Grillat, Kött, Marinader, WW Flex Smartpoints

Grillad BBQ-filé

Favorit i repris!

Det underbara vädret fortsätter och många (även vi) passar på att och grilla. Här har jag gjort en egen liten marinad med Santa Marias krydda: BBQ Spice Chili & Smoky i och det blev riktigt gott.  Jag hittade denna krydda i min Ica Maxi butik för endast 15 kr. Jag har använt mig av fläskytterfilé, men man kan även ta fläskfilé eller kycklingfilé om man så vill. Jag tror den kryddiga marinaden passar bra till det också. Som ni ser på bilden så har jag serverat köttet tillsammans med god ugnsstekt potatis, Morotstzatziki och Sopska salata. Bättre kan det inte bli! Och om ni inte kan grilla så går det jättebra att steka köttet i panna eller på en elgrill. Trevlig helg på er. /Nadja

 

Till 4 portioner behöver man:

ca 800 gram fläskfilé/fläskytterfilé/kycklingfilé

Marinad: 3 msk olja, 1 msk kinesisk olja, 4-6 tsk Santa Maria ”BBQ Spice Chili & Smoky” (ju mer du lägger desto mer smak), salt

Gör så här:

Blanda ihop marinaden. Putsa eventuellt köttet och skär det i bitar (ej kyckling). Lägg köttet i en plastpåse och häll över marinaden. Låt det stå minst i 1 timme men gärna längre så att köttet hinner få smak av den härliga kryddan.

Tänd grillen och låt den få ett fint glöd. Grilla sedan några minuter på varje sida. Om du väljer kyckling så ska man grilla den lite längre, saften från den ska vara genomskinlig.

Servera gärna köttet med en god Sopska Salata, morotstzatziki och eventuellt potatis till. Smaklig måltid!

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: med fläskytterfilé så blir det 5 sp per portion, fläskfilé blir det 6 sp per portion och med kycklingfilé så blir det endast 3 sp per portion då kycklingen är gratis och endast marinaden räknas. Lägg till points för ev. potatis, tzatziki och annat.
Print Friendly, PDF & Email
Glass, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Jordgubbssemifreddo

Favorit i repris!

Oooh, så gott detta var! Grundreceptet kommer från Leila Lindholms bok ”One more slice”, men jag har ändrat lite för att få ner kalorierna. Istället för riktig vispgrädde så använde jag mig av Milda Visp 20 % och steviasocker (50 % mindre kalorier) istället för riktig strösocker. Ni som inte tänker på kalorierna kan använda de vanliga ingredienserna om ni vill, men det tål att sägas att det blev mumsigt gott så här också. Som ni ser på bilderna så kunde vi inte riktigt vänta tills den blev klar utan norpade till oss semifreddon tidigare. Ett tips är att du kan börja göra jordgubbskompotten redan dagen innan så att den blir ordenligt kall.

Jordgubbssemifreddo

Detta behövs till en 2 liter form (ca 6-8 portioner)

Jordgubbskompott: 1 liter färska jordgubbar (ska gå bra med frysta också), 1/2 dl vatten, 2 dl stevia socker (eller vanlig strösocker)

Semifreddo: 4 ägg, 1 dl stevia socker (eller vanlig socker), 1 färsk vaniljstång, 2 1/2 dl Milda Visp 20 % (eller vispgrädde), 3 dl tjock grekisk yoghurt 10 %

Gör så här:

Börja med Jordgubbskompotten då den behöver svalna ordentligt innan den blandas in i semifreddon. Skiva jordgubbarna och koka med vatten och socker till en simmig kompott, ca 30 minuter. Låt svalna ordentligt i kyl.

Jordgubbssemifreddo

Gör semifreddon så här: Separera äggulorna från vitorna utan det kommer någon äggula i vitorna. Vispa gulorna med hälften av sockret  och frön från en urskrapad vaniljstång i en bunke. Det ska bli vitt och poröst om du använder vanlig socker. Med Stevia socker så blev det inte så utan jag vispade i flera minuter tills det blev luftigt. Vispa sedan grädden fluffig i en annan bunke. Vänd ner den grekiska yoghurten i grädden.

Jordgubbssemifreddo

Vispa äggvitorna med resterande socker till ett hårt vitt skum i en torr och ren bunke. Blanda nu samman allt, först grädden med äggulesmeten. Vänd sedan försiktigt ner även äggvitefluffet och till sist jordgubbskompotten. Häll glassmeten i en form som tål att stå i frys i minst 3-4 timmar. Glassen ska vara lite lös i mitten när den är klar. Om glassen glöms bort under natten så blir den stenhård och kan sedan tina långsamt i kyl innan servering. (Annars är den god så där frostig också…tro mig jag vet)

 Viktväktarna

  • WW Flex: hela satsen på ovanstående recept är 63 smartpoints, dela det med antalet portioner som serveras.
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: (med risk att detta är felräknat) så har jag räknat ut att hela satsen är 55 smartpoints om du använder dig av Stevia/Lättströ och om du använder dig av vanligt vitt socker så blir det 121 smartpoints. Dela det sedan med antal portioner som serveras. Hela satsen fyller en 2 liter plastlåda med råge.
  • Propoints: så har jag räknat ut att hela satsen är 47 propoints, sedan får ni dela det med antal portioner. Hela satsen fyller en 2 liter plastlåda med råge.
Print Friendly, PDF & Email
Nadja tipsar

Säsong för paprika – 6 goda paprikarecept

Under juli, augusti och september så är det säsong för paprika. Jag tycker om att använda paprika i matlagningen för den ger en god smak åt maten. Dessutom är paprikan väldigt nyttig, speciellt den röda. Den röda paprikan har mer vitaminer, näringsämnen och antioxidanter än den gröna. Mängden karoten är nio gånger högre i den röda paprikan än den gröna och den har även den dubbla mängden C-vitamin. Så ät paprika och speciellt den röda så mycket du kan. Här får du 6 goda recept som innehåller paprika, det är bara att klicka på bilden så kommer du direkt till receptet. Alla är mycket goda på sitt sätt och det är svårt att rekommendera just bara en.

Köttfärsfyllda paprikor

Fisk- och paprikagratäng med ajvar

Paprikagryta i Crock-Pot

Vegetarisk/Vegansk fylld paprika

Ost- och paprikafyllda färsbiffar

Vitlöksmarinerad paprika

Print Friendly, PDF & Email
Efterrätter, Frukt, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Krumelurer med stekta nektariner

Krumelurer eller krabbelurer liknar plättar men är lite tjockare i konsistensen.  Här serveras som med goa stekta nektariner, men det går lika bra med äpplen, plommon, päron eller annan  frukt som du har hemma. Man kan ha dem till frukostt, lunch, brunch eller som en liten efterrätt. OBS! Du behöver ingen plättlagg för att göra dessa godingar.

Till 12 små krumelurer behöver du:

1 ägg, 3/4 dl strösocker, 3/4 dl mellanmjölk, 2 1/2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, smör (5 msk är med i beräkningen), 2-3 nektariner, 2 msk pärlsocker till garnering

Gör så här:

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjölk och mjöl blandat med bakpulver. Rör till en klumpfri smet.

Smält lite matfett i en  stekpanna. Akta så att den inte bränns vid. Klicka ner smet, cirka en matsked för varje krumelur, och grädda någon minut på varje sida så att de får fin färg.

Lägg upp dem på fyra fat och låt  dem svalna något medan du steker upp nektarinerna. Nektarinerna sköljer du och skär upp i klyftor. Stek dem lite lätt i smör så att de mjuknar och får lite färg. Fördela dem över krumelurerna och strö över lite pärlsocker. Färdigt att avnjutas. Ett ytterligare tips är att servera en klick mjuk rörd  vaniljglass till…mmm så gott.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: hela satsen har 66 smartpoints enligt receptet ovan. Vid 12 stycken blir det 6 smartpoints per styck. Om du byter ut smöret mot Bregott Mellan så blir det totalt 54 smartpoints och 5 smartpoints per styck.
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: 4 sp/krumelur enligt recept ovan.
  • Propoints: 2 pp/krumelur enligt receptet ovan
Print Friendly, PDF & Email
Middagsmeny

Middagsmeny 28/2018

Här får vår middagsmeny för nästa vecka. Hoppas ni gillar något och vill provlaga det. Återkom gärna och berätta vad ni tyckte, både ris och ros är självklart välkomna. Ha en fin vecka med mycket sol och värme. Hälsningar Nadja

          

          

Måndag: Biffröra med smak av taco med bakad potatis

Tisdag: Timjankyckling med het tomatpasta

Onsdag: Fransk lökpaj (vegetariskt)

Torsdag: Hemmagjorda fiskpinnar med kall gräslöksyoghurt

Fredag: Mexikanska kycklingköttbullar med guacamole

Lördag: Skinkschnitzel med risoni

Söndag: Skink- och lökpizza

Print Friendly, PDF & Email
Bär, Långpannebak, Mjuka kakor, WW Flex Smartpoints, WW SmartPoints

Hallontosca

Här kommer en riktig godbit. Tänk dig lite av en mjuk sockerkaka, några söta goda hallon och en seg knaprig tosca på detta! Hur gott låter inte det? Testa så får du se själv. Hallonen kan du byta ut mot andra bär om så önskas.

Till cirka 20-24 bitar behöver du detta:

Botten: 100 g smör, 2 msk mellanmjölk, 2 ägg, 2 dl strösocker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 100 g hallon (frysta går bra)

Tosca: 75 g smör, 3/4 dl strösocker, 2 msk vetemjöl, 2 msk mellanmjölk, 100 g mandelspån

Garnering: ev lite fler goa hallon

Gör så här:

Börja med botten. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt blandningen svalna. Vispa upp ägg och socker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver, rör ner detta och smöret växelvis i smeten.

Häll smeten i en bakpappersklädd långpanna, ca 20 x 30 cm. Fördela hallonen över smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 20-25 minuter. Känn med en sticka att kakan är klar.

Gör under tiden toscan. Blanda ingredienserna i en  kastrull. Värm blandningen under omrörning tills den tjocknat. Bred glasyren över den gräddade kakan. Fortsätt nu grädda kakan mitt i ugnen tills den får fin gyllene färg, 12-15 minuter. Skär kakan i 4×4 cm stora rutor. Garnera eventuellt med lite mera färska hallon. Perfekt till eftermiddagsfikat!

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: totalt har receptet ovan 160 smartpoints. Vid 30 bitar så blir en bit 5 smartpoints.
  • Tidigare Viktväktarprogram:
  • Smartpoints: receptet ovan har totalt 164 smartpoints och vid 24 bitar blir en bit 7 sp.

~***~

Tips på andra toscakakor:

Mandelpaj med apelsinsmak och toscatäcke

Chokladtoscakaka

Havretosca i långpanna

~***~

Print Friendly, PDF & Email
Choklad, Kondisbitar, WW Flex Smartpoints, WW Propoints

Chokladbollar

Dammar av ett gammalt recept: nämligen Chokladbollar. Nu när det är så varmt och man vill baka något gott så är detta perfekt. Man vill ju inte direkt sätta på ugnen och få det ännu varmare. Barnen som har sommarlov uppskattar det säkert också, så varför inte göra det tillsammans? Hur många points det blir för oss Viktväktare beror helt på hur stora bollar man gör. Se längst ner i detta inlägg uträkningen för hela receptet och dela det med antalet bollar ni gör. Ni förstår säkert att ju mindre bollar man gör, desto fler blir det och desto mindre points får varje boll. Ha det riktigt gott och njut av varje bit av chokladbollen.

Chokladbollar - nadjaskitchen.se

Chokladbollar, ca 20-30 stycken

100 g smör, 1 dl socker, 1 msk vaniljsocker, 2-3 msk kakao, 3 dl havregryn, 2-3 msk kallt starkt kaffe, 2 dl kokosflingor till garnering

Gör så här:

Rör matfett, socker och vaniljsocker poröst. Blanda i kakao. Tillsätt havregryn och kaffe. Rör om tills allt är väl blandat. Forma smeten till små runda bollar. Rulla dem i pärlsocker eller kokos. Förvara bollarna i kylskåp tills de ska avnjutas.

Chokladbollar- nadjaskitchen.se

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: hela receptet är 99 smartpoints. Dela det med antalet bollar du gör. Vid 20 stycken bollar så blir det 5 smartpoints styck. Vid 30 mindre bollar så blir det 3 smartpoints styck.
  • Propoints (gammalt VV program): vid 20 stycken bollar = 3 pp/boll, vid  30 stycken bollar = 2 pp/boll
Print Friendly, PDF & Email
Middagsmeny

Middagsmeny 27/2018

Hur många av er har semester? På mitt jobb så var det många som påbörjade sin semester i fredags. På måndag kommer det bli (förhoppningsvis) lite lugnare och man kan jobba ikapp lite. Om väderprognosen håller vad den lovar så blir det i alla fall soligt och fint väder. Och när det är soligt och varmt så vill man ha lite lättare mat. Jag har försökt anpassa menyn till lättare och lite enklare rätter som inte kräver så mycket tid framför spisen. Trevlig vecka på er! Nadja

          

          

Måndag: Sallad med rosmarinkyckling och röd pestopasta

Tisdag: Ugnsomelett med kabanoss och potatis

Onsdag: Lövbiff i vitlökssås

Torsdag: Kokt fisk med äggsås

Fredag: Quesadillas fyllda mes skinka, ost och salsasås

Lördag: Broccolipaj med paprika (vegetariskt)

Söndag: Marinerade medaljonger med ugnstekt potatis (kan grillas)

Print Friendly, PDF & Email