VV

Nystart efter semestern?

Har du som jag struntat i allt och bara njutit av semestern? Vi är nog många som har lagt viktväkteriet på hatthyllan under semestern för då ska man ju bara njuta. Eller hur? Varför tänker man inte tvärtom? Varför passar man inte på och tar till vara på tiden för att få in lite nya och bättre vanor, varför tar man sig tid och planera måltiderna (om man är hemma förstås) lite bättre, lagar maten som är hälsosammare än det man köper ute. Varför passar man inte på och motionerar nu när man har tid? Ja, jag kan fortsätta med många frågor till, men det hjälper mig inte ett dugg. Det som däremot hjälper mig är att en nystart och det på en gång! Jag få helt enkelt ta smällen från semesterns utsvängningar, glömma bort det och sikta mot nya mål.

Veckans viktiga 38

Jag har faktiskt tänkt lite och framför allt på vad det är som får mig att falla tillbaka hela tiden.

  • Fallgrop nr 1: Nummer ett brukar faktiskt vara att jag slutar gå på möten, då släpper jag på spärrarna inom mig och det börjar sakta men säkert gå uppåt.
  • Fallgrop nr 2:  Lika sakta men säkert så slutar jag även räkna propoints, vilket är lika med kontroll för mig.
  • Fallgrop nr 3: I och med att jag slutar räkna så slutar jag även fylla i checklistan och den är lika viktig.
  • Fallgrop nr 4: Portionsstorlekarna blir snabbt mycket större än vad de borde vara.
  • Fallgrop nr 5: Ett stillasittande jobb med långa arbetsdagar gör även att jag inte rör på mig så mycket, vilket innebär att jag måste desto mer måste tänka på vad jag stoppar i mig.
  • Fallgrop nr 6: Långa arbetsdagar gör så att jag oftast är superhungrig när jag kommer hem och då stoppar jag snabbt i mig något onyttigt istället för att äta mellanmål som håller hungern i schakt.

Jag kan fortsätta men många punkter till men det får bli en annan gång. Nästa steg i mitt tänkande var hur gör jag för att förhindra dessa fallgropar och svaren är rätt så självklara:

  • Börja gå på möten varje vecka igen
  • Börja räkna och skriva checklista
  • Börja väga maten igen tills man är säker på portionsstorlekarna
  • Röra på mig mera, ta tillvara vardagsmotionen mera
  • Äta mellanmål varje dag för att inte bli superhungrig

Om jag bara kan ändra på mitt beteende när det gäller detta, så tror jag att jag har kommit en lång bit på vägen. Nästa grej är att ha tålamod, låta detta ta sin tid för om jag känner min kropp så kommer det att göra det. Jag är en som snittar runt 200-400 gram i veckan, lite mera om jag inte rör veckobonuset. Det är jättelite tycker jag för jag vill ju snitta runt 600-1000 gram i veckan. Men om jag försöker se det från ett helt annat håll och tänker så här istället:

50 veckor (till nästa sommar) gånger 200 gram i veckan blir 10 kilo eller 50 veckor gånger 300 gram är 15 kilo. Perfekt! Precis vad jag behöver. Så jag ska vara nöjd istället för att bli ledsen när vågen ”bara” visar 200 eller 300 gram. För varje 200 gram så har jag kommit ett steg närmare målet!

Så mina vänner, från och med imorgon, ja då börjar jag igen! Hänger du med?

Print Friendly, PDF & Email

2 Comments

  • Nadja

    Tack Marlene, jag har mina mål men har inte skrivit om dem ännu och JA tack, jag kommer gärna på bröllopsfesten. / Nadja

  • Marlene

    Dessutom måste man ha ett mål med sin viktnedgång coh dit mål kan ju bli vår bröllopsfest som vi väldigt gärna vill att du kommer på 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.