Sega kolasnittar

Dessa kolasnittar är lite sega och mycket goda. Jag har även räknat ut att de är väldigt fattiga på Viktväktar points. Vilken lycka för oss Viktväktare! Det är bara sätta igång och baka och låt ljuvliga dofter spridas i ditt hem. Kakorna går jättebra att frysa in. De tinar också snabbt, typ medan kaffet kokar färdigt.

Sega kolasnittar

Till 35 kakor behöver du:

100 g rumsvarmt smör, 1 dl strösocker, 1 msk vaniljsocker, 1 msk ljus sirap, 2 1/2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör och socker poröst. Blanda ihop torra ingredienserna och tillsätt dem och sirapen till smörblandningen. Arbeta snabbt ihop till en deg.

Sega kolasnittar

Rulla ut degen till tre drygt fingertjocka längder. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till längderna lite. Grädda kakorna mitt i ugnen i cirka 10-12 minuter. Skär längderna i sneda bitar (35 stycken) så fort du har tagit dem ur ugnen. Låt sedan svalna.

Viktväktarna

  • Smartpoints: Totalt är det 80 smartpoints för receptet ovan. Dela det med antal bitar du skär upp. Tex. vid 35 bitar så blir en bit 2 smartpoints.
  • Propoints: 1 pp/kaka vid 35 stycken.
Print Friendly, PDF & Email

Middagsmeny 38/2017

Den tuffa tiden på jobbet är över och tempot har lugnat ner sig lite. Jag har då passat på att ta ut lite lediga dagar och förlängt min helg. Japp, jag är ledig imorgon (måndag) och det ska bli så skönt att slippa gå upp så tidigt. Här har ni vår middagsmeny för nästa vecka. Ha det så bra! Nadja

          

          

Måndag: Kyckling Paneng red curry

Tisdag: Sesamhoki i mild citronsås

Onsdag: Chilibiffar i pepprig gräddsås

Torsdag: Pasta med quornbitar (vegetariskt)

Fredag: Kalkonpizza med purjo och paprika

Lördag: Höstgryta med bacon

Söndag: Köttfärslasagne med keso

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Örtgratinerad falukorv

Piffa upp falukorven och gratinera den i ugn med lite goda örter. Snabblagat och så sköter den sig själv i ugnen. Här har jag valt att lägga på lite senap, finhackad tomat, timjan, persilja och chili. När det gäller chilin så kan jag tipsa er om att Findus har en liten ask med finhackad chili i frysdisken, på så sätt har man det alltid hemma. Vi här hemma föredrar stark senap, men ni tager vad ni haver där hemma och hur mycket ni själva föredrar. Detsamma gäller tjockleken på korvskivorna, vi föredrar lite tunnare så de blir genomstekta och får lite knapriga kanter.

Örtgratinerad falukorv

Till 4 portioner behövs det:

400 g falukorv/middagskorv, 2 msk stark senap, cirka 1 dl riven/skivad ost (max 17 %), 1 tomat (finhackad), finhackad chili, timjan och persilja efter smak

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj eventuellt en ugnsform. Skiva korven och fördela den i ugnsformen.

örtgratinerad falukorv

Bred på senap efter tycke och smak. Strö på finhackad tomat, persilja och timjan. Riv eller lägg små ostskivor på falukorven.

Örtgratinerad falukorv

Gratinera korven mitt i ugnen i cirka 15-20 minuter. Färsk potatis / nykokt potatis är supergott till. Snabbt, enkelt och lättlagat!

Viktväktarna:

  • Smartpoints: denna rätt har ett värde av 11 smartpoints vid 23 % korv, 9 smartpoints vid max 18 % korv och 7 smartpoints vid max 9% korv
  • Propoints: denna rätt har ett värde av 9 propoints (23%), välj magrare korv om du vill få ner det.
Print Friendly, PDF & Email

Svampfyllda Quesadillas

I mitt försök att äta mindre kött så testar jag lite olika recept och här är det senaste resultatet: jättegoda svampfyllda quesadillas. Du kan servera quesadillas till lunch eller middag. Om du skär varje quesadilla i mindre ”tårtbitar” så kan man även att ha dem vid tapas, meze eller på buffébordet.

Till 2 quesadillas behöver man:

4 mjuka tortillas (medium), 1 msk chilisås, 125 g mozzarellaost, 200 gram färska champinjoner eller annan svamp, 2 tsk olja till stekning, 50-100 gram färsk bladspenat, 1 vitlöksklyfta

Gör så här:

Bred chilisås på 2 av bröden. Riv osten och dela det på hälften. Ta hälften av den ena halvan och strö det över ena brödet, gör sedan likadant med den andra halvan. Spara resten av osten till att toppa på slutet.

Ansa svampen och skär i tunna klyftor. Bryn svampen i 1 tsk olja. Tillsätt spenaten mot slutet då den ska bara brynas lätt. Smaka av med salt, peppar och pressad vitlök. Fördela svampfyllningen på de båda bröden. Strö över resten av mozzarellaosten på svampen och lägg över de sista två tortillabröd som ett lock.

Stek bröden några minuter på var sin sida i resterande oljan. Bröden ska lätt få färg samt att osten ska hinna smälta lite. Servera quesadilla med en riklig grönsallad.

Viktväktarna

  • Smartpoints: 1 quesadilla är 15 smartpoints enligt receptet ovan. Om du delar varje quesadilla i 6 bitar så blir 1 bit 2 sp (t.ex vid buffébordet eller om den serveras med något annat)
Print Friendly, PDF & Email

Middagsmeny 37/2017

O så är det söndag igen och det betyder en ny middagsmeny att planera. Här är resultatet av den planeringen och hoppas den kommer till någon nytta för er. Om ni gillar Thai så kan jag verkligen rekommendera Biffwoken – den är en riktig favorit här hemma hos oss. Trevlig vecka! Nadja

          

          

Måndag: Ugnsbakad fisk med baconströssel

Tisdag: Grönsakspaj (vegetariskt)

Onsdag: Mangocurry couscous med kyckling

Torsdag: Chili con carne

Fredag: Biffwok

Lördag: Ost- och paprikafyllda färsbiffar

Söndag: Skinkinlindad kyckling med färskost

Print Friendly, PDF & Email

Lövbiffswok Teriyaki ginger & sesami

Dagens recept är ytterligare ett viktväktarrecept som bara är sååå gott! Bara för att man är Viktväktare så betyder det inte att man inte äter gott. Det är snarare tvärtom. Jag får ofta höra ”Får du verkligen äta detta? Du är ju Viktväktare”. Som Viktväktare får man äta allt, men inte alltid. Därför är det så bra, man behöver inte utesluta något ur sin kost om man så inte vill. Testa så får ni själva se (om ni inte redan är Viktväktare).

När det gäller Teriyakisåsen så har jag använt en från Santa Maria som är smaksatt även med ingefära och sesam. Den gör så att enkla grönsaker smakar rena himmelriket. Rätten är även snabblagad och enkel att göra.

Till två personer behövs det:

250 g lövbiff, 1 purjolök, 2 dl sugarsnaps (sockerärtor), 2 morot, 1 röd paprika, 1 större klyfta vitkål, lite vattenkastanjer, 2 tsk olja, 4 msk teriyaki ginger & sesami, 220 g kokta nudlar

Gör så här:

Strimla lövbiff, purjo, morot och vitkål. Hetta upp en wokpanna (eller djup stekpanna) med oljan. Stek först lövbiffen (salta och peppra den gärna) och sedan alla grönsaker. Häll på teriyakisåsen och smaka av med eventuellt lite mera salt och peppar. Blanda ihop allt och servera det tillsammans med nykokta nudlar. Glöm inte salladen vid sidan om!

Viktväktarna

Smartpoints: 10/portion, billigt men gott! Tillaga gärna en dubbel sats så har du även till en matlåda dagen efter.

Propoints: 9/portion, billigt men gott! Tillaga gärna en dubbel sats så har du även till en matlåda dagen efter.

Print Friendly, PDF & Email

Kyckling Cashew

Här kommer en enkel och lättlagad vardagsrätt från det Thailändska köket. Kyckling och cashewnötter passar så bra ihop med de frästa grönsakerna. Variera grönsakerna efter eget tycke och smak. Receptet kommer från Viktväktarna men jag justerat den lite, har bland annat ökat på mängen kyckling och lagt till vattenkastanjer. Servera ris eller nudlar till denna rätt.

Till 4 portioner behöver man: 

700 gram kyckling, 1 tsk färsk riven ingefära, 1 klyfta vitlök, 1 tsk olja, 2 msk kinesisk soja, 20 stycken cashewnötter, 1 stånd broccoli, 1 gul lök, 1 röd paprika, 1 morot, 1 dl bambuskott, 1 dl vattenkastanjer, 1 tsk potatismjöl, 2 ½ dl kycklingbuljong, 1 tsk salt, 1 krm peppar

Gör så här:

Riv den färska ingefäran och ansa, hacka och strimla grönsaker. Rosta cashewnötterna i en torr stekpanna (eller köp torr rostade på en gång). Blanda tärnad kyckling med ingefära, vitlök och 1 msk soja. Bryn under omrörning ca 2 minuter. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper.

Fräs broccoli, lök, paprika och morot under omrörning i 3 minuter. Tillsätt kyckling, vattenkastanjer och bambuskott och fräs 1-2 minuter. Blanda mjölet med avsvalnad buljong och häll det i woken och 1 msk soja. Rör om såsen, sjud upp och låt tjockna. Tillsätt nötter och smaka av med salt och peppar. Servera genast.

Viktväktarna

  • Smartpoints: 3 smartpoints per portion enligt receptet ovan. Lägg till points för ris eller nudlar
  • Mättande dag: om du kör mättande dag så måste du räkna cashewnötterna (tror jag)
Print Friendly, PDF & Email

Middagsmeny 36/2017

Välkommen ljuva september! September kan vara en riktigt, riktigt fin månad och jag hoppas det blir så även i år. Mycket sol och så lite regn som det är möjligt. Här bjuder jag på månadens första middagsmeny. Hälsningar Nadja

          

          

Måndag: Tortillapajer med skinka och ost

Tisdag: Köttbullspanna med ajvar

Onsdag: Spagetti med valnötspesto och grönsaker (vegetariskt)

Torsdag: Fisk med örter, chili och gräslök

Fredag: Bacontoppad kycklinggratäng

Lördag: Köttfärslimpa med brunsås

Söndag: Kalops (Crock-Pot)

Print Friendly, PDF & Email