Fisk, WW Flex

Cashewfisk i mild apelsinsås

Detta var riktigt, riktigt gott! Fisk som toppas av hackade cashewnötter och ost i en mild och god apelsinsås. Jag fann detta recept på Viktväktarnas hemsida men har justerat det efter mitt tycke. Detta bevisar ytterligare ännu en gång att man kan äta gott med Viktväktarna!

Cashewfisk i mild apelsinsås-viktväktarna-vvsmartmat-vvtillsammans-ätdigsmal

Till 4 portioner behöver man:

600 g vit fisk (gärna i portionsbitar), 1 msk rapsolja, 30 st cashewnötter, 1 gul lök, salt, saft av 1/2 apelsin + rivet skal, 1 ½ dl gröna ärter, 2 ½ dl matlagningsgrädde 7 %, 5 msk riven ost 17%, 4 portion kokt potatis (8 st)

Gör så här:

Börja med att ev skala potatisen och lägga den på kokning (lägg i de gröna ärterna när det återstår någon minut kvar så blir de också varma och goda). Sätt ugnen på 200 grader. Skär fisken i portionsbitar. Pensla med olja och lägg i en ugnsform. Krydda med salt och peppar. Skala och hacka lök, fräs på svag värme, blanda i matgrädde och buljongtärning. Låt koka upp och blanda i apelsinskal och saft. Smaka av med salt och lite peppar. Häll det över fisken.

Cashewfisk i mild apelsinsås-viktväktarna-vvsmartmat-vvtillsammans-ätdigsmal

Strö över de grovt hackade cashewnötterna på fiskbitarna och sedan även den rivna osten.

Cashewfisk i mild apelsinsås-viktväktarna-vvsmartmat-vvtillsammans-ätdigsmal

Tillaga fisken i ugn ca 15-20 minuter. Servera fisken med kokt potatis, gröna ärter och apelsinsås.

Viktväktarna

  • WW Flex: 9 smartpoints per portion inklusive 2 kokta potatisar
  • Smartpoints: 8 smartpoints per portion inklusive 2 kokta potatisar
Print Friendly, PDF & Email

3 Comments

  • Helena

    2016/09/25

    Låter jättegott! Det blir det till lunch nästa vecka!

  • Gods fiskrecept är guld värda oh detta verkar ju både gott, lätt och lite slankare. Jag försöker verkligen få in mer fisk i vardagen

    Kram Kajsa

  • Nadja

    2017/09/27

    Hej Kajsa, tänker precis som du.

    /Nadja

Kommentera