Middagsmeny 4/2017

Ännu en vecka är förbi och det är dags igen för en ny middagsmeny. Det är mycket gott även denna vecka, så som t.ex: Kycklingburgare med rökt paprikadressing, Örtgratinerad falukorv, Köttfärsgratäng och mycket mera. Om ni provar något recept så skulle jag och många fler bli glada om ni återkommer och berättar vad ni tyckte. Berätta både om ni tyckte om det eller om det var ruskigt äckligt och varna andra för att testa det. Jag vill höra allt och lägg gärna in er kommentar under det recept (inlägg) ni bedömer så att andra kan läsa om det. Stort tack i förskott. Hoppas att kommande vecka blir fin för er. Kram Nadja

         

         

Måndag: Vegetarisk Filodegspaj fylld med ris och purjolök

Tisdag: Grillade/Marinerade kotletter

Onsdag: Kycklingburgare med rökt paprikadressing

Torsdag: Örtgratinerad falukorv

Fredag: Köttfärsgratäng

Lördag: Fisk med nachochips

Söndag: Kycklinggryta med bacon

Amerikanska pannkakor med hallon

Helgfrukosten (eller brunchen) är speciell tycker jag och vill gärna njuta av den så mycket jag kan. Dessa pannkakor är superenkla att göra och snabbt går det. Jag använde mig av en matskedsmått och då fick jag exakt 32 stycken små pannkakor. Vid 4 portioner blir det 8 stycken pannkakor var. Strö över med frysna/färska hallon och pudra eventuellt över med lite florsocker. Du kan i princip servera vad du vill till dessa pannkakor eller äta dom som de är.

Amerikanska pannkakor

Till 32 stycken små pannkakor behöver du:

2 1/2 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 2 msk socker, 1 krm salt, 2 1/2 dl mjölk (1,5 %) , 2 msk smält smör, 1 ägg, 4 msk smör till stekning, hallon, ev florsocker

Gör så här:

Värm en stekpanna och låt 2 msk smör sakta smälta.

Amerikanska pannkakor

Blanda ihop de torra ingredienserna i en skål. Vispa sedan ner lite mjölk i taget. Lägg sedan till det smälta smöret och till sist ägget. Vispa till en slät smet. Pensla en stekpanna med lite smör och klicka sedan 1 matsked smet per pannkaka. I min stekpanna så fick jag plats med 4 stycken samtidigt.

Amerikanska pannkakor

Grädda cirka 1 1/2 minut eller tills det blir bubblor på ytan. Vänd på pannkakorna och grädda ytterligare 1 – 1 1/2 minut. Pudra eventuellt de nygräddade pannkakorna med lite florsocker och servera med goa hallon eller annan frukt.

Viktväktarna

Smartpoints: 2 smartpoints per pannkaka

Propoints: Jag har räknat ut att en pannkaka blir 1 propoints enligt receptet och då har jag räknat med 4 msk extra smör till stekningen.

Vitkålsgratäng

Det har skrivits mycket om Vitkålsgratäng i olika Viktväktargrupper på Facebook. Jag har länge velat provlaga detta och nu blev det äntligen av. Gratängen är god, men min mage fick lite problem med alla fibrer som vitkålen har. Nästa gång så byter jag nog ut lite av vitkålen och lägger morötter istället. Jag tror det skulle bli jättegott. Servera gärna gratängen med något kallskuret, så som rostbiff eller rökt skinka till exempel.

Till en stor gratäng (minst 6 personer) behöver man:

runt 800-1 kg vitkål, 1 stor gul lök, 2 – 3 pressade vitlökar, salt, svartpeppar, cayennepeppar, 5 dl matlagningsgrädde, 150 gram riven ost

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Hacka vitkålen i lagom stora bitar. Finhacka även löken. Fräs det tillsammans i en djup panna tills kålen och löken mjuknat lite. Krydda med salt, svartpeppar och lite cayennepeppar. Ta det lite lugnt med cayennepeppar för det blir lätt för starkt.

Häll över grädden och låt det sjuda i två, tre minuter. Häll över kålblandningen i en ugnssäker form och strö över den rivna osten. Grädda 25-30 minuter mitt i ugnen tills gratängen fått en fin färg. Klart!

Smartpoints: om man använder 4 % matlagningsgrädde och 12 % mager riven ost så blir 1 portion 4 smartpoints. Vid 15% matlagningsgrädde och 12 % ost blir 1 portion 8 smartpoints.

Middagsmeny 3/2017

Nu är alla helger över och det känns skönt måste jag säga. Nu bör det även lugna ner sig på jobbet och det är ännu bättre. Här är nästa veckas middagsmeny och jag hoppas ni gillar den och finner något ni vill tillaga. Om inte så finns det många, många andrs menyer HÄR.

         

         

Måndag: Pastasås med Quorn (vegetariskt)

Tisdag: Kålsoppa med köttfärs

Onsdag: Fyllda pitabröd med kycklingkebab

Torsdag: Fisk med vitt vin och gröna ärter

Fredag: Varm smörgåstårta

Lördag: Aubergine och zucchinilasagne

Söndag: Biff Stroganoff

Makaronipudding

Testade i söndags detta recept från Viktväktarna receptbank och jag tyckte det blev gott. Den är mycket lättlagat, sköter sig själv i ugnen. Den är med andra ord perfekt vardagsmat. Variera rätten på många sätt, till exempel: ändra på kryddningen och använd lite goa örter istället, byt ut broccolin mot paprika, använd korv istället för skinka osv.

Till 4 portioner behöver man:

3 dl okokt pasta (makaroner), 1 bit purjolök, 1 stånd broccoli, 180 g rökt skinka, 3 ägg, 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, 4 dl mellanmjölk (laktosfri)

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Koka makaronerna nästan klara, spola eventuellt av i kallt vatten. Strimla purjolöken och skär broccolin i mindre buketter. Skär även skinkan fint. Blanda sedan allt med makaronerna och häll över det i en ugnssäker form.

Vispa ihop ägg, mjölk med salt och peppar. Häll det över makaronerna. Grädda makaronipuddingen i cirka 30-40 minuter tills äggstanningen har stelnat och puddingen fått fin färg. Lägg eventuellt över folie om puddingen får för mycket färg. Servera en god tomatsallad till.

Smartpoints: 9 smartpoints per portion

Ugnsbakad lax med Philadelphia

Här kommer en favorit i repris. Denna laxrätt har nog blivit ett av de mest uppskattade inläggen på hela bloggen. Alla som tillagat denna rätt, har höjt det till skyarna. Rätten är snabblagad och verkligen perfekt till vardags då man kanske inte vill ägna så mycket till för matlagning. Fisken sköter sig själv i ugnen och du kan bara slappna av. Om du vill ha potatis till så ska du börja med den, för då kanske den hinner bli färdig samtidigt som fisken.Till fyra portioner behöver du:

2 skivor dagsgammalt vitt bröd, finrivet skal av 1 citron, 4 bitar lax à ca 125 g, 100 gram Philadelphia Gräslök 11% + grönsallad, tomat och citron som tillbehör

Gör så här:

Värm ugnen till 180 grader. Mixa brödet i en matberedare eller så smular du de fint för hand och blandar det med det finrivna citronskalet. Lägg laxfiléerna i en ugnsfast och smord form. Bred Philadelphia ost på varje bit. Strö över med ströbrödet och citronskalet och tryck lätt så att det fäster på Philadelphia osten.

Ugnsbaka laxen i ugnen i cirka 15-20 minuter, eller till önskad stekgrad. Servera med en härlig grönsallad, tomat och citron.

Viktväktarna:

  • Smartpoints: 8 smartpoints/portion, lägg till sp för eventuell potatis
  • Propoints: 8 propoints/portion enligt receptet, lägg till pp för eventuell potatis

Middagsmeny 2/2017

Oj vad fort veckan har gått, redan dags att planera nästa vecka. Vad sägs om Chilibiffar i en god pepprig sås? Eller kanske en skink- och svamppaj? Även goda fyllda vegetariska cannelloni eller fisk med grönsakswok och sweet chili sås är gott. Ja, det är mycket gott hela veckan, så följ middagsmenyn dag för dag så slipper du välja. Ha en toppenfin vecka! Nadja

         

         

Måndag: Chilibiffar i pepprig sås

Tisdag: Kycklingspett med grönsaker

Onsdag: Skink- och svamppaj

Torsdag: Torsk med nudelwok

Fredag: Cannelloni med spenat och keso (vegetariskt)

Lördag: Kycklingcurrygryta

Söndag: Orientaliska köttfärspett

Biff Teriyaki

Sugen på japanskt? Prova då denna snabblagade Biff Teriyaki gjord på lövbiff. I receptet har jag med broccoli och morötter men du kan egentligen använda vilka grönsaker du vill. Strö gärna över lite sesamfrö vid serveringen om du vill. Jag valde att köpa färdig Teriyakisås och denna gång blev det med ingefära och sesamfrö…jättegott!

Till 4 portioner behöver man:

400 gram lövbiff (strimlad), 1 gul lök, 2 morötter, 150-200 gram broccoli, 1 msk olja, ½ tsk salt, 3/4 dl teriyakisås, 2 msk soja, 1 tsk sambal oelek, 2 ½ dl matlagningsgrädde (15 %)

Gör så här:

Skala och skiva lök och morötter. Dela broccolin i små buketter och strimla de späda stjälkarna. Bryn köttet, lite i taget, i smör i en stor stekpanna. Salta. Ta upp köttet.  och fräs grönsakerna. Lägg tillbaka köttet och häll på teriyakisås, soja, sambal oelek och grädde. Låt allt koka några minuter.

Fräs grönsakerna. Lägg sedan tillbaka köttet och häll på teriyakisås, soja, sambal oelek och grädde. Låt allt koka ihop några minuter. Njut!

Smartpoints: med 15 % matlagningsgrädde så blir 1 portion 8 smartpoints och med 4 % blir det 5 smartpoints. Lägg till smartpoints för eventuellt ris.

Nadjaskitchen finns även på Instagram @nadjaskitchen