Tävlingar

Tävling – Nadjaskitchen.se firar 10 år

Vad åren går fort. I juli så har min lilla blogg funnits i hela 10 år! Kan ni tänka er? Jag startade denna blogg för mig egen skull. Jag ville ha en digital receptsamling där alla mina favoritrecept var samlade och på den vägen är det. Idag 10 år senare så är bloggen så mycket mera och det är tack vare er läsare. Och som tack för alla dessa fina år, så vill jag tillsammans med Acreto AB fira det med en liten tävling. De sponsrar med 3 mycket fina priser, nämligen 2 stycken suveräna Crock-Pot och 1 jättefin elgrill. Jag kan inte nog lovorda hur bra en Crock-Pot är, så ta verkligen chansen och få ditt eget exemplar. Elgrillen är inte fy skam den heller. Jättebra att ha hemma om du bor i lägenhet, för då kan du grilla på balkongen eller så är den perfekt när man är sugen på grillat men det ösregnar där ute. För att ni ska få mer inspiration för dessa produkter så vill jag tipsa er om dessa sidor: Crock-Pot.se samt Grillkanalen.se. Kika in där och se hur fantastiska dessa produkter är. Ni vill verkligen ha dem kan jag lova.

Tillbaka till tävlingen. Tre vinster finns i potten, 2 stycken Crock-Pot 5,0 L One Pot Cooking (värde ca 1600 kr styck) och en Ultimate elgrill Breville Duraceramic (värde ca 1800 kr). För att du ska vara med i tävlingen och få en chans att vinna någon av vinsterna, så måste du göra detta:

  1. Gilla Grillkanalen på Instagram
  2. Gilla Crock-Pot Sverige på Instagram
  3. Gilla Nadjaskitchen.se på Instagram
  4. Berätta vilket recept på Nadjaskitchen.se är ditt favoritrecept och motivera varför. Lämna svaret i detta inlägg.

Tävlingen pågår ända fram till den 3 juni 2018. Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren själv. Stort lycka till

Print Friendly, PDF & Email
Middagsmeny

Middagsmeny 21/2018

Då var det dags för en ny middagsmeny igen. Det vecka blir det lite lättare och enklare måltider. Vad sägs om Ugnspannkaka (omelett) med grönsaker och skinka? Eller varför inte en vegetarisk Grönsakspaj och god Fransk tomatfisk? Enkla måltider men inte mindre gott för det. Prova så får ni se. Recepten har beräkningar efter Viktväktarnas senaste program WW Flex, det tidigare programmet Smartpoints och även det gamla programet Propoints.

OBS! Kika in på bloggen under nästa vecka. Då kommer det hända lite roliga grejer. Ha nu en superfin vecka! Nadja

          

          

Måndag: Ugnspannkaka (omelett) med grönsaker och skinka

Tisdag: Fransk Tomatfisk

Onsdag: Grönsakspaj

Torsdag: Grönsaksplåt med marinerad kyckling och sval citronsås

Fredag: Nachotallrik

Lördag: Grillade marinerade kotletter

Söndag: Kycklingwok med ananas

Print Friendly, PDF & Email
Sallader, Vegetariskt, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Sopska Salata – sallad med fetaost

Har ni någonsin ätit ”Sopska Salata” (uttalas Shopska Salata)? Jag har alltid trott att det är en salladsrätt från före detta Jugoslavien men om man googlar lite på det så får man veta att det är en traditionell Bulgarisk salladsrätt som blivit populär över hela Balkan och central Europa. Det hade jag ingen aning om. Men det jag egentligen vill säga är att om ni inte har testat det så gör det! Den innehåller tomter, gurka, lök och paprika samt fetaost eller vit salladsost. Så enkelt men sååå gott! Den är galet god att servera kall varma sommarkvällar och speciellt till grillat. Ta själv hur mycket du vill av respektive grönsak och blanda. Många använder sig av en vinägrettdressing till detta men jag tycker den är helt överflödig, låt smakerna från solmogna tomater tillsammans med lök och ost få säga sitt istället. Mums.

Detta ingår i en Sopska Salata:

valfri mängd av tomater, gurka, gul lök (röd går också bra), paprika och fetaost eller vit salladsost (ta den ost du tycker bäst om)

Gör så här:

Skär grönsakerna i lagom stora munsbitar. Lägg grönsakerna i en skål. Blanda och salta eventuellt lite, beror helt på hur mycket sälta osten har.

Riv fetaosten / salladsosten över grönsakerna och ställ det kallt tills det är dags att servera. Mycket gott till grillat.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: här är det bara osten som man behöver räkna. Om man väljer 10 % vit salladsost så kan man räkna 2 smartpoints för 40 gram ost (per portion). Väljer man 25 % fetaost så är det 5 smartpoints för 40 gram ost (per portion).
  • Smartpoints: här är det bara osten som man behöver räkna. Om man väljer 10 % vit salladsost så kan man räkna 2 smartpoints för 40 gram ost (per portion). Väljer man 25 % fetaost så är det 5 smartpoints för 40 gram ost (per portion).
  • Propoints: här är det bara osten som man behöver räkna. Om man väljer 10 % vit salladsost så kan man räkna 2 propoints för 40 gram ost (per portion). Väljer man 25 % fetaost så är det 4 propoints för 40 gram ost (per portion).
Print Friendly, PDF & Email
Såser, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Morotstzatziki

Trött på den vanliga gurktzatzikin? Prova att byta ut gurkan mot en morot, det är lika gott! Passar perfekt som tillbehör till grillat, på buffébordet eller till allt du själv vill. Den är dessutom väldigt enkel att göra. Välj själv även fetthalten i yoghurten, på bilderna så är det 3,5 % matlagningsyoghurt. Den är kramig och god.

Detta behövs till 4 portioner:

1 morot, 2 dl matlagningsyoghurt, 1-2 pressade vitlökar (beroende av smak), salt, peppar

Gör så här:

Grovriv moroten och blanda ner den i matlagningsyoghurten. Pressa sedan i vitlök efter smak. Salta och peppra eventuellt lite och låt tzatzikin stå kallt tills den ska serveras.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: med 3,5 % turkisk yoghurt eller 8% matlagningsyoghurt så blir det 2 smartpoints per portion, om du väljer mild naturell lättyoghurt så blir det 0 smartpoints per portion men då blir den lite rinnigare om du inte silar yoghurten
  • Smartpoints: 9 smartpoints för 2 dl matlagningsyoghurt 8 %, 2 msk blir 1 smartpoints och 3 msk blir 2 smartpoints
  • Propoints: 2 msk av 8 % matlagningsyoghurt är 1 propoints

Print Friendly, PDF & Email
Middagsmeny

Middagsmeny 20/2018

Pollen! Är det bara jag som har besvär av pollen? Hur mycket man än försöker att njuta av solen och värmen, så förstör all pollenbesvär det rejält. Jag vill så gärna gå ut och njuta av det hela, men kan bara vara ute korta stunder innan jag måste in igen och det är trots medicinering. Det är så tråkigt när det blir så här och i år är det extra mycket tyvärr. Någon mer som känner igen sig? /Nadja

          

          

 Måndag: Falafel i tunnbröd (vegetariskt)

Tisdag: Grön potatissallad med rostbiff

Onsdag: Ost- och skinkpaj med röd paprika

Torsdag: Krämig tagliatelle med rökt lax

Fredag: Tortillalasagne med kyckling

Lördag: Grillad oregano- och vitlöksmarinerad fläskkarré

Söndag: Ajvarburgare (går jättebra att grilla)

Print Friendly, PDF & Email
Långpannebak, Små kakor, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Syltrutor

Här kommer ett mycket gott recept på en kaka som alltid är omtyckt när den serveras. Tänk dig en mördegskaka tillsammans med lite sylt och ett täcke med havrefras, en lyckad kombination med andra ord. I originalreceptet så använder man lingonsylt men jag har alltid haft hallonsylt i min. Kakan är lättbakad och räcker till många då den bakas i liten långpanna. Långpannan jag använder har dessa mått, 25 x 30 cm. Använd gärna en långpanna som har någorlunda likadant mått för bästa resultat.

Till en liten långpanna behöver du :

Kaka: 4 1/2 dl vetemjöl, 1 1/2 dl strösocker, 1 msk bakpulver, 1 ägg, ca 2 dl hallonsylt, 150 gram smör

Havrefras: 1 1/2 dl havregryn, 1 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker, 50 gram smör

Gör så här:

Blanda mjölet, sockret och bakpulvret i en bunke. Finfördela smöret i detta. Tillsätt ägget och blanda alltsammans. Tryck ut degen i en smord liten långpanna, ca 20 x 30 cm. Fördela sedan sylten över degen. Blanda havregryn, socker och vaniljsocker till havrefraset. Smält smöret och häll över det. Rör om väl. Strössla över havregrynsmassan över sylten. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i cirka 20 minuter. Låt kakan svalna innan du skär den i fyrkanter. Hoppas det smakar!

Viktväktarna

  • WW Flex: hela satsen har 185 smartpoints. Dela det med antalet bitar du skär upp. Tex: 30 bitar = 6 smartpoints per bit
  • Smartpoints: hela satsen har 187 smartpoints, dela det med antalet bitar du skär upp. T.ex 30 bitar = 6 sp per bit
  • Propoints: hela satsen är 109 propoints. Dela det sedan i antalet bitar så får du fram hur mycket en är. Exempel: 20 bitar = 5 pp/ bit
Print Friendly, PDF & Email
Frukost/Brunch, Vegetariskt, WW Flex Smartpoints

Majs- och zucchiniplättar

Jag hade över lite för mycket majs efter en tacomiddag och ville använda upp dem innan de hann bli dåliga. Då hittade jag detta recept hos Ica och anpassade det efter det jag hade hemma. Det var rätt så enkelt att göra, det som tog tid var allt rivande av zucchini och lök.  I Icas recept så ska man steka dessa plättar i en stekpanna med olja ( 2 msk vid 4 portioner). Själv så testade jag att grädda dem i ugnen och det gick som ni ser riktigt bra. På så sätt sparade jag in lite points :). Fast jag kan mycket väl tänka mig att de blir lite frasigare och godare ifall plättarna får gotta sig i lite olja vid stekningen. Ni väljer själva hur ni vill göra. Annars var det faktiskt gott tillsammans med lite sallad, fetaost/salladsost och en örtyoghurt (nollpoints). Majsen gör att plättarna får en lite sötare smak, men krydda lite extra så blir det bra. Örtyoghurten gör du väldigt enkelt: blanda lite naturell lättyoghurt med salt, peppar, timjan, rosmarin, basilika eller med de örter du har hemma.

Till 4 portioner behöver man:

340 gram majskorn, ca 600 gram zucchini, 1 gul lök, 1-2 klyftor vitlök, 4 ägg, 2 dl vetemjöl, 1 tsk salt, 2 krm svartpeppar, 2 krm cayennepeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader om du vill grädda plättarna i ugn. Låt majsen rinna av i en sil. Riv zucchinin grovt. Krama gärna ur vattnet. Skala och riv lök och vitlök fint. Blanda ägg, mjöl och kryddor i en bunke. Vänd ner majs, zucchini och lök och blanda ordentligt. Ta ett decilitermått och fördela smeten på två bakpapperklädda plåtar. Mina plättar rann inte ut på plåten utan forma dem gärna på en gång runda och fina. Grädda mitt i ugnen i cirka 15 minuter och vänd dem sedan försiktigt så att de inte går sönder. Grädda i ytterligare 5 minuter så att de får fin färg. Servera med en god sallad och gärna fetaost/salladsost.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: 1 smartpoints per plätt.

 

Print Friendly, PDF & Email
Middagsmeny

Middagsmeny 19/2018

Nu kommer det varma vädret och den är mer än välkommen. Här kommer middagsmenyn för nästa vecka och jag hoppas den faller er i smaken. Ha en bra vecka. /Nadja

         

         

Måndag: Kasslersallad med vitlökssparris

Tisdag: Chiliburgare med bröd (perfekt att grilla)

Onsdag: Ost- och tomatpaj (vegetariskt)

Torsdag: Hemmagjorda fiskapinnar med gräslöksyoghurt

Fredag: Fusillipanna med kyckling, zucchini och spenat

Lördag: Grillade färsbiffar med raita

Söndag: Filébit med het potatis (perfekt att grilla)

Print Friendly, PDF & Email
Crock-Pot, Såser, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Tomatsås i Crock-Pot

Jag har plockat fram min lilla Crock-Pot igen och denna gång så gjorde jag en riktigt mustig och fin tomatsås. Att allt får puttra extra länge i Crock-Pot maskinen bidrar till att smakerna kommer fram riktigt mycket. Använd detta recept som en bas, man kan i princip använda vilka grönsaker man själv vill ha. Man kan även strunta i att mixa grönsakerna till en slät sås utan servera det som det är, det blir då typ en salsasås istället.

Här finns inga tillsatser så som konserveringsmedel och andra konstigheter. Den är dessutom helt sockerfri. Förvara tomatsåsen i tät glasburk i kyl, troligtvis upp till en vecka skulle jag kunna tro. Denna tomatsås använde jag till Köttfärsenchiladas men det går bra att använda det som smaksättare i typ allt och även nästa gång du gör en pizza.

Till 2 burkar behöver man:

10 stycken plommontomater, 2 klyftor vitlök, 1 gul lök, 100 gram majs, 2 stycken jalapenos, 1/2 tsk salt, 1 tsk spiskummin

Gör så här:

Skär och hacka alla grönsaker i bitar. Ta bort kärnorna i jalapenos innan du skär den i mindre bitar. Använd även handskar för säkerhetens skull. Lägg allt i en Crock-Pot. Jag brukar smörja min med lite matolja så att inget fastnar. Ingen extra vätska behövs då tomaterna släpper en hel del vätska. Starta din Crock-pot och ställ in timern på 2 till 2 ½ timme på HÖG. Jag tror jag även körde min upp till 3 timmar då jag ville ha grönsakerna helt mjuka. När allt är klart så låter du det svalna lite och kör allt i en mixer till slät tomatsås.

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: 0 points per portion
  • Smartpoints: räkna majsen och dela det på antalet portioner som serveras
  • Propoints: räkna majsen och dela det på antalet portioner som serveras
Print Friendly, PDF & Email