mittWW Smartpoints BLÅ,  mittWW Smartpoints GRÖN,  Pizza och Piroger,  Vegetariskt

Färspiroger

 

Du som följer mig på Instagram kunde se att jag gjorde Färspiroger för någon helg sedan. Här kommer receptet till er som önskar det. Jag vald att göra halva satsen med nötfärs och halva satsen med sojafärs (de blev lika goda som vanliga). Pirogerna är jättebra att ha till lunch eller att ta med på sommarens alla utflykter, de är goda även kalla. Pirogerna går jättebra att frysa in och plocka fram när så önskas.

Instagram = @Nadjaskitchen

Färspiroger, cirka 22 stycken

Deg: 50 g jäst, 6 dl ljummet vatten, 4 msk olja, 2 tsk salt, ca 16 dl mjöl

Fyllning: 500 g köttfärs 10 %/quornfärs/sojafärs, 1 gul lök, 500 g passerade tomater, 1-2 pressade vitlöksklyftor, salt, peppar, oregano, 1 tsk olja till stekning

Pensling: 1 uppvispat ägg, 1 msk sesamfrö

Gör så här:

Fyllningen: Börja med färsen så att den hinner svalna lite innan du gör pirogerna. Hacka löken och bryn den lite i olja. Den ska inte få färg bara mjukna. Lägg till färsen och bryn den tills all vätska är borta. Lägg sedan till de passerade tomaterna, pressade vitlöken och krydda med salt, peppar och oregano. Låt allt puttra i några minuter innan du tar bort den från plattan. Om du använder soja- eller quornfärs så går det ännu fortare.

Degen: Smula sönder jästen i en degbunke och tillsätt lite av vattnet (den ska vara ljummen). Lös upp jästen och lägg till resten av vattnet, oljan och saltet. Blanda och lägg till mjölet. Arbeta ihop till en fin smidig deg, degen ska släppa kanterna utan problem. Låt degen jäsa i cirka 30 minuter på dragfri plats under bakduk.

Ta upp degen på ett mjölad bakbord. Knåda bort luftbubblorna och dela på degen i 2 delar. Ta den ena delen och kavla ut den så mycket du kan. Jag har här använt en mindre tallrik (som är cirka 17 cm i diameter) som mall  och tar ut mått.

Fyll sedan måtten med cirka 1,5-2 msk köttfärs på enbart halva degen och inte ut till kanterna. Vik ihop pirogerna så att de blir till halvmånar. Ta en gaffel och tryck ihop kanterna med den. Lägg pirogerna på bakpappersklädda plåtar och låt dem jäsa ytterligare i cirka 30 minuter.

Värm ugnen till 225 grader. Pensla pirogerna med ett lätt uppvispat ägg och strö sedan över sesamfrön. Grädda pirogerna mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Avnjut de varma pirogerna med en god sallad till.

ViktVäktarna

  • mittWW Smartpoints BLÅ:
  • med nötfärs 10%: hela satsen har 139 smartpoints (med . Dela det med 22 piroger och 1 pirog är då 6 smartpoints.
  • med Quornfärs: så är det 114 smartpoints för hela satsen och då bli en pirog 5 vid 22 piroger.
  • med Sojafärs: så är det 132 smartpoints totalt, dela det med antal piroger du gör.
  • mittWW Smartpoints GRÖN:
  • med nötfärs 10%: hela satsen enligt receptet ovan är 140 smartpoints. Dela det med 22 piroger så blir en pirog 6 smartpoints.
  • med Quornfärs: så är det 126 smartpoints för hela satsen, det blir 6 smartpoints vid 22 piroger
  • med Sojafärs: så är det 134 smartpoints för hela satsen, det blir 6 smartpoints vid 22 piroger
Print Friendly, PDF & Email

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.