Persiljebiffar med kokt potatis och gräddsås

Efter all sommarmat så smakade detta så himla gott måste jag säga. Om du inte gillar persilja så kan du smaksätta dem med en annan ört typ timjan, oregano eller basilika. Alla tre örterna är mycket goda att blanda i köttfärsen för att piffa upp den.

Detta behöver du till 4 portioner:

500 g nötfärs 10%, 1 tsk salt, 2 krm grovmalen svartpeppar, ca 1/2 tsk paprikapulver, 1/2 dl finhackad persilja (frysen går också bra), ev lite vatten, 4 portioner kokt potatis

Gräddsås: 1 tsk smör, 1/2 msk mjöl, 2 dl matlagningsgrädde (7 %), 1/2 tsk kinesisk soja, 1 msk kalvfond, 2 msk vatten, salt, svartpeppar

Gör så här: Blanda ihop alla ingredienserna och gör så biffar av köttfärssmeten, späd med lite vatten om du tycker att smeten är för tjock. Stek dem i lite matolja tills de får färg på båda sidorna. Servera gärna med kokt potatis och med gräddsås.

Smartpoints: det blir 13 smartpoints per portion och då ingår både gräddsås och 2 kokta potatisar

 bloglovin

instagram

 

Middagsmeny 36/2016

Välkommen september! Jag hoppas du blir fin och med många soliga dagar. Maten förändras lite i och med att det blir kallare väder. Man behöver äta lite mer varm mat och en sallad räcker inte alltid till, speciellt om det är en kall dag. För mig är det viktigt att maten är varierad och jag försöker göra vår middagsmeny på samma sätt så att man inte tröttnar.

Ugnstekt falukorvspytt med ägg

       Krämig italiensk tomatsoppa     Auberginemoussaka - grekiskt moussaka - propoints - viktväktarna -     Fried Rice

       Kalkonpizza med taco, paprika och purjolök - smartpoints - wwsmartpoints - vvsmartpoints - viktväktarna     Vinkokt kalvhögrev      Jägarfruns kyckling - viktväktarna - propoints - linas matkasse -

Måndag: Ugnstekt falukorvspytt

Tisdag: Krämig italiensk tomatsoppa med frikadeller och snäckpasta

Onsdag: Auberginemoussaka

Torsdag: Fried Rice (vegetariskt)

Fredag: Kalkonpizza

Lördag: Kokt högrev med pepparrotssky

Söndag: Jägarfruns kycklinggryta

 

Grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås

Detta är recept nummer två från Hemköps Vardagskasse och det här gillade jag verkligen. Det var helt i min smak, jag älskar ju kyckling och kan äta det så gott som varje dag. Dock tog det lite längre tid i ugnen än vad receptet angav, kycklingen vätskade av sig och det tog lite längre tid.

grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås-vvsmartmat-matkasse-hemköp-viktväktarna

Till 4 portioner behöver man:

Grönsaker: 1 bakpotatis (400 gram), 500 gram palsternackor, 350 gram morötter (4-5 st), 1 orange paprika, 1 zucchini, 2 msk olja, 1 ½ tsk salt, 2 krm svartpeppar

Kyckling: 600 gram kycklinglårfilé, 2 msk olja, 1 msk kinesisk soja, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk rosmarin, 1 tsk timjan, 1 tsk flytande honung, ½ tsk salt, 2 krm svartpeppar

Citronsås: 1 liten citron, 3 dl gräddfil (12%), 1 tsk flytande honung, 70-100 gram babyspenat, 100 gram rostade solrosfrön

grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås-vvsmartmat-matkasse-hemköp-viktväktarna

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Skala de grönsaker som behöver det. Skär potatisen, palsternackor och morötter i 1 cm breda stavar. Skär paprikan i stora bitar och skär zucchinin i 1 cm breda slantar. Blanda grönsakerna med olja, salt och peppar. Lägg det i en djup ugnsplåt och rosta grönsakerna mjuka högt upp i ugnen i 15 minuter.

grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås-vvsmartmat-matkasse-hemköp-viktväktarna

Förbered kycklingen på en gång så att den hinner dra lite i marinaden. Lägg kycklingen i en bunke. Tillsätt olja, soja, pressad vitlöksklyfta, örter, honung, salt och peppar. Blanda så att kycklingen täcks helt med marinaden och låt den stå och dra. Ta ut plåten med grönsaker efter cirka 15-20 minuter och fördela kycklingen ovanpå. Stek i ytterligare 15-20 minuter tills kycklingen är färdig och fått färg.

grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås-vvsmartmat-matkasse-hemköp-viktväktarna

Tillaga såsen under tiden så här: Riv skalet från 1 citron i en skål. Blanda ner saften från ½ citron och tillsätt gräddfil, honung, salt och peppar. Rör om och låt smakerna sättas tills kycklingen och grönsakerna är färdiga. Strö över babyspenat över plåten. Servera med citronsåsen och toppa med goda rostade solrosfrön.

Smartpoints: enligt receptet ovan så blir 1 portion hela 19 sp, men för att få ner pointsvärdet så skulle jag först och främst byta ut kycklinglårfilén till vanlig kycklingfilé, gräddfilen till lättyoghurt naturell 0,5% (det blir inte lika tjockt men lika gott). Jag skulle även minska på solrosfröna till 50 gram. Då är en portion nere i 12 smartpoints.

 

Spättarullader på savoykålsbädd med picklad rödlökstopping

Denna vecka så har jag fått hem Hemköps Matkasse ”Vardagskasse Laktosfri” och självklart så kommer jag att lägga ut de recept vi tillagar här på bloggen. Jag fick hem matkassen sent på söndagskvällen, men det var helt okej då råvarorna var jättefina och fräscha. Igår så tillagade vi första maträtten och det blev Spättarullader på savoykålsbädd med picklad rödlökstopping. Det var gott men oj vad det luktade här hemma av parmesanosten som finns i såsen. Vi fick vädra ganska länge på grund av den. Gör gärna picklad rödlök kvällen innan så att den får stå och gotta sig i lagen.

20160829_190145

Till 4 portioner behöver man:

Picklad rödlök: 3/4 dl vitvinsvinäger, 2 msk socker, 2 msk vatten, 100 g rödlök, 1 äpple, 20 gram bladpersilja

Spättarullader: 600 gram rödspättafiléer, 500 gram savoykål, 1 msk smör, 1 ½ dl vispgrädde (7%), 1 ½ dl vatten,  ½ msk majsstärkelse, 100 gram riven pecorinoost, 2 krm svartpeppar, 3/4 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 250 gram okokt matvete

Gör så här:

Börja med att göra picklad rödlök: Blanda vitvinsvinäger med socker och 2 msk vatten i en djup skål. Skär rödlöken i tunna halvmånar och lägg ner i lagen. Låt det stå och dra. Om du gör den kvällen innan så ska den stå i kylen och dra. Koka matvete enligt anvisningarna på förpackningen.

Spättarullader på savoykålsbädd-hemköp-matkasse-viktväktarna-smartpoints-

Strimla savoykål. Smält smöret i en traktörpanna och bryn savoykål på medelhög värme i cirka 5 minuter. Vispa samman grädde, vatten, majsstärkelse, pecorinoost och peppar i en bunke. Ta fram spättafiléerna och krydda med salt och vitpeppar. Rulla ihop filéerna och lägg ner i pannan ovan-på savoykålen. Häll över såsen och lägg på lock. Låt det sjuda på låg värme i cirka 5-6 minuter tills fisken blir klar. Skär äpplen i ½ cm stora tärningar. Hacka bladpersiljan och blanda ner det i den picklade rödlöken. Servera rödspättan med savoykål, matvete och strö över picklad rödlök.

Smartpoints: Om du har i riktig Pecorino/parmesanost så blir en portion 16 smartpoints men väljer du en ost med 17 % fetthalt så blir en portion 14 smartpoints. Om man utesluter rödlökstoppingen så blir det 12 smartpoints per portion

 

Middagsmeny 35/2016

Dags igen för en ny middagsmeny. Jag hoppas ni finner att middagarna är varierade och intressanta. Jag kan tipsa er om Ostfylld kassler, ett recept som tar kasslern till helt nya höjder. Trevlig vecka på er / Nadja

Phad Thai med kyckling

Fisk a la Bourguignonne     Het vegetarisk böngryta     Köttfärssås a la Viktväktarna - propoints - viktväktarna - matblogg - bakblogg - nadjaskitchen

Ostfylld kassler     Mexikanska köttbullar med guacamole     Stekt lax med kall sås

Måndag: Phad Thai med kyckling

Tisdag: Fisk a la Bourguignonne

Onsdag: Het vegetarisk böngryta

Torsdag: Köttfärssås a la VV

Fredag: Ostfylld kassler

Lördag: Mexikanska kycklingköttbullar med guacamole

Söndag: Stekt lax med citronpeppar och kall sås

 

Smördegsinbakad svamp- och purjolökslängd

Dammar av detta recept i dessa svamp och kantarelltider. Denna längd är ett gott tilltugg till fredagens kalla öl eller mys. Den passar även toppen som förrätt om man vill bjuda på något gott men enkelt innan maten. Med en färdigkavlad rektangulär smördegsplatta är den mycket lätt- och snabblagad. Fyllningen kan varieras i det oändliga men denna gång hade jag champinjoner som behövde användas så det fick bli stommen till fyllningen.

Inbakad svamp- och purjolökslängdTill en längd behöver man:

1 rektangulär färdigkavlad smördegsplatta (typ Ica’s  250 gram förpackning), 20-30 champinjoner, 1 purjolök, 2 1/2 dl crème fraiche lätt, salt, peppar, 1 ägg till pensling, 2 msk sesamfrö till garneringInbakad svamp- och purjolökslängdGör så här:

Börja med att skiva champinjonerna och små fräsa den tills all vätska är borta. Skölj och skiva purjolöken. Lägg till purjolöken i pannan och små fräs även den en kort stund. Häll i crème fraichen, salta och peppra och låt den småputtra i några minuter så att smakerna träder fram. Låt svalna. Ta fram smördegsplattan och häll fyllningen som en sträng på ena långsidan och rulla sedan ihop. Lägg rullen på en bakpappersklädd plåt. Pensla med ägg och strö över sesamfrö. Grädda längden i 225 graders värm (mitt i ugnen) tills den får fin färg, cirka 10-15 minuter.Svamp-och purjolökslängdDela längden i bitar och servera som tilltugg på en salladsbeklädd tallrik. Man kan även dela längden på 2-3 delar och äta den som en paj med en god blandsallad och en kall öl.

TIPS! Om du inte har sesamfrö hemma, så är det även gott att dekorera längden med riven god ost.

Smartpoints: hela rullen blir 61 smartpoints enligt receptet ovan, dela det med antal bitar du skär upp. T.ex vid 15 bitar = 4 sp per bit

 

Ost- och skinkpinnar

När man går på ett Viktväktarmöte så får man ett litet häfte som heter ”Veckans viktiga”. Den brukar innehålla en massa bra tips på hur man ska lyckas, pepptalk av härliga Karin Nileskog  och även en del recept. I veckans häfte hittade jag grundreceptet på dessa Ost- och skinkpinnar. Jag har ändrat lite förstås efter det jag hade hemma: tog 17 % ost istället för parmesan och bytte ut parmaskinka mot vanlig rökt skinka. Gott blev det och dessa kommer jag absolut göra igen, de är perfekta vid buffé och meze. Uteslut skinkan om du vill ha vegetariska pinnar.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Till en sats behöver man (jag fick 26 pinnar i häftet står det 32):

65 gram rökt skinka (eller 60 g parmaskinka), knappt 4 dl vetemjöl, ½ tsk salt, 1 krm cayennepeppar, 100 g flytande margarin, 2 äggulor, 1 msk vatten, 1 msk tomatpuré, 80 gram ost (17%) (eller 1 dl parmesan), 1 msk vallmofrön

Gör så här:

Finhacka skinkan. Blanda nästan all mjöl (spara lite till utbakning), salt, cayennepeppar, margarin och 1 äggula till en deg. Jag fick lägga till 1 msk vatten för att få ihop degen. Tillsätt skinka, tomatpuré, ost och knåda. Om degen känns för hård så tillsätt lite mer vatten. Låt degen vila under lock i cirka 10 minuter.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Häll ut resterande mjöl på bakbordet och kavla ut degen till en avlång rektangel. Skär degen i remsor och snurra dem lätt. Lägg pinnarna på en bakpappersklädd plåt. Vispa upp den andra äggulan och pensla pinnarna lätt. Strö över lite vallmofrön och baka i mitten av ugnen, cirka 12-15 minuter, i 200 graders värme.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Smartpoints: en sats är 61 smartpoints enligt receptet ovan. 2 smartpoints per pinne om du får mellan 25-35 pinnar