• Fisk,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

    Fisk i gräddig purjolökssås

    Favoritrecept i repris! Vi gillar vit fisk här hemma (läs – de får finns sig i det mest på grund av mig då jag inte gillar annan fisk så mycket) och därför är det mest recept med sådan fisk. Men jag tror det går även bra med annan om ni så önskar. Gott är detta recept i alla fall med denna milda och goda purjolökssås. Prova så får ni se. Om man är Viktväktare och vill få ner pointsen lite så är det bara att välja grädde med lägra fetthalt. Jag föredrar den med 15% eller Valios laktosfria med 10 % fetthalt.

    Detta behöver du till 4 personer:

    600 g fiskfilé (torsk, hoki, alaska pollock), salt och citronpeppar efter smak, 1 tsk rapsolja till stekning

    Purjolökssås: 1 stor purjolök, 1 tsk rapsolja, 2 1/2 dl matlagningsgrädde 15 %, salt, peppar, ev 1-2 msk pressad citronssaft

    Gör så här:

    Ansa och skölj purjolöken. Skär den grovt. Fräs den i lite rapsolja snabbt utan att den tar färg. Tillsätt grädde. Låt blandningen puttra på svag värme i några minuter. Krydda med salt, peppar och eventuellt lite citronsaft. Skär fisken i så att det blir 4 bitar. Hetta upp en stekpanna med lite rapsolja. Stek fisken gyllenbrun 2-4 minuter per sida beroende på tjocklek. Salta och peppra.

    Lägg fisken i pannan med den gräddstuvade purjolöken så att den får puttra med i några minuter. Servera fisken med kokt potatis och citron att pressa över fisken med. Gott!

    Viktväktarna

    • WW Flex Smartpoints: 6 smartpoints per portion med 15 % grädde och 4 smartpoints med 10 % grädde, lägg till points för potatis eller liknande
    • Tidigare Viktväktarprogram:
    • Smartpoints: 7 smartpoints per portion, men glöm inte lägga points för t.ex. potatis. Om du använder dig av 7 % matlagningsgrädde så är denna rätt bara 4 smartpoints (utan potatis)
    • Propoints: 6 propoints per portion, men glöm inte att lägga till points för den kokta potatisen.

    instagram

    Följ mig även på Instagram: Nadjaskitchen