Spättarullader på savoykålsbädd med picklad rödlökstopping

Denna vecka så har jag fått hem Hemköps Matkasse ”Vardagskasse Laktosfri” och självklart så kommer jag att lägga ut de recept vi tillagar här på bloggen. Jag fick hem matkassen sent på söndagskvällen, men det var helt okej då råvarorna var jättefina och fräscha. Igår så tillagade vi första maträtten och det blev Spättarullader på savoykålsbädd med picklad rödlökstopping. Det var gott men oj vad det luktade här hemma av parmesanosten som finns i såsen. Vi fick vädra ganska länge på grund av den. Gör gärna picklad rödlök kvällen innan så att den får stå och gotta sig i lagen.

20160829_190145

Till 4 portioner behöver man:

Picklad rödlök: 3/4 dl vitvinsvinäger, 2 msk socker, 2 msk vatten, 100 g rödlök, 1 äpple, 20 gram bladpersilja

Spättarullader: 600 gram rödspättafiléer, 500 gram savoykål, 1 msk smör, 1 ½ dl vispgrädde (7%), 1 ½ dl vatten,  ½ msk majsstärkelse, 100 gram riven pecorinoost, 2 krm svartpeppar, 3/4 tsk salt, 1 krm vitpeppar, 250 gram okokt matvete

Gör så här:

Börja med att göra picklad rödlök: Blanda vitvinsvinäger med socker och 2 msk vatten i en djup skål. Skär rödlöken i tunna halvmånar och lägg ner i lagen. Låt det stå och dra. Om du gör den kvällen innan så ska den stå i kylen och dra. Koka matvete enligt anvisningarna på förpackningen.

Spättarullader på savoykålsbädd-hemköp-matkasse-viktväktarna-smartpoints-

Strimla savoykål. Smält smöret i en traktörpanna och bryn savoykål på medelhög värme i cirka 5 minuter. Vispa samman grädde, vatten, majsstärkelse, pecorinoost och peppar i en bunke. Ta fram spättafiléerna och krydda med salt och vitpeppar. Rulla ihop filéerna och lägg ner i pannan ovan-på savoykålen. Häll över såsen och lägg på lock. Låt det sjuda på låg värme i cirka 5-6 minuter tills fisken blir klar. Skär äpplen i ½ cm stora tärningar. Hacka bladpersiljan och blanda ner det i den picklade rödlöken. Servera rödspättan med savoykål, matvete och strö över picklad rödlök.

Smartpoints: Om du har i riktig Pecorino/parmesanost så blir en portion 16 smartpoints men väljer du en ost med 17 % fetthalt så blir en portion 14 smartpoints. Om man utesluter rödlökstoppingen så blir det 12 smartpoints per portion

 

Middagsmeny 35/2016

Dags igen för en ny middagsmeny. Jag hoppas ni finner att middagarna är varierade och intressanta. Jag kan tipsa er om Ostfylld kassler, ett recept som tar kasslern till helt nya höjder. Trevlig vecka på er / Nadja

Phad Thai med kyckling

Fisk a la Bourguignonne     Het vegetarisk böngryta     Köttfärssås a la Viktväktarna - propoints - viktväktarna - matblogg - bakblogg - nadjaskitchen

Ostfylld kassler     Mexikanska köttbullar med guacamole     Stekt lax med kall sås

Måndag: Phad Thai med kyckling

Tisdag: Fisk a la Bourguignonne

Onsdag: Het vegetarisk böngryta

Torsdag: Köttfärssås a la VV

Fredag: Ostfylld kassler

Lördag: Mexikanska kycklingköttbullar med guacamole

Söndag: Stekt lax med citronpeppar och kall sås

 

Smördegsinbakad svamp- och purjolökslängd

Dammar av detta recept i dessa svamp och kantarelltider. Denna längd är ett gott tilltugg till fredagens kalla öl eller mys. Den passar även toppen som förrätt om man vill bjuda på något gott men enkelt innan maten. Med en färdigkavlad rektangulär smördegsplatta är den mycket lätt- och snabblagad. Fyllningen kan varieras i det oändliga men denna gång hade jag champinjoner som behövde användas så det fick bli stommen till fyllningen.

Inbakad svamp- och purjolökslängdTill en längd behöver man:

1 rektangulär färdigkavlad smördegsplatta (typ Ica’s  250 gram förpackning), 20-30 champinjoner, 1 purjolök, 2 1/2 dl crème fraiche lätt, salt, peppar, 1 ägg till pensling, 2 msk sesamfrö till garneringInbakad svamp- och purjolökslängdGör så här:

Börja med att skiva champinjonerna och små fräsa den tills all vätska är borta. Skölj och skiva purjolöken. Lägg till purjolöken i pannan och små fräs även den en kort stund. Häll i crème fraichen, salta och peppra och låt den småputtra i några minuter så att smakerna träder fram. Låt svalna. Ta fram smördegsplattan och häll fyllningen som en sträng på ena långsidan och rulla sedan ihop. Lägg rullen på en bakpappersklädd plåt. Pensla med ägg och strö över sesamfrö. Grädda längden i 225 graders värm (mitt i ugnen) tills den får fin färg, cirka 10-15 minuter.Svamp-och purjolökslängdDela längden i bitar och servera som tilltugg på en salladsbeklädd tallrik. Man kan även dela längden på 2-3 delar och äta den som en paj med en god blandsallad och en kall öl.

TIPS! Om du inte har sesamfrö hemma, så är det även gott att dekorera längden med riven god ost.

Smartpoints: hela rullen blir 61 smartpoints enligt receptet ovan, dela det med antal bitar du skär upp. T.ex vid 15 bitar = 4 sp per bit

 

Ost- och skinkpinnar

När man går på ett Viktväktarmöte så får man ett litet häfte som heter ”Veckans viktiga”. Den brukar innehålla en massa bra tips på hur man ska lyckas, pepptalk av härliga Karin Nileskog  och även en del recept. I veckans häfte hittade jag grundreceptet på dessa Ost- och skinkpinnar. Jag har ändrat lite förstås efter det jag hade hemma: tog 17 % ost istället för parmesan och bytte ut parmaskinka mot vanlig rökt skinka. Gott blev det och dessa kommer jag absolut göra igen, de är perfekta vid buffé och meze. Uteslut skinkan om du vill ha vegetariska pinnar.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Till en sats behöver man (jag fick 26 pinnar i häftet står det 32):

65 gram rökt skinka (eller 60 g parmaskinka), knappt 4 dl vetemjöl, ½ tsk salt, 1 krm cayennepeppar, 100 g flytande margarin, 2 äggulor, 1 msk vatten, 1 msk tomatpuré, 80 gram ost (17%) (eller 1 dl parmesan), 1 msk vallmofrön

Gör så här:

Finhacka skinkan. Blanda nästan all mjöl (spara lite till utbakning), salt, cayennepeppar, margarin och 1 äggula till en deg. Jag fick lägga till 1 msk vatten för att få ihop degen. Tillsätt skinka, tomatpuré, ost och knåda. Om degen känns för hård så tillsätt lite mer vatten. Låt degen vila under lock i cirka 10 minuter.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Häll ut resterande mjöl på bakbordet och kavla ut degen till en avlång rektangel. Skär degen i remsor och snurra dem lätt. Lägg pinnarna på en bakpappersklädd plåt. Vispa upp den andra äggulan och pensla pinnarna lätt. Strö över lite vallmofrön och baka i mitten av ugnen, cirka 12-15 minuter, i 200 graders värme.

Ost- och skinkpinnar-vvsmartmat-viktväktarna-vvtillsammans-smartpoints-buffé-gott till meze-weight watchers-

Smartpoints: en sats är 61 smartpoints enligt receptet ovan. 2 smartpoints per pinne om du får mellan 25-35 pinnar

 

Jordgubbscheesecake 2

Innan sommaren helt försvinner så vill jag tipsa er om denna riktigt goda frusna cheesecake. Dottern önskade den till sin födelsedag efter att ha ätit den hos en vän. Och mycket riktigt, smarrig som tusan är den och det är lätt att ta mer än en bit. Jag gjorde den kvällen innan hennes födelsedag och tog fram den ur frysen en stund innan servering för att det ska vara lättare att skära upp samt för att dekorera den med lite extra jordgubbar.

Jordgubbscheesecake-jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-nobakecake-

Till en tårta behöver man:

Botten: 12 digistivekex, 60 gram smör

Fyllning: 5 passionsfrukter, 200 gram rumstempererad philadelphiaost naturell (Light), 2 dl strösocker, 2 tsk vaniljsocker, 3 äggulor, 3 dl vispgrädde (milda visp 20%), 2 dl mosade jordgubbar

Gör så här:

Börja med att smälta smöret till botten. Krossa/Mixa kexen och blanda ihop det med det smälta smöret. Platta ut det i en rund bakform med avtagbart botten. Ställ in det i frysen medan du gör fyllningen.

Jordgubbscheesecake-jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-nobakecake-

Dela passionsfrukterna och gröp ur dem. Mixa dem eventuellt lätt och sila det sedan genom en sil för att få bort kärnorna. Spar den goda saften. Vispa ihop Philadephiaost, socker, vaniljsocker till en slät smet. Rör sedan ner äggulorna, en i taget. Vispa grädden i en separat bunke ganska hårt och vände ner den sedan tillsammans med saften från passionsfrukterna och jordgubbsmoset i ostsmeten. Rör om tills det går ihop.

Jordgubbscheesecake-jordgubbar-viktväktarna-smartpoints-nobakecake-

Häll smeten över botten som legat i frysen. Täck över det och frys in tårtan i minst 4 timmar innan servering.Ta fram tårtan cirka 15-20 minuter innan servering o garnera med lite extra jordgubbar. Servera gärna med extra jordgubbar och kanske även med lite kokoschips.

Smartpoints: hela cheesecaken har 153 smartpoints, dela det med antalet bitar och så får du fram vad en bit kostar. Ex: 153 delat med 12 bitar = 13 smartpoints per bit. Om man byter ut strösockret mot Stevia så får hela cheesecaken 120 smartpoints och vid 12 bitar så kostar en bit 10 smartpoints.

 

Formbröd med sesamfrö

Ibland är det så gott med ett enkelt vitt bröd. I helgen så bakade jag detta formbröd och smaksatte det med både svarta och vita sesamfrön. Jättegott! Och ni ska veta att det blir extra gott om ni rostar det. Hembakat är bäst!

Formbröd med sesamfrön- vvsmartmat-smartpoints-formbröd-sesamgfrö-hembakat

Till 2 limpor formbröd behöver man:

Deg: 50 g jäst, 5 dl vatten, 50 g smält smör eller margarin, 1 – 1 1/2 tsk salt, ca 12 dl vetemjöl

Pensling/Garnering: uppvispat ägg (eller varmt vatten), sesamfrö

Gör så här:

Rör ut jästen i fingervarmt vatten. Smält fettet och häll det i degbunken. Tillsätt därefter mjöl och salt. Knåda ihop till en blank smidig deg. Låt degen jäsa på dragfri plats till sin dubbla storlek, cirka 30 minuter.

Formbröd med sesamfrön- vvsmartmat-smartpoints-formbröd-sesamgfrö-hembakat

Arbeta upp degen på bakbordet och baka ut den till 2 formbröd. Lägg bröden i väl smorda formar eller på plåt och låt dem jäsa ytterligare cirka 30 minuter. Jag strödde sesamfrö i formarna innan jag la degen, men det kan man hoppa över då de lossnar så lätt efter gräddningen. Sätt ugnen på 250 grader så att den hinner bli riktigt varm.

Formbröd med sesamfrön- vvsmartmat-smartpoints-formbröd-sesamgfrö-hembakat

Pensla och strö över sesamfrön och grädda mitt i ugnen i 225 grader i cirka 25-30 minuter. Lossa bröden från formarna när de är färdiggräddade och låt limporna att svalna på galler under bakduk.

Smartpoints: Varje formbröd har 47 smartpoints utan sesamfrö och med sesamfrö (räknat 3 msk för båda limporna) är det 49. Dela det med antalet skivor per limpa T.ex vid 12 skivor = 4 smartpoints per skiva med eller ut sesamfrö, vid 14 skivor blir det 3 sp respektive 3,5 sp

 

Middagsmeny 33/2016

Nu är semestern slut för de flesta och vardagen med jobb och skola är tillbaka. Jag brukar tycka det är skönt med semester men det är lika skönt och komma hem till vardagslunket. Här får ni vår middagsmeny inför nästa vecka, med flera goda rätter som jag tycker absolut ni ska prova. Ha det gott! Nadja

Fisk i god chilisås med paprika, gräslök och ost

Ugnsomelett med kabanoss,potatis, lök     Krämig Chicken Korma     Svamplasagne

Marockansk couscous med kebabbiff     Italienska köttbullar i mild tomatsås med basilika     Potatislåda med kassler

Måndag: Ugnsomelett med kabanoss och potatis

Tisdag: Fisk i god chilisås med paprika, gräslök och ost

Onsdag: Krämig Chicken Korma

Torsdag: Svamplasagne (vegetariskt)

Fredag: Marockansk couscous med kebabbiff

Lördag: Italienska köttbullar i mild tomatsås med basilika

Söndag: Potatislåda med kassler