Middagsmeny 15/2016

Dags för ny middagsmeny och denna vecka vill jag tipsa er om att provlaga Crunchy Salsa Burger, den är såååå god! Och dessutom perfekt till fredagens tacomys. Ät och njut! Ha en skön vecka med mycket vårsol! Nadja

PS! Alla recepten är smartpointsberäknade

Crunchy Salsa Burger

Pastapytt med lantkorv och goa grönsaker      Indisk curry med quornfärs     Kokt fisk med äggsås

Snabba pastan - skinka - pasta - grönsaker - viktväktarna - smartpoints     Pepparkotlett med ugnstekt vitlökspotatis-nadjaskitchen.se-vvtillsammans-propoints-viktväktarna      Kyckling i kryddig tomatsås-crockpot-recept-viktväktarna-propoints-majs-kyckling-spiskummin-

Måndag: Pastapytt med korv

Tisdag: Indisk Curry med quornfärs (vegetariskt)

Onsdag: Kokt fisk med äggsås

Torsdag: Snabba Pastan

Fredag: Crunschy Salsa Burger

Lördag: Pepparkotlett med ugnsstekt vitlökspotatis

Söndag: Kyckling i kryddig tomatsås (Crock-Pot)

 

Chiapudding med jordgubbar

Att Chiafrön är nyttiga har ni säkert hört talas om men på vilket sätt egentligen? De små svartgråa fröna är sprängfullda av bland annat proteiner, mineraler och kalcium. Chiafrön innehåller även mycket omega 3-syror. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal bit lax. Chiafröna är dessutom rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler och ska, enligt forskningen, kunna motverka cancer. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk. Rätt så fantastiska små frön, eller hur? De smakar inte så mycket och passar därför bra att blanda med det mesta. De absorberar upp till 12 gånger sin egen vätska och blir lite geléaktiga och mjuka om man låter dem stå och dra vätska. Här kommer ett recept på Chiapudding. Låt det stå och dra i kylen i minst två timmar men helst över natten så att det blir tjockt som en pudding.

Chiapudding med jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-vvtillsammans-chiafrön-mandelmjölk

Till 2 glas chiapudding behöver man:

2 dl mandeldryck osötad, 100 gram jordgubbar (frysta går bra om du låter dem tina upp lite), 1 1/2  msk Chiafrön

Gör så här:

Häll upp mandelmjölken och jordgubbarna i en mixer/blender. Om du använder dig av frusna jordgubbar, se till att de tinar upp lite innan du mixar, annars kan de förstöra din maskin. Mixa ihop tills det blir en slät kräm.

Chiapudding med jordgubbar-mandelmjölk-viktväktarna-smartpoints-vvtillsammans

Blanda in chiafröna i krämen och ställ sedan det i kylskåpet i minst två timmar, men helst över natten så att fröna hinner suga upp så mycket vätska de kan. Perfekt till frukost eller som mellanmål!

Om du vill variera smaken så kan du byta ut mandelmjölken till hasselnötsdryck eller kokosdryck. Du kan även byta ut jordgubbarna till annan frukt eller bär.

Smartpoints: 2 smartpoints per glas

 

Vietnamesisk nudelsallad med lövbiff

Detta är en god sallad med fräsch och frisk citrussmak och knapriga nötter. Passar både som förrätt och som huvudrätt. Ös på med de grönsaker som du gillar och vill ha.

Vietnamesisk nudelsallad med lövbiff - smartpoints - vietnamesiskt - citrongräs-viktväktarna

Till 4 portioner behöver man:

400 gram lövbiff, 1 tsk olja

Vitlöksmarinad: 4 stjälkar citrongräs, 5 vitlöksklyftor, 1 msk socker, 4 msk fisksås

Nudelsallad: 200 gram okokta risnudlar, grönsallad, 3 morötter, 1 gurka, 1 paprika, 4 msk majs, 1 rödlök

Topping: 50 gram jordnötter (hackade), färsk koriander efter smak, 1 lime

Gör så här:

Börja med marinaden: Skär av topparna och botten av citrongräset. Skala eventuellt av det yttersta lagret och hacka resten. Blanda citrongräs med finhackad vitlök, socker och fisksås. Skär köttet i tunna strimlor och lägg i marinaden.

Vietnamesisk nudelsallad med lövbiff - smartpoints - vietnamesiskt - citrongräs-viktväktarna

Koka nudlarna efter anvisningarna på förpackningen och låt dem rinna av och svalna. Skölj och skär grönsalladen i mindre bitar. Skala morötterna och skär dem, gurkan och paprikan i tunna stavar. Skär även den röda löken i tunna skivor. Fördela salladen på fyra tallrikar och tillsätt morötter, gurka, paprika, majs och rödlök.

Vietnamesisk nudelsallad med lövbiff - smartpoints - vietnamesiskt - citrongräs-viktväktarna

Värm en wok- eller stekpanna med lite olja och stek köttet tillsammans med vitlöksmarinaden. Fördela nudlarna över salladen och lägg därefter köttet direkt på tallrikarna. Toppa med hackade jordnötter, lite färsk koriander och en limeklyfta.

Smartpoints: 10 smartpoints per portion enligt receptet ovan

 

 

Kolhydrater eller icke kolhydrater

Det har varit mycket snack om kolhydrater de sista åren och många har valt att utesluta det helt. Jag har testat att utesluta det men då bara mått dåligt. Jag har därför fortsatt äta kolhydrater men försökt hålla mig till en lagom mängd. På förra veckans Viktväktarmöte så pratade vi om kolhydrater och vi fick riktigt bra information som jag gärna vill dela med mig av.

Vad är egentligen kolhydrater? Kolhydrater är samlingsnamnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. De förekommer i livsmedel av väldigt olika karaktär – allt från läsk, saft och strösocker till bröd, pasta, flingor och grönsaker. Alla kolhydrater fungerar inte lika utan påverkar kroppen på olika sätt.

Kolhydraterrr

Nyttiga kolhydrater är viktiga för vår hälsa. Vår kropp behöver kolhydrater i form av stärkelse och fibrer, t.ex rågbröd, pasta och havregryn. Tillsammans med grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär är de exempel på nyttiga kolhydrater som bidrar med vitaminer, mineraler och andra skyddande ämnen så som antioxidanter.

Socker och hälsa. Socker är ett samlingsnamn för flera olika sockerarter så som sackaros, glukos, fruktos och laktos. Olika sockerarter finns naturligt i frukt, bär och mjölk. Glukos som är en sockerart behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av stärkelse (potatis och bröd) kan brytas ner till glukos i kroppen, finns det inget behov av att äta tillsatt socker. Vårt vanliga tillsatta socker (vitt strösocker) ger däremot enbart energi och saknar vitaminer, mineralämnen och kostfibrer. Livsmedel som innehåller socker klarar vi oss näringsmässigt utan och därför straffas sockret i Viktväktarnas nya Smartpointsprogram. Ett bra tips: Om socker står högt upp på innehållsdeklarationen på en produkt, ja då innehåller den mycket socker och bör undvikas.

Med andra ord, fortsätt ät av de bra och nyttiga kolhydraterna som din kropp faktiskt behöver. Att tänka “tallriksmodellen” där halva tallriken är grönt/frukt och där den andra halvan är uppdelat på kolhydrater och proteiner, kommer man långt med.

Källa: Viktväktarna

 

Middagsmeny 14/2016

Halloj allihopa, då har ytterligare en vecka gått och här kommer middagstipsen för nästa vecka. Hoppas ni finner något som faller er i smaken. Ha det så gott! Nadja

PS! Alla recepten är smartpointsberäknade

Korvstroganoffgratäng

Sallad med rosmarinkyckling och röd pesto pasta     Bakad potatis med salsakeso     Chilibiffar i pepprig gräddsås

Kycklingsouvlaki med grillad paprikasallad     Krämig tagliatelle med rökt lax och citron     Lövbiffswok med teriyakisås ginger & sesami

Måndag: Korvstroganoffgratäng

Tisdag: Sallad med rosmarinkyckling och röd pestopasta

Onsdag: Bakad potatis med salsakeso (vegetariskt)

Torsdag: Chilibiffar i pepprig gräddsås

Fredag: Kycklingsouvlaki med grillad paprikasallad

Lördag: Krämig taglitelle med rökt lax och citron

Söndag: Lövbiffswok Teriyaki ginger & sesami

 

Pizzascones

Om du vill göra frukosten lite speciellt, kanske till helgen eller så, ja då ska du prova och göra denna Pizzascones. Den går snabbt att göra och är klar på en halvtimme. Välj lagrad ost om du vill ha en starkare ostsmak.

Pizzascones

Till en pizzascones med 8 bitar behöver du:

250 gram mjöl, 1 msk socker, 1 msk bakpulver, 1/2 tsk salt, 1/2 tsk vitlökspulver, 100 gram smör, 2 dl mellanmjölk, 75 gram grovriven ost (17%), 35 gram hackad rökt skinka, 2 msk hackad purjolök (eller gräslök)

Gör så här:

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Lägg till smöret, hackad i mindre bitar. Nyp sönder smöret i mjölblandningen så att den fördelas fint med mjölet. Häll sedan i mjölken och blanda ihop det.

Pizzascones - viktväktarna - smartpoints

Blanda sedan i osten, skinkan och löken. Häll ut sconesdegen på ett mjölat bakbord. Nu kan degen upplevas lite kladdig men så ska den vara. Använd så lite mjöl du kan på bakbordet då du ska platta degen till en rund pizza. Den ska vara cirka 2 cm tjock. Flytta över degen till en bakpappersklädd plåt. Skär “pizzan” i 8 bitar.

Pizzascones - viktväktarna - smartpoints

Grädda pizzan mitt i ugnen i 225 graders värme i cirka 15-20 minuter (beroende på ugn). Pizzasconesen skall bli gyllenbrun. Servera den genast.

Smartpoints: 9 smartpoints per bit

 

Salsamarinerade kotletter

Jag har redan sett att några har plockat fram grillen och det jag inte varit sämre. Här får ni recept på goda salsamarinerade kotletter. Om du inte vill plocka fram grillen så går det jättebra att steka dem i vanlig panna.

Salsamarinerade fläskkotletter - smartpoints-viktväktarna

Till 4 portioner behöver man:

500 gram benfria fläskkotletter (fett bortskuret)

Marinad: 1 1/2 dl salsasås (eller chilisås), 1/2 dl honung, 2 msk matolja, 1 schalottenlök (finhackad), 1 tsk curry, salt, peppar

Gör så här:

Blanda ihop marinaden i en skål. Finputsa eventuellt kotletterna från fett. Lägg dem i en påse och häll över marinaden. Lägg allt i en extra påse för säkerhetens skull och ställ i kyl. Låt köttet marinera i minst 2 timmar  men gärna längre, 6-8 timmar eller under natten.

Salsamarinerade fläskkotletter - smartpoints-viktväktarna

Förbered grillen eller stekpannan. Torka av kotletterna från överflödig marinad och grilla eller stek dem efter eget tycke. Hoppas det smakar.

Smartpoints: 7 smartpoints per portion (marinaden inräknad)

 

Middagsmeny 13/2016

Och så var det dags för nya middagstips. Denna vecka vill jag tipsa er lite extra om Potatismoussakan som finns under söndagen. Den är riktigt god och passar även bra till matlåda dagen efter. Ha en fin vecka med mycket sol! Nadja

Potatislåda med kassler

Kycklingtortilla à la Philadelphia     Stekt lax med kall sås     Varmkorv med stuvad vitkål - propoints - vvtillsammans- viktväktarna - mittviktväktarna - recept

Kyckling med champagnesås     Rosmarin- och vitlöksmarinerad kotletter     Potatismoussaka-propoints-vvtillsammans-nötfärs-köttfärs-potatis-propoints-

Måndag: Potatislåda med kassler

Tisdag: Kycklingtortilla med Philadelphia ost

Onsdag: Stekt lax med citronpeppar och kall sås

Torsdag: Varmkorv med stuvad vitkål

Fredag: Kyckling med champagnesås

Lördag: Rosmarin- och vitlöksmarinerade kotletter

Söndag: Potatismoussaka