Vegetariskt,  WW Flex Smartpoints,  WW SmartPoints

Indisk curry med quornfärs

Här kommer ytterligare ett vegetariskt recept med Indiska smaker. Det kommer dofta riktigt spännande i ditt kök när du lagar detta. Receptet räcker till cirka 4-6 portioner, så frys in och ha lite matlådor i reserv när du inte orkar laga mat.

Indisk curry med quornfärs

Till cirka 4-6 portioner behöver man:

2 1/2 okokt ris, 2 tsk rapsolja, 2 kanelstänger, 1/4 tsk kardemumma, 1/4 tsk kryddnejlika, 1 gul lök, 2 klyftor vitlök, 2 msk tomatpuré, 1 burk krossade tomater, några droppar citron, 1 tsk ingefära, 1 tsk spiskummin, 1 tsk koriander, 1 tsk gurkmeja, 1 tsk chilipulver, salt, 500 gram quornfärs

Gör så här:

Börja med att lägga riset på kokning. Hetta upp oljan, lägg i kanelstång, kardemumma och nejlika, därefter hackad lök och vitlök. Låt löken bli gyllenbrun. Tillsätt quornfärsen och bryn. Häll i lite vatten om det fräser för mycket.

Indisk curry med quornfärs

Blanda ner krossade tomater, tomatpuré, salt, några droppar citronsaft och övriga kryddor. Rör om och låt småkoka en stund så att smakerna får sätta sig ordentligt. Om du tycker det blir för tjockt så red ut det med lite vatten. Servera med ris.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: enligt WW Flex så är det bara riset och matoljan som behöver räknas, quornfärsen är gratis. Vid 4 portioner blir det 6 smartpoints och vid 6 portioner blir det 4 smartpoints
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: Vid 4 portioner blir det 8 smartpoints och vid 6 portioner blir det 6 smartpoints.
Print Friendly, PDF & Email

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.