Kycklinggratäng med mango och curry

Här kommer ett recept från Viktväktarnas senast kokbok: Var dags mat – favoriter för alla dagar. Detta är grymt gott och ni bara måste provlaga den om ni gillar Indisk mat. Rätten fick toppenbetyg hemma hos oss och har blivit en ny favorit.

Kycklinggratäng med mango & curry-vvsmartmat-vvtillsammans-viktväktarna-smartpoints-weightwatchers-kyckling-gratäng-curry-mango

Till 4 portioner behöver man:

600 g kycklingfilé, 1 gul lök, 2 röda paprika, 1 msk flytande margarin, 1 mango (eller 1 dl frysta mangotärningar), 2 ½ dl matlagningsgrädde (4 %), 1 burk krossade tomater, 1 tsk curry, 1 tsk sambal oelek, 1 hönsbuljongtärning, 1 vitlöksklyfta, salt, peppar, 2 dl ris

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Skär kycklingen i bitar. Skala och hacka löken och skär paprikan i bitar. Stek kyckling, lök och paprika i margarin i omgångar. Krydda med salt och peppar. Lägg över i en ugnsform allt eftersom och blanda ner tärnad mango.

Kycklinggratäng med mango & curry-vvsmartmat-vvtillsammans-viktväktarna-smartpoints-weightwatchers-kyckling-gratäng-curry-mango

Koka upp matlagningsgrädde, krossade tomater, curry, sambal, buljongtärning och pressad vitlök. Smaka av med salt och peppar. Häll såsen över kycklingen. Sätt in i ugn i cirka 20 minuter.

Kycklinggratäng med mango & curry-vvsmartmat-vvtillsammans-viktväktarna-smartpoints-weightwatchers-kyckling-gratäng-curry-mango

Koka riset enligt anvisning på förpackningen. Servera kycklinggratängen med riset och sallad.

Smartpoints: 8 smartpoints per portion.

Print Friendly, PDF & Email

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *