Indisk curry med quornfärs

Här kommer ytterligare ett vegetariskt/veganskt recept med Indiska smaker. Det kommer dofta riktigt spännande i ditt kök när du lagar detta. Receptet räcker till cirka 4-6 portioner, så frys in och ha lite matlådor i reserv när du inte orkar laga mat.

Indisk curry med quornfärs

Till cirka 4-6 portioner behöver man:

2 1/2 okokt ris, 2 tsk rapsolja, 2 kanelstänger, 1/4 tsk kardemumma, 1/4 tsk kryddnejlika, 1 gul lök, 2 klyftor vitlök, 2 msk tomatpuré, 1 burk krossade tomater, några droppar citron, 1 tsk ingefära, 1 tsk spiskummin, 1 tsk koriander, 1 tsk gurkmeja, 1 tsk chilipulver, salt, 500 gram quornfärs

Gör så här:

Börja med att lägga riset på kokning. Hetta upp oljan, lägg i kanelstång, kardemumma och nejlika, därefter hackad lök och vitlök. Låt löken bli gyllenbrun. Tillsätt quornfärsen och bryn. Häll i lite vatten om det fräser för mycket.

Indisk curry med quornfärs

Blanda ner krossade tomater, tomatpuré, salt, några droppar citronsaft och övriga kryddor. Rör om och låt småkoka en stund så att smakerna får sätta sig ordentligt. Om du tycker det blir för tjockt så red ut det med lite vatten. Servera med ris.

Smartpoints: Vid 4 portioner blir det 8 smartpoints och vid 6 portioner blir det 6 smartpoints.

Print Friendly

Middagsmeny 6/2016

Medan jag suttit och räknat om recepten till smartpoints så inser jag att jag äter kyckling ganska ofta. Kycklingrecept finns det riktigt många av här på bloggen. Men jag älskar kyckling och för oss Viktväktare är det perfekt då den nu bara är 1 smartpoints per kycklingfilé, så gott som gratis. På tal om Kycklingrecept, prova söndagens goda recept: Gratinerad kyckling med chili och oregano, den är god. Ha en bra vecka!

Allroundmarinerade kycklingben

Fried Rice    Kålsoppa med köttfärs    Lövbiff i vitlökssås

Kalkonpizza med taco, paprika och purjolök - smartpoints - wwsmartpoints - vvsmartpoints - viktväktarna    Köttbullspanna med ajvar-vvtillsammans-mittviktväktarna-propoints-recept-viktväktarna    Gratinerad kyckling med chili och oregano - propoints - vvtillsammans - kyckling - chili - oregano

Måndag: Allroundmarinerade kycklingben

Tisdag: Fried rice (vegetariskt)

Onsdag: Kålsoppa med köttfärs

Torsdag: Lövbiff i vitlöksås

Fredag: Kalkonpizza med purjo och paprika

Lördag: Köttbullspanna med ajvar

Söndag: Gratinerad kyckling med chili och oregano

Print Friendly

Ugnsbakad lax med spenat och vinsås

Här kommer ett recept till er som älskar lax. Laxen ugnsbakas i ugnen med ett täcke av lök och spenat, hur enkelt som helst men gott. Börja med att lägga potatisen på kokning om du vill ha det tillsammans med fisken. Hoppas det smakar!

Ugnsbakad lax med spenat och vitvinssås

Till 4 portioner behöver man:

4 bitar lax (ca 125 gram per bit), ½ gul lök, 250 gram färsk bladspenat, 1 tsk smör till stekning, salt, svartpeppar

Vinsås: 1 msk finhackad gul lök, 1 msk smör, 1 msk vetemjöl, 1/2 dl matlagningsvin, 2 ½ dl grädde (7 %), 2 dl fiskbuljong

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg laxbitarna i en ugnsform. Salta och peppra fisken. Skiva löken tunt och fräs den mjuk tillsammans med spenat i en klick smör. Salta och peppra. Fördela spenaten på laxbitarna i formen. Stek mitt i ugnen 15-20 minuter.

Ugnsbakad lax med spenat och vitvinssås

Fräs den finhackade löken till såsen i smöret i en kastrull utan att bryna. Pudra på mjölet och rör om. Häll på vin, grädde och buljong. Låt såsen koka upp under omrörning, sänk värmen och låt puttra på svag värme i cirka 10 minuter. Rör om då och då. Servera laxen med till exempel nykokt potatis, citronklyftor och lite grönt.

Smartpoints: 11 smartpoints per portion. Lägg till points för potatisen.

Print Friendly

Tortillabröd

Jag har länge velat testa och baka egna vetetortillas och i lördags så blev det av. Bröden blev riktigt goda och skiljer sig mycket från de köpta. Men det var lite svårt och pilligt att få dem fina och runda. Ett tips är att inte kavla dem för tunt och stek dem inte för länge heller, för då blir de hårda. Jag stekte dem i en torr och het panna men du kan även steka bröden med lite neutral olja i pannan, allt beror på din stekpanna.

Tortillabröd

Till 12 stycken mellanstora tortillabröd behöver man:

8 dl vetemjöl, 1 ½ tsk bakpulver, ½ tsk salt, ½ dl rapsolja, 3 dl vatten, lite vetemjöl till utbakning (typ 1/5 dl), ev lite olja till stekning

Gör så här:

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt olja och vatten. Arbeta ihop alltsammans till en deg. Ställ degen kallt i 30 minuter.

Tortillabröd - smartpoints - viktväktarna

Dela degen i 12 jämnstora bitar och kavla ut varje till en tunn rund kaka. Jag rullade först varje degbit till en rund boll, plattade lite och kavlade sedan ut den rund. Om degen är lite svår att jobba med, typ drar ihop sig vid utkavlingen, då ska du låta den vila i någon minut. Därefter blir det lättare att jobba med degen igen.

Tortillabröd - smartpoints - viktväktarna

Stek tortillabröden på båda sidorna i en torr het panna eller med lite olja i. De är färdiga när de fått lite färg. Förvara dem under en bakduk tills det är dags att äta dem.

Smartpoints: Ett bröd är 5 smartpoints

Print Friendly

Middagsmeny 5/2016

Återigen söndag och en ny månad. Vet inte hur ni känner det men jag undrar vart hela januari tog vägen? Troligtvis i en massa arbeten på jobbet. Så nu kommer en lite lugnare månad och det är jag glad över. Här kommer nya middagstips inför nästa vecka. Hoppas ni finner något som ni vill testa och som ni kommer gilla. Om det är något ni ska tilllaga av veckans alla goda måltider så är det ”Allt-i-ett-i-ugn”, en riktigt god rätt! Ha en toppenfin vecka! Nadja

Alla middagsförslagen är smartpointsberäknade.

Pasta Carbonara-leggera-carbonara-spagetti-propoints-viktväktarna-nadjaskitchen.se

Salsamarinerad kyckling med valnötsris - propoints- vvtillsammans-nadjaskitchen.se-marinad-      Ugnsbakad fisk med baconströssel     Biff Stroganoff

Tortillapizza med köttfärs - propoints - vvtillsammans - taco - pizza - viktväktarna     Allt-i-ett-i-ugn     Jägarfruns kyckling - linas matkasse - viktväktarna - propoints - recept med propoints - nadjaskitchen

Måndag: Pasta Carbona

Tisdag: Salsamarinerad kyckling med valnötsris

Onsdag: Ugnsbakad fisk med baconströssel

Torsdag: Biff Stroganoff

Fredag: Tortillapizza

Lördag: Allt-i-ett-i-ugn

Söndag: Jägarfruns kycklinggryta

Smaklig måltid!

Print Friendly

Couscousröra med kycklingkorv

Vi har provat Lithells nya grillkorv gjord på kyckling. Korven klarade testet bra här hemma, barnen tyckte de smakade som prinskorvar och jag kan faktiskt hålla med. Korvarna kommer i butik under februari månad. För att göra något annat än bara korv med bröd så gjorde jag en couscousröra med wokgrönsaker tillsammans med stekt grillkorv som är smaksatt med lite senap. Det blev riktigt gott faktiskt. Och pricket över i:et är vitlökssåsen som är gjord på vanlig naturell yoghurt. Den blir lite rinnigare men lika god för det. Ta 2 dl lättyoghurt, pressa i lite vitlök efter smak, salt och peppra. Låt stå och dra i kyl medan du gör resten. Vid 4 portioner av denna sås blir det 1 smartpoint per person, billigt och bra. Men det räcker säkert till 6 portioner och då blir den gratis =).

Couscousröra med kycklingkorv

Till 4 portioner behöver man:

ca 360 gram kycklinggrillkorv, 100 gram champinjoner, 1 gul lök,1 tsk matolja, 1 tsk senap, minst 1/2 påse valfria wokgrönsaker

Couscousröra: 2 dl okokt couscous, 2 1/2 dl hett kokt vatten, 1 msk tomatpuré, salt, peppar

Gör så här:

Sätt på vattnet till couscousröran i en vattenkokare. Häll den okokta couscousen i en kastrull. Salta och peppra lite och lägg i tomatpuré. Häll över den nykokta heta vattnet och blanda. Lägg på locket och låt det stå och dra medan du steker korven.

Couscousröra med kycklingkorv

Dela varje korv i 3-4 delar, Hacka löken och skiva champinjonerna. Fräs allt tillsammans i 1 tsk matolja. När korven och svampen fått färg och löken mjuknat smaksätter du den med senapen och häller över alltsammans i kastrullen där couscousen finns. Hetta upp pannan igen och lägg i wokgrönsakerna. Fräs dem på lite högre värme och lägg dem sedan också i kastrullen.

Couscousröra med kycklingkorv

Blanda samman couscousen, korven och wokgrönsakerna. Smaka av och krydda med lite salt och peppar om så behövs. Servera couscousröran eventuellt tillsammans med vitlökssåsen och lite grönsallad.

Smartpoints: 10 smartpoints per portion utan vitlöksdressingen.

Print Friendly

Marinerad Quornfilé med svamphack

Detta var riktigt gott! Då vi här hemma försöker äta lite mindre kött, så har vi nu testat Quornfilé. Jag måste erkänna att för något år sedan när detta kom ut så var det ingen större hit här hemma, men denna gång var det bättre. Jag fick tipset från en arbetskamrat på jobbet att quornfilé blir bättre om man marinerar den lite. Sagt och gjort, resultatet blev riktigt gott och smakrikt. Jag tror att detta även passar er som kör mättande dag med Viktväktarna, men rätta mig gärna om jag har fel. Jag har inte räknat med marinaden då jag vet att man inte behöver räkna med den vid hela, ej skurna köttbitar, hoppas att det även stämmer med quornfilé, för annars blir det galet.

Marinerad quornfile med svamphack

Till 2 portioner behöver man:

225 gram quornfilé

Marinad: ½ dl matolja, 1 vitlöksklyfta, 1 tsk rosmarin, 1/4 finhackad röd paprika, salt, peppar

Svamphack: 200 gram svamp (här champinjoner), 3/4 finhackad röd paprika, 1 hackad vitlöksklyfta, 1 tsk matolja/smör, salt, peppar

Gör så här:

Blanda ihop marinaden: olja, pressad vitlöksklyfta, rosmarin, hackad färsk paprika, lite salt och peppar. Lägg i de tinade quornfiléerna och marinera i minst 1 timme. Under tiden kan du hacka svampen och resten av paprikan fint. Sätt ugnen på 200 grader cirka 15 minuter innan du ska lägga filéerna där.

Marinerad quornfilé med svamphack

När ugnen blivit varm så lägger du quornfiléerna i en ugnsform. Häll över även marinaden så slipper du lägga till matfett. Stek filéerna i cirka 20 minuter. Medan filéerna är i ugnen fräser du svamphacket. Börja med att fräsa den finhackade svampen i matfettet, lägg till paprikan och vitlök efter det att svampen vätskat av sig och försvunnit. Servera quornfilén med svamphacket och eventuellt lite ris.

Smartpoints: rätten är 3 smartpoints per portion utan marinad och ris inräknad. 1 portion ris (mellan 80-100 gram) är 4 smartpoints

Print Friendly

Fyll ut portionerna rätt

Jag har tipsat er förr och gör det igen, läs artiklarna på Viktväktarnas hemsida. Man får tillgång till dem som medlem. Artiklarna kan ge dig råd, tips och verkligen inspirera. Här kommer ett litet utklipp från en artikel som handlar om att fylla ut portionerna med rätt saker. Dessa riktlinjer passar även er som inte följer Viktväktarnas program, men som vill äta sunt och förnuftigt.

~***~

Att kunna äta sig mätt på stora portioner och ändå gå ner i vikt – det låter som en dröm, men om du gör smarta val är det fullt möjligt. Du slipper vara sugen och hungrig, och det blir lättare att följa planen och behålla kontrollen. Välj smart så du kan äta stora portioner som mättar, utan att slösa med dina SmartPointsvärde. En full tallrik mättar både magen och synintrycken. Äter du dig mätt på kalorisnål mat kommer du inte att bli lika sugen på mer energitäta snacks som man lätt äter för mycket av. Och när du känner dig nöjd är det lättare att hålla sig till kostprogrammet.

~***~

Tre enkla riktlinjer:

Protein – för muskler och mättnad
Proteinrik mat med lågt fettinnehåll ger en mättnad som varar länge, trots sitt låga kaloriinnehåll. Välj magert kött, kyckling, kalkon, ägg, tofu, keso, mjölk och yoghurt, fisk och skaldjur som innehåller mineraler och protein som dina muskler behöver.

Fibrer som mättar
Bönor, grönsaker och frukt, fullkornspasta, grovt knäckebröd och bröd med hela kornkärnor ger mycket mättnad i förhållande till sitt energiinnehåll. Du behöver tugga mycket, och det tar lite längre tid att äta, maten tar mycket plats i magtarmkanalen, och ger näring åt de gynnsamma tarmbakterierna. Allt detta påverkar din viktminskning i rätt riktning.

Grönt
Grönsaker och frukt innehåller 90-95 procent vatten, gurka nära 100 procent. Även potatis har hög vattenhalt och innehåller cirka 80 procent. Hög vattenhalt innebär oftast ett lågt kaloriinnehåll, och du kan äta mycket mat som gör dig skönt mätt på få kalorier.
Motsatsen – alltså låg vattenhalt – innebär en hög energitäthet, alltså mycket kalorier på liten volym. Några exempel är snacks, kex, choklad, socker, godis, smör och olja – mat som det är lätt att äta för mycket av.

Fyll halva tallriken med grönsaker och rotfrukter
Frukt eller grönsaksstavar är bra mellanmål som ger fibrer, vätska och vitaminer

Kalla grönsaker är kanske inte det man är allra mest sugen på under höst och vintermånaderna. Dessutom har de färska grönsakerna ofta färdats långt och kanske inte är så särskilt färska. Prova nya sätt att äta grönsaker, även i tillagad form innehåller de massor av nyttigheter. Exempel på detta: Ratatouille, Ugnsrostade grönsaker eller frästa wokgrönsaker.

Källa: Viktväktarna.se

Print Friendly