Fisk,  WW Flex Smartpoints,  WW Propoints,  WW SmartPoints

Fisk med vitt vin och gröna ärtor

Fisk är både lätt- och snabblagat och dessutom  nyttigt, så varför tillagar vi det inte oftare? Här hemma är det inte alla som gillar fisk med starkare smak så som t.ex. lax, men de flesta gillar vit fisk. Och den kan man verkligen variera hur mycket som helst. Denna rätt gick verkligen fort att tillaga, tror minsann det gick fortare än att koka potatisen. Prova så får ni se!

Till fyra portioner behöver du:

cirka 400 gram ärter, 1-2 morötter, salt, 2 msk olja, 1 gul lök, 1 vitlök, 1 dl torrt vitt vin, 500 gram vit fisk (på bild Alaska Pollok), 3 krm timjan, svartpeppar

Gör så här:

Börja med att koka ärterna och skivad morot i en separat  kastrull. Om du vill servera potatis till så lägger du även den på kokning.

Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs det i en traktörpanna/kastrull med lite matfett. När löken har mjuknat lite häller du i vinet och låter det koka med i cirka en minut. Skär under tiden fisken i mindre bitar och lägg den sedan i pannan/kastrullen. Krydda med salt, peppar och timjan.

Låt småkoka i cirka 10 minuter. Mot slutet häller du i de gröna ärterna och sedan är det klart! Servera gärna med kokt potatis, citron och lite persilja.

Viktväktarna

  • WW Flex: 2 smartpoints per portion. Lägg till points för potatis eller liknande om det serveras till.
  • Smartpoints: 5 sp/portion. Lägg till smartpoints för t.ex. potatis eller liknande om det serveras till.
  • Propoints: 7 pp/portion. Lägg till propoints för t.ex. potatis eller liknande om det serveras till.

Print Friendly, PDF & Email

3 Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.