Middagsmeny nr 4/2016

Jag har varit riktigt dunder förkyld så gott som hela veckan och har inte vistats i köket alls, men jag ska nog kunna trolla fram två nya recept åt er nästa vecka i alla fall. Men innan dess så kommer här nästa veckas middagsförslag. Önskar er en bra, frisk vecka! Nadja

Phad Thai med kyckling

Kassler med stuvade morötter     Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax     Auberginemoussaka - grekiskt moussaka - propoints - viktväktarna -

Quesadillas med ost, skinka och salsa     Skinkinlindad kyckling med färskost - smartpoints - viktväktarna - middag - kyckling     Kalops-crockpot-viktväktarna-gryta-propoints-nötkött-höstmat

Måndag: Phad Thai

Tisdag: Kassler med stuvade morötter

Onsdag: Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax

Torsdag: Auberginemoussaka

Fredag: Quesadillas fyllda med skinka, ost och salsa

Lördag: Skinkinlindad kyckling med färskost

Söndag: Kalops

Print Friendly

Ost- och paprikafyllda färsbiffar

Om man fyller vanliga färsbiffar med lite riven ost och fintärnad paprika så blir de genast mera intressanta. Färsbiffarna passar fint till söndagsmiddagen men även till vardags. Det tar dock lite tid att fylla dem så tillaga dem en dag då det inte är så bråttom med maten.

Ost- och paprikafyllda färsbiffar - smartpoints - viktväktarna - ost - paprika - färs

Till 4 portioner behöver du:

400 gram nötfärs, 1 ägg, 1 1/2 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 1 msk potatismjöl, 2 dl mellanmjölk, 1 röd paprika, 100 gram riven ost 17%

Gör så här:

Blanda färsen med ägg, kryddor, potatismjöl och mjölk. Arbeta snabbt samman färsen och låt den vila tills du förbereder fyllningen.

Ost- och paprikafyllda färsbiffar - smartpoints - viktväktarna - ost - paprika - färs

Skölj och dela paprikan mitt itu. Ta bort alla kärnor och skär paprikan i mycket fina tärningar. Riv eventuellt osten. Forma färsen till 8 tunna biffar. Lägg lite av både paprikan och osten på varje biff. Vik ihop biffarna och forma dem jämna och fina. Blöt gärna händerna med lite vatten, så blir det lättare att hantera den kladdiga färssmeten.

Ost- och paprikafyllda färsbiffar - smartpoints - viktväktarna - ost - paprika - färs

Stek biffarna i en stekpanna så att de får fin färg på båda sidorna och tills de verkar vara genomstekta. Gott att servera till är kokt potatis och lite gräddsås.

Viktväktarna smartpoints: 9 smartpoints per portion (2 färsbiffar per portion). Potatis och sås är inte inräknat. Om du endast använder 75 gram riven ost blir det 8 smartpoints per portion.

Print Friendly

Skink, ost och tomatomelett

Gott som tusan är äggröror, omelett  eller bara ett vanligt kokt ägg på mackan. Oftast blir det en äggfrukost till helgen då jag slår ihop frukosten och lunchen till ett. Detta är en riktigt supergod omelett som du bara steker på en sida för att få den lite krämig inuti. Fyllningen stekte jag i en liten panna vid sidan om för att få knaprigheten på skinkan, men det behövs egentligen inte. Glöm inte servera sallad och grönt till.

Omelett med skinka, tomat, ost och ruccola -smartpoints- viktväktarna- lunch -middag

Till en omelett behöver du:

Omelett: 2 ägg, 1 msk mellanmjölk (vatten går bra), lite salt och vitpeppar, 1 tsk matolja till stekning

Fyllning: 2 skivor skinka, 1 msk riven ost 17 %, 1 körsbärstomat, lite ruccolablad

Gör så här:

Vispa ihop ägg och mjölk tillsammans, salta och peppra. Skär skinkan och riv osten. Ta bort kärnhuset från körsbärstomaten och tärna den också. Värm två stekpannor, en större och en lite mindre. Häll matoljan i den större pannan som du ska steka omeletten i.

Omelett med skinka, tomat, ost och ruccola -smartpoints- viktväktarna- lunch -middag

Börja med att steka skinkan tillsammans med tomaten i en liten panna. Häll sedan äggsmeten i den större. När äggsmeten precis har stelnat så lägger du skink- och tomatfräset över halva omeletten. Lägg även den rivna osten och några ruccolablad. Stäng omeletten genom att lägga över den sidan som är utan fyllning. Servera genast tillsammans med grönt. Smaklig måltid.

Viktväktarna smartpoints: en omelett är 6 smartpoints enligt receptet

Print Friendly

Middagsmeny nr 3/2016

Här kommer nästa veckas middagsmeny. Hoppas jag har kombinerat ihop en bra och varierande meny då jag själv är dunder förkyld och inte riktigt känner för något alls just nu. Önskar er en riktigt fin vecka! Nadja

Alla recepten/middagsförslagen ska var smartpointsberäknade till oss som kör efter Viktväktarnas program

Köttfärslasagne med keso-nadjaskitchen.se-viktväktarna-propoints-pasta-lasagne

Ugnsbakad fisk i mild sås          Tomatsoppa med ost och tortellini-propoints-viktväktarna-vvtillsammans-nadjaskitchen.se

Örtiga färsbiffar med gräddsås-kokt potatis- nadjaskitchen.se-viktväktarna-propoints-vvtillsammans     Smoky BBQ Chicken-propoints-tortilla-fullkorn-oldelpaso-majs-kyckling-vvtillsammans-viktväktarna-ost-paprika     Bogstek med franska örter och vitlök

Måndag: Ugnsbakad fisk i mild sås

Tisdag: Nasi Goreng

Onsdag: Tomatsoppa med ost och tortellini (ev. vegetariskt)

Torsdag: Örtiga färsbiffar med gräddsås

Fredag: Smoky bbq Chicken Tortilla

Lördag: Bogstek med vitlök och örter

Söndag: Köttfärslasagne med keso

Print Friendly

Kalkonpizza med purjo och paprika

Till Trettondagen så tillagade jag en 4 kilogram tung Kalkon och naturligtvis blev det en hel del kvar. Och för att ta vara på resterna så gjorde jag Kalkonpizza. Själva köttet smakar inte så mycket så det går bra att krydda det med något om du vill. Annars så ger paprikan, purjolöken och tacosåsen smak åt pizzan. Receptet går att dubblera om man är en större familj.

Kalkonpizza med taco, paprika och purjolök - smartpoints - wwsmartpoints - vvsmartpoints - viktväktarna

Till en plåt (6 bitar) så behöver du:

Deg: 25 g jäst, 1 1/2 dl ljummet vatten, 1/2 tsk salt, 3 msk rapsolja, ca 4 1/2 dl mjöl

Tomatsås: 2 dl tacosås

Fyllning: 250 gram tillagat kalkonkött utan skinn, 1 röd paprika, 1 bit purjolök (gärna gröna delen), 100 gram riven ost (17%), oregano

Gör så här:

Blanda ihop ingredienserna till degen och låt den jäsa till dubbel storlek, ca 30-40 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader. Skär under tiden kalkonköttet i mindre bitar, strimla paprikan och purjolöken. Riv osten om det behövs.

Kalkonpizza med taco, paprika och purjolök - smartpoints - wwsmartpoints - vvsmartpoints - viktväktarna

Smörj en plåt med lite olja och tryck ut degen på plåten. Det går lättare om du blöter händerna lite. Fördela tacosåsen, kalkonköttet, paprikan, purjolöken och osten. Strö över lite torkad oregano.

Kalkonpizza med taco, paprika och purjolök - smartpoints - wwsmartpoints - vvsmartpoints - viktväktarna

Grädda i nedre delen av ugnen. Pizzan ska gräddas underifrån som i en riktig pizzaugn. Grädda i cirka 10-12 minuter tills den får fin färg. Låt pizzan svalna i någon minut innan den skärs upp. Glöm inte att servera sallad till. Smaklig måltid!

Smartpoints: hela plåten är 53 smartpoints och delar du den i 6 bitar så blir en bit 9 smartpoints. Bara pizzadegen är 38 sp för en plåt, vid 6 bitar blir en bit 6 sp plus valfri topping.

Print Friendly

Solrosbröd med surdeg

Detta bröd är sååå gott! Ta en söndagsförmiddag och gör detta bröd. Det kommer ta cirka 4 1/2 timme men det är så värt det. Det är den långa jäsningstiden som gör att brödet blir så gott, den får tid på sig att utveckla alla goda smaker. Receptet är framtaget av Bagarlandslaget i samarbete med KronJäst och deras färska surdeg (perfekt att ta till om du inte har en bubblande surdeg hemma). Receptet ger dig 3 mindre bröd som du kan frysa in. Ett tips är att skiva brödet innan du fryser så plockar du ut bara så pass många skivor du vill ha. Gör degen gärna med en maskin och om du inte har en maskin går det bra med vanliga hederliga armar, dubblera bara tiden för att få samma resultat.

Solrosbröd med surdeg - bagarlandslaget - kronjäst - hembakat - vvtillsammans- smartpoints

Till 3 stycken bröd behöver du:

1 påse färsk KronJäst Surdeg Råg, 10 gram (1/5 paket) färsk jäst för matbröd, 5 dl kallt vatten, 450 gram (7 ½ dl) Vetemjöl special, 200 gram (3,3 dl) fint Rågmjöl, 25 gram (1,4 msk) salt, 125 gram (1 3/4 dl) rostade solrosfrön

Gör så här:

Lös jästen i vattnet. Blanda alla ingredienser utom salt och solrosfrön långsamt i 3 minuter med maskin. När degen gått ihop ökar du hastigheten lite och kör ytterligare 4 minuter. Tillsätt nu saltet och kör maskinen ytterligare 3 minuter. Tillsätt solrosfrön och blanda i 2 minuter till. Lägg nu degen i en lätt oljad bunke och låt den jäsa under plast i 2 timmar. Vik gärna degen efter 1 timmes jäsning.

Solrosbröd med surdeg - bagarlandslaget - kronjäst - hembakat - vvtillsammans- smartpoints

Lägg försiktigt upp degen på ett mjölat bord. Dela degen på 3 bitar. Forma degbitarna runda och lägg dem i mjölade bakkorgar eller som jag gjorde under bakduk. Låt jäsa i ytterligare 2 timmar eller till dubbel storlek. Sätt ugnen på 250 grader i god tid och låt den bli riktigt varm innan du gräddar bröden. När bröden har jäst färdigt vänder du bröden/lägger bröden på plåt. Snitta bröden om du vill och sätt det sedan i ugnen och sänk till ca 230 grader. Grädda i cirka 25-30 minuter. Ta ut brödet och låt det svalna på galler.

Smartpoints: jag har räknat ut detta recept på ett ungefär då jag inte hittade vad surdeg har för ett smartpointsvärde, räknade det som mjöl då det är vatten och mjöl tillsammans. Hela satsen är 95 smartpoints. Det ger ett bröd 32 smartpoints och dela detta med antalet skivor du skär upp varje bröd i. Om det blir 10 skivor per bröd så är en skiva 3 smartpoints.

Print Friendly

Middagsmeny 2 / 2016

Jag kämpar med att räkna om recepten till smartpoints och har hunnit räkna om runt 100 stycken i skrivande stund, fler kommer varefter jag hinner. Flera har frågat om jag behåller propointsberäkningen och svaret är: Ja, propointsberäkningen är kvar på de recept som har den uträkningen men jag kommer inte räkna de nya recepten i propoints utan bara i smartpoints. Vartefter jag räknar om ett recept till smartpoints tömmer jag även kategori: ”Viktväktar recept” och flyttar den till ”Viktväktarna smartpointsrecept”. När alla recepten är omräknade så kommer det bara finnas ett kategori med pointsberäknade recept för oss viktväktare. Recepten i kategori ”Viktväktarna recept bak” räknar jag om sist då jag misstänker att matrecepten är viktigast för er. Här får ni middagsmenyn för nästa vecka, hoppas ni finner något ni gillar. Ha en riktigt fin vecka! Nadja

Krämig italiensk tomatsoppa

Skinkpaj med risskal     Fiskgratäng med spenat och pinjenötter     Cannelloni med spenat och keso

minutfilé med paprikapestosallad - vvtillsammans-propoints-viktväktarna     Köttfärsjärpar med timjan     Kokt högrev med pepparrotssky

Måndag: Krämig italienska tomatsoppa med frikadeller och snäckpasta

Tisdag: Skinkpaj med pajskal av ris

Onsdag: Fiskgratäng med bladspenat och pinjenötter

Torsdag: Cannelloni med spenat och keso (vegetariskt)

Fredag: Kycklingminutfilé med paprikapesto sallad

Lördag: Köttfärsjärpar med timjan och grönsaker i tomatsås

Söndag: Kokt högrev med pepparrotssky

Print Friendly

Frusen vaniljdessert med daimkross

Denna efterrätt gjorde jag till nyår. Det är den enklaste och snabbaste efterrätten du kan göra och jag lovar att alla kommer att gilla den. Det blir som vaniljglass med daimbitar.

frusen vaniljdessert med daimkross - vaniljvisp - vaniljglass - daim - smartpoints - viktväktarna - vvtillsammans

Till 8 portioner behöver du:

2 1/2 dl ovispad vaniljvisp (12%), 1 förpackning dubbeldaim

Gör så här:

Vispa upp vaniljvispen i några minuter så att den blir luftig och fin. Krossa daimen i mindre till småbitar och blanda ner den i vaniljvispen. Fördela ut det i 8 portionsformar och ställ den i frysen för att stelna. Den stelnar ganska snabbt. Kan tas ut när det är dags för servering då de även tinar upp snabbt.

Smartpoints: vid 8 portioner så blir en portion 5 smartpoints. Totalt är hela satsen 43 smartpoints, dela det med antalet portioner om du vill göra dem mindre eller större.

Print Friendly