följa dem slaviskt utan anpassa menyn efter era liv. Önskar er bra och rolig vecka /Nadja

          

          

Måndag: Svampfylld squash (vegetariskt)

Tisdag: Makaronipudding

Onsdag: Krispiga kycklingbitar med currydip

Torsdag: Fisk i god chilisås med paprika, gräslök och ost

Fredag: Tortillarulle med chorizo och bönsalsa

Lördag: Senapsbiff med stekta grönsaker (går bra att grilla)

Söndag: Kycklingspett med grönsaker (grilla)

Grillat, Kött, Marinader, WW Flex Smartpoints

Grillad BBQ-filé

Favorit i repris!

Det underbara vädret fortsätter och många (även vi) passar på att och grilla. Här har jag gjort en egen liten marinad med Santa Marias krydda: BBQ Spice Chili & Smoky i och det blev riktigt gott.  Jag hittade denna krydda i min Ica Maxi butik för endast 15 kr. Jag har använt mig av fläskytterfilé, men man kan även ta fläskfilé eller kycklingfilé om man så vill. Jag tror den kryddiga marinaden passar bra till det också. Som ni ser på bilden så har jag serverat köttet tillsammans med god ugnsstekt potatis, Morotstzatziki och Sopska salata. Bättre kan det inte bli! Och om ni inte kan grilla så går det jättebra att steka köttet i panna eller på en elgrill. Trevlig helg på er. /Nadja

 

Till 4 portioner behöver man:

ca 800 gram fläskfilé/fläskytterfilé/kycklingfilé

Marinad: 3 msk olja, 1 msk kinesisk olja, 4-6 tsk Santa Maria ”BBQ Spice Chili & Smoky” (ju mer du lägger desto mer smak), salt

Gör så här:

Blanda ihop marinaden. Putsa eventuellt köttet och skär det i bitar (ej kyckling). Lägg köttet i en plastpåse och häll över marinaden. Låt det stå minst i 1 timme men gärna längre så att köttet hinner få smak av den härliga kryddan.

Tänd grillen och låt den få ett fint glöd. Grilla sedan några minuter på varje sida. Om du väljer kyckling så ska man grilla den lite längre, saften från den ska vara genomskinlig.

Servera gärna köttet med en god Sopska Salata, morotstzatziki och eventuellt potatis till. Smaklig måltid!

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: med fläskytterfilé så blir det 5 sp per portion, fläskfilé blir det 6 sp per portion och med kycklingfilé så blir det endast 3 sp per portion då kycklingen är gratis och endast marinaden räknas. Lägg till points för ev. potatis, tzatziki och annat.
Glass, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Jordgubbssemifreddo

Favorit i repris!

Oooh, så gott detta var! Grundreceptet kommer från Leila Lindholms bok ”One more slice”, men jag har ändrat lite för att få ner kalorierna. Istället för riktig vispgrädde så använde jag mig av Milda Visp 20 % och steviasocker (50 % mindre kalorier) istället för riktig strösocker. Ni som inte tänker på kalorierna kan använda de vanliga ingredienserna om ni vill, men det tål att sägas att det blev mumsigt gott så här också. Som ni ser på bilderna så kunde vi inte riktigt vänta tills den blev klar utan norpade till oss semifreddon tidigare. Ett tips är att du kan börja göra jordgubbskompotten redan dagen innan så att den blir ordenligt kall.

Jordgubbssemifreddo

Detta behövs till en 2 liter form (ca 6-8 portioner)

Jordgubbskompott: 1 liter färska jordgubbar (ska gå bra med frysta också), 1/2 dl vatten, 2 dl stevia socker (eller vanlig strösocker)

Semifreddo: 4 ägg, 1 dl stevia socker (eller vanlig socker), 1 färsk vaniljstång, 2 1/2 dl Milda Visp 20 % (eller vispgrädde), 3 dl tjock grekisk yoghurt 10 %

Gör så här:

Börja med Jordgubbskompotten då den behöver svalna ordentligt innan den blandas in i semifreddon. Skiva jordgubbarna och koka med vatten och socker till en simmig kompott, ca 30 minuter. Låt svalna ordentligt i kyl.

Jordgubbssemifreddo

Gör semifreddon så här: Separera äggulorna från vitorna utan det kommer någon äggula i vitorna. Vispa gulorna med hälften av sockret  och frön från en urskrapad vaniljstång i en bunke. Det ska bli vitt och poröst om du använder vanlig socker. Med Stevia socker så blev det inte så utan jag vispade i flera minuter tills det blev luftigt. Vispa sedan grädden fluffig i en annan bunke. Vänd ner den grekiska yoghurten i grädden.

Jordgubbssemifreddo

Vispa äggvitorna med resterande socker till ett hårt vitt skum i en torr och ren bunke. Blanda nu samman allt, först grädden med äggulesmeten. Vänd sedan försiktigt ner även äggvitefluffet och till sist jordgubbskompotten. Häll glassmeten i en form som tål att stå i frys i minst 3-4 timmar. Glassen ska vara lite lös i mitten när den är klar. Om glassen glöms bort under natten så blir den stenhård och kan sedan tina långsamt i kyl innan servering. (Annars är den god så där frostig också…tro mig jag vet)

 Viktväktarna

  • WW Flex: hela satsen på ovanstående recept är 63 smartpoints, dela det med antalet portioner som serveras.
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: (med risk att detta är felräknat) så har jag räknat ut att hela satsen är 55 smartpoints om du använder dig av Stevia/Lättströ och om du använder dig av vanligt vitt socker så blir det 121 smartpoints. Dela det sedan med antal portioner som serveras. Hela satsen fyller en 2 liter plastlåda med råge.
  • Propoints: så har jag räknat ut att hela satsen är 47 propoints, sedan får ni dela det med antal portioner. Hela satsen fyller en 2 liter plastlåda med råge.
Nadja tipsar

Säsong för paprika – 6 goda paprikarecept

Under juli, augusti och september så är det säsong för paprika. Jag tycker om att använda paprika i matlagningen för den ger en god smak åt maten. Dessutom är paprikan väldigt nyttig, speciellt den röda. Den röda paprikan har mer vitaminer, näringsämnen och antioxidanter än den gröna. Mängden karoten är nio gånger högre i den röda paprikan än den gröna och den har även den dubbla mängden C-vitamin. Så ät paprika och speciellt den röda så mycket du kan. Här får du 6 goda recept som innehåller paprika, det är bara att klicka på bilden så kommer du direkt till receptet. Alla är mycket goda på sitt sätt och det är svårt att rekommendera just bara en.

Köttfärsfyllda paprikor

Fisk- och paprikagratäng med ajvar

Paprikagryta i Crock-Pot

Vegetarisk/Vegansk fylld paprika

Ost- och paprikafyllda färsbiffar

Vitlöksmarinerad paprika