Grillat, Kyckling/Fågel, Sallader, Viktväktarna Smartpointsrecept

Kycklingsouvlaki med grillad paprikasallad

I våras så blev jag och ytterligare 6 matbloggare tillfrågade av Fontana om vi ville vara med i deras nya receptbroschyr och naturligtvis tackade vi ja! Nu är broschyren äntligen klar! Årets tema är ”Grilla grekiskt!” och broschyren ska nu finnas ute i affärerna för er som vill ha den. Men den finns även här om ni vill ha den på stört. Mitt bidrag är i år Kycklingsouvlaki med en fräsch grillad paprikasallad, mycket enkel rätt men ändå så gott i dessa grilltider.

Detta behövs till 4 portioner:

Souvlaki: 1 kg kycklingfilé, cirka 10 träspett, citron

Marinad: rivet skal + saft från 1/2 citron, 3 msk olja, 2 vitlöksklyftor, 2- 2 1/2 tsk torkad rosmarin eller några kvistar färsk, salt och peppar

Paprikasallad: en burk Fontanas grillad paprika, 2 vitlöksklyftor, 100 g kikärter, 100 g haricots verts, fontanas svarta oliver efter tycke och smak, 2 msk äppelcidervinäger, 1 msk olivolja, 1 paket Fontana fetaost, salt, peppar, 4 skivor lantbröd (gärna med valnötter i)

Gör så här:

Börja med att skära kycklingen i små och lika stora bitar. Lägg det i en påse. Blanda marinaden och häll det över kycklingen och blanda väl så att marinaden täcker all kyckling. Ställ i kylskåp i cirka 30-40 minuter. Om du använder träspett så bör du lägga dem i blöt.
Förväll haricots versen till salladen kort medan du skär den grillade paprikan i lagom stora bitar. Hacka vitlöken i små, små bitar och skölj kikärterna. Blanda allt i en skål tillsammans med lite oliver och tärningar av fetaosten.

Blanda ihop äppelcidervinäger, olja och lite salt i en skål. Häll det över grönsakerna och blanda väl. Ta några tag med pepparkvarnen. Låt stå och dra till sig medan du grillar kycklingen gyllene på grillen eller grillpanna. Servera souvlakispetten med salladen, citronklyftor och lantbröd som du gärna kan värma snabbt på grillen också. Smaklig måltid.

Viktväktarna

Smartpoints: det blir hela 12 pp/portion (oliver ej inräknade), välj fetaost med lägre fetthalt, minska ned på olja och ta eventuellt bort brödet för att få lägre smartpointsvärde

Propoints: det blir hela 17 pp/portion, välj fetaost med lägre fetthalt, minska ned på olja och ta eventuellt bort brödet för att få lägre propointsvärde

Print Friendly, PDF & Email

4 Comments

  • Martina

    2012/06/13

    Mmm, ser mycket gott ut och vad kul att få vara med där!

  • Camilla Wihlborg

    2012/06/14

    Vad skoj! Har röstat på Facebook hos Fontana, hoppas ditt recept får många röster! 🙂 Man blir så inspirerad av dina recept! Tack!

  • Nadja

    2012/06/14

    Svar till Camilla: Tack så mycket, vad glad jag blir! Det är så roligt att få lite feedback och höra vad du och alla andra läsare tycker. Många hälsningar Nadja

  • Pingback: Rosmarin | Nadjaskitchen.se

Kommentera