VV

Kolhydrater eller icke kolhydrater

Det har varit mycket snack om kolhydrater de sista åren och många har valt att utesluta det helt. Jag har testat att utesluta det men då bara mått dåligt. Jag har därför fortsatt äta kolhydrater men försökt hålla mig till en lagom mängd. På förra veckans Viktväktarmöte så pratade vi om kolhydrater och vi fick riktigt bra information som jag gärna vill dela med mig av.

Vad är egentligen kolhydrater? Kolhydrater är samlingsnamnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. De förekommer i livsmedel av väldigt olika karaktär – allt från läsk, saft och strösocker till bröd, pasta, flingor och grönsaker. Alla kolhydrater fungerar inte lika utan påverkar kroppen på olika sätt.

Kolhydraterrr

Nyttiga kolhydrater är viktiga för vår hälsa. Vår kropp behöver kolhydrater i form av stärkelse och fibrer, t.ex rågbröd, pasta och havregryn. Tillsammans med grönsaker, rotfrukter, baljväxter, frukt och bär är de exempel på nyttiga kolhydrater som bidrar med vitaminer, mineraler och andra skyddande ämnen så som antioxidanter.

Socker och hälsa. Socker är ett samlingsnamn för flera olika sockerarter så som sackaros, glukos, fruktos och laktos. Olika sockerarter finns naturligt i frukt, bär och mjölk. Glukos som är en sockerart behövs för hjärnans funktion. Men eftersom kolhydrater i form av stärkelse (potatis och bröd) kan brytas ner till glukos i kroppen, finns det inget behov av att äta tillsatt socker. Vårt vanliga tillsatta socker (vitt strösocker) ger däremot enbart energi och saknar vitaminer, mineralämnen och kostfibrer. Livsmedel som innehåller socker klarar vi oss näringsmässigt utan och därför straffas sockret i Viktväktarnas nya Smartpointsprogram. Ett bra tips: Om socker står högt upp på innehållsdeklarationen på en produkt, ja då innehåller den mycket socker och bör undvikas.

Med andra ord, fortsätt ät av de bra och nyttiga kolhydraterna som din kropp faktiskt behöver. Att tänka ”tallriksmodellen” där halva tallriken är grönt/frukt och där den andra halvan är uppdelat på kolhydrater och proteiner, kommer man långt med.

Källa: Viktväktarna

Print Friendly, PDF & Email

One Comments

  • Evelina

    2016/04/12

    Åh, Älskar din blogg. Älskar alla bilder, Inlägg och vilka färger! Keep it up!

Kommentera