Gulaschsoppa i Crock-Pot

Nu är det höst och jag blev sugen på något som värmde gott i själen. Plockade då fram min Crock-Pot och tillagade denna goda soppa. Jag valde att göra soppan i Crock-Poten då den tillagar nötkött på ett mycket bra sätt och för att den inte kokar sönder grönsaker. Resultatet blev en Gulaschsoppa som var mycket god. Barnen som inte är så förtjusta i soppa undrade vad det var som doftade så gott, en vågade till och med provsmaka efter att ha pillat bort lite grönsaker. Soppan passar även bra till matlåda dagen efter då den smakar ännu godare då. Längst ner i detta inlägg så beskriver jag lite kort hur ni kan tillaga denna soppa i en vanlig gryta också. Ha en skön höstdag!

Till cirka 4-5 portioner behöves det:

600 g nötkött typ märgpipa eller bog, 1 msk olja till stekning, 1 gul lök, 4 potatisar, 1/2-1 röd paprika, 1/2-1 grön paprika, 1 större morot, 1/2 squash, 12 dl vatten, 1 pressad vitlöksklyfta, 4 msk tomatpuré, 1 1/2 tsk salt, 1/2 tsk svartpeppar, 2 tsk oregano, 2 tsk paprikapulver, 1 sockerbit (kan uteslutas) för att balansera upp syran från tomatpurén

Gör så här:

Finputsa nötköttet om det så behövs. Skär den i små tärningar och bryn den i en gryta tills den får lite färg.

Under tiden skär du upp alla grönsaker i små tärningar och lägger dem direkt i crock-potens lergryta. Lägg till sedan köttet när det är klart, samt alla kryddor, pressad vitlök och tomatpurén. Rör om så att allt blandas. Tillsätt vatten och rör om igen så att tomatpurén löses upp. Ställ in Crock-Poten på hög (2) och 6 timmar.

Efter sex timmar så har köttet och potatisen mjuknat och det är bara att glufsa i sig. Tiden kan variera beroende på hur små / stora tärningar man har skurit. Men beräkna minst sex timmar och upp till åtta. Servera om så önskar en brödbit och naturligtvis lite sallad.

Om du vill koka soppan i en vanlig gryta så gör du så här:

Skär upp köttet och grönsakerna precis som ovan. Fräs köttet i oljan och när den fått färg lägger du till övriga grönsaker. Tillsätt kryddor, vitlök, tomatpurén och till sist vätskan. Blanda ordentligt. Sjud gärna under lock tills köttet känns mört och fint, minst 40 minuter eller längre. Smaklig måltid!

Viktväktarna

  • Smartpoints: hela satsen är 24 smartpoints och vid 4 portioner blir det 6 smartpoints per portion
  • Propoints: hela satsen kostar 27 pp och vid fyra portioner blir det 7 pp/portion.
Print Friendly, PDF & Email

Middagsmeny 42/2017

Nu är det höst! Löven har bytt färg och faller snabbt av från träden och värst av allt är att man märker att det har blivit mörkare igen. När klockan ringer klockan 6 på morgonen så är det fortfarande mörkt och det känns som om man vaknar mitt i natten. Nu blir det så här några månader framöver och trots att jag inte gillar det, så är det inte så mycket att göra åt. Jag får tända lite ljus och göra det mysigt istället. Här får ni vår middagsmeny för nästa vecka och har ni inte provat att göra Nasi Goreng tidigare så gör det.

          

         

Måndag: Bucatini med korvstubbar

Tisdag: Nasi Goreng med kyckling

Onsdag: Fransk Lökpaj (Vegetariskt)

Torsdag: Glasnudelsallad med räkor

Fredag: Nachotallrik

Lördag: Kycklingchili

Söndag: Pepparkotlett med ugnsstekt potatis

Print Friendly, PDF & Email

Varm smörgåstårta

Denna varma smörgåstårta blir nog garanterat en succé, både av barnen och av vuxna. Den kanske inte är det magraste för oss som räknar smartpoints (brödet gör så att det blir dyrt) men denna kan man lätt göra när man är sugen på pizza eller paj. Du kan förbereda köttfärsen i förväg om du vill spara på tid. Sedan behöver man bara lägga ihop och gratinera i ugnen. Nästa gång provar jag att byta ut basilikan mot tacokrydda, tror det skulle bli ännu godare. Glöm inte att servera en riklig sallad till.

varm smörgåstårta-vvsmartmat-vvtillsammans-smartpoints-fredagsmys-weight watcher-viktväktarna-

Till en smörgåstårta, 4-6 portioner, behöver man:

600 gram köttfärs, 1-2 hackade gula lökar, 500 gram finkrossade tomater, 2 dl créme fraiche 15%, 2 msk tomatpuré, 2 krm svartpeppar, 1 tsk salt, 1-1½ tsk torkad basilika, 1 pressad vitlök, 1 paket hönökaka (4 halvor), 2 skivade tomater, 2 dl riven ost 17%

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Bryn färsen tillsammans med löken. Tillsätt krossade tomater, crème fraiche och tomatpuré.

varm smörgåstårta-vvsmartmat-vvtillsammans-smartpoints-fredagsmys-weight watcher-viktväktarna-

Krydda med svartpeppar, salt, basilika och vitlök. Låt det puttra ihop i 10 minuter. Hit kan man förbereda om man så vill.

varm smörgåstårta-vvsmartmat-vvtillsammans-smartpoints-fredagsmys-weight watcher-viktväktarna-

Varva köttfärssåsen med alla fyra bröden på en bakpappersklädd plåt.

varm smörgåstårta-vvsmartmat-vvtillsammans-smartpoints-fredagsmys-weight watcher-viktväktarna-

Lägg skivade tomater och strö över riven ost. Gratinera i ugnen i 10-15 minuter. Servera med en grönsallad.

varm smörgåstårta-vvsmartmat-vvtillsammans-smartpoints-fredagsmys-weight watcher-viktväktarna-

Smartpoints: Totalt är det 96 smartpoints. Dela det med antalet bitar du servar tårtan: t.ex.16 sp vid 6 bitar och 24 sp vid 4 bitar.

Print Friendly, PDF & Email

Krispiga kycklingbitar med currydip

Favorit i repris: ett recept med inspiration från Viktväktarnas receptbank…krispiga kycklingbitar. I originalreceptet så är det med ananas dip till, men då jag glömde köpa några få saker, så som ananas, så fick det bli en curry dip gjord på matlagningsyoghurt istället. Jag la även lite cayennepeppar i paneringen så att kycklingbitarna fick lite sting, men det går att uteslutas. Kycklingbitarna paneras i cornflakes och de var riktigt lätta att göra. Förbered allt och sätt sedan igång. Jag gillade också att kycklingen tillagades i ugnen istället för pannan. Rätten passar perfekt till buffébordet eller till kvällsplocket om man inte är så hungrig.Och om du vill göra det till en komplett måltid så kan du servera kokt ris eller liknande till.

20160724_161335

Till 4-6 portioner behöver man:

800 gram kycklingfilé, 3 msk vetemjöl, 2 tsk paprikapulver, ½ – 1 tsk cayennepeppar, salt, 1 ägg, 2 msk mellanmjölk, 4 dl cornflakes

Currydip: 2 dl turkisk yoghurt 3, 5 %, 1 msk lättmajonnäs, salt, 1 tsk curry

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Om du vill servera ris till så lägger du den på kokning. Skär kycklingfiléerna i bitar. Blanda i en djup tallrik mjöl med salt, paprikapulver och cayennepeppar. I en annan tallrik så vispar du ihop mjölken med ägget. Och i en tredje tallrik så krossar du cornflakesen.

20160724_161416

Panera kycklingen för i mjölblandningen, sedan i äggblandningen och till sist i de krossade cornflakesen. Lägg kycklingbitarna på en bakpappersklädd plåt och tillaga dem i cirka 12-20 minuter (beroende på hur stora bitarna är). Vänd gärna bitarna efter halva tiden.

20160724_161405

Blanda under tiden Turkisk yoghurt med lite salt och curry. Låt stå i kyl tills resten är klart.

20160724_161446

Servera kycklingbitarna med curry dippen och eventuellt kokt ris.

Smartpoints: totalt är ovanstående recept 29 smartpoints (utan ris inräknat) och vid 4 portioner blir det 7 smartpoints per portion och vid 6 portioner blir det 5 smartpoints per portion. Lägg till points för ris.

Print Friendly, PDF & Email

Det kom ett mail…

Det finns inga ord som kan beskriva vilken glädje jag kände när jag läste detta mejl. Det berörde mig så mycket och därför vill jag dela med mig det till er. Ett stort tack till fina Lena, många björnkramar till dig.

Hej igen Nadja.

För ca 8v sedan mailade jag dig o berömde och prisade dig för all hjälp jag fick genom dina underbara mat recept med sp uträknad mat till o med. Då hade jag precis påbörjat min viktväktarresa och jag tyckte det var så jobbigt att räkna o räkna allt . Så mycket energi gick åt så jag tvivlade på att orka hålla ut…så snubblade jag på dig o din goda mat där.förenkades det rejält. Nu har det gått 8 v och jag är mera insatt i det hela och gör om o trixar o väljer kanske 5% nötfärs och o,9% keso osv o kan spara in på någon sp här o där o avnjuta något fetare i nåt annat…en kaka till exempel.
Det går bra o resultatet ser jag varje vecko vägning….nu är jag minus 
11 kg och har många till att skotta ut…(maken är minus 11 sånär som på nåt gram)) Tack Nadjas kitchen för att du gjort detta möjligt för mig med dina fina recept…Idag Ska vi  avnjuta din köttfärslasange med keso. 
Fan …nästan 22 kg har vi tappat tillsammans på 8 v, förstår du ditt värde Nadjas kitchen. Love you.
DalaiLena W-Ström

Print Friendly, PDF & Email

Middagsmeny 41/2017

Visste du att det finns 355 stycken middagsmenyer här på bloggen, men denna så blir det 356. Så om du inte finner denna meny tillfredsställande, så finns det många fler att välja på. Du finner dem lättast under kategorin ”Middagsmeny”. Trevlig vecka! / Nadja

          

          

Måndag: Het vegetarisk böngryta

Tisdag: Kassler med stuvade morötter

Onsdag: Biff Teriyaki

Torsdag: Lax med spenat och vinsås

Fredag: Kycklingburgare med rökt paprikadressing

Lördag: Köttfärsgratäng

Söndag: Paprikagryta (Crock-Pot)

Print Friendly, PDF & Email

Äggkaka med squash

En enkel men god och mättande måltid får du om du gör denna Äggkaka. Den är fylld med riven squash/zucchini och passar både till frukost, lunch och när du vill ha en enklare middag. Den är helt vegetarisk men om du vill så kan man komplettera rätten med stekt fläsk, bacon eller liknande. För att variera rätten så kan man riva ner morötter istället för squash.

Till 4 bitar behöver man:

200 gram squash/Zucchini, 5 ägg, 4 dl (laktosfri) mellanmjölk, 1 dl vetemjöl, 1/2 tsk salt, lite peppar, 1 tsk smör/olja till formen

Gör så här:

Riv squashen/zucchinin med grova delen av rivjärnet och pressa ut överflödig vätska. Vispa lätt ihop ägg, mjölk, mjöl och kryddor. Tillsätt sedan squashen/zucchini.

Smörj en mindre ugnsform och häll i smeten. Grädda mitt i ugnen (225 grader) tills smeten har stelnat och fått färg, cirka 20-25 minuter. Servera med en god sallad till. Om du vill ha kött (bacon, fläsk m.m.) till så är det bara att steka upp det i en torr panna och servera det tillsammans med äggkakan. Smaklig måltid.

Viktväktarna

  • Smartpoints: Hela kakan har 23 smartpoints. Om man delar den på 4 bitar bitar så blir varje bit 6 smartpoints.

 

Print Friendly, PDF & Email

Smartpointsberäknade kanelbullar

Imorgon är det Kanelbullens dag och vi som följer Viktväktarnas program har valmöjligheten att ta en bulle om vi så vill. Det är det bästa med Viktväktarnas program, man får äta allt men inte alltid. Ta ut smöret i god tid så att den hinner bli rumstempererad för att bästa resultat på bullarna.

Kanelbullar-kanelbullens dag-vvsmartmat-vvtillsammans-viktväktarna-smartpoints-weight watchers-nadjaskitchen.se-

Detta behöver du till en sats (mellan 34-40 bullar):

Bulldeg: 150 g rumsvarmt smör, 5 dl mellanmjölk, 50 g jäst, 1 1/2 dl strösocker, 1/2 tsk salt, 2 tsk malen kardemumma, 17 dl vetemjöl,

Fyllning 1: 200 g rumsvarmt smör, 1 dl socker, 6 tsk mald kanel

Garnering: 1 ägg till pensling, 1/2 dl hackad sötmandel till garnering, 1/2 dl pärlsocker till garnering

Gör så här:

Värm mjölken till fingervarmt. Smula sönder jästen i en skål och tillsätt mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt socker, salt och den malda kardemumman. Rör ner det mesta av mjölet varvat med smöret. Arbeta kraftigt i 5-10 minuter. Degen ska bli blank och smidig. Låt degen vila i 40 minuter eller tills den jäst till dubbel storlek.

Kanelbullar-kanelbullens dag-vvsmartmat-vvtillsammans-viktväktarna-smartpoints-weight watchers-nadjaskitchen.se-

Gör fyllningen under tiden. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och arbeta den smidig. Dela degen i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangulär platta. Fördela fyllningen på varje platta. Rulla ihop degen och skär i bitar. Lägg bullarna på en plåt eller i bullformar och låt jäsa i 40 minuter på en varm plats med bakduk. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och eventuellt hackad sötmandel. Grädda i 250 grader, mitt i ugnen, i 5-8 minuter. Låt bullarna svalna på galler med en bakduk över.

Smartpoints: Totalt blir det 315 smartpoints för ovanstående recept. Dela det med antalet bullar, t.ex. vid 40 bullar så är en bulle 8 smartpoints. Om man byter ut strösocker mot Stevia så bli 274 smartpoints totalt och vid 40 bullar så är en bulle 7 smartpoints.

Print Friendly, PDF & Email