Pizza Vegetariana med mozzarella

En pizzeria pizza må vara helt underbar men fullproppad med fett. Så om man vill tänka lite magrare så bör man göra sin egen pizza. Då kan du påverka vad du vill ha på den och hur mycket. Att välja en vegetarisk pizza på olika färska grönsaker är ett sätt att få den magrare. Här har jag valt att lägga på paprika, lök, champinjoner, vitlök, grön stark paprika och god mozzarella. Både paprikan och löken blir lite sötare i smaken vid tillagning och det gillar jag. Men välj helt enkelt de grönsaker som du gillar mest. Till er som räknar points med Viktväktarna så bör ni välja pointsfria grönsaker, vilket de flesta är, så att ni kan ha mozzarellan på med gott samvete.

Recept på en bra pizzadeg finner ni här. Degen räcker till två lite större plåtar och varje plåt brukar jag dela upp på 8 bitar.

Därefter lägger du på skivade grönsaker efter tycke och smak. Skiva tunt 200 g mozzarella, här har jag valt bollar som jag bara delat på hälften, på båda plåtarna. Båda plåtarna räcker gott och väl till 4 vuxna. Krydda pizzan med lite oregano och dekorera gärna pizzan med färsk basilika när det är färdiggräddad. En god vitkålssallad ska självklart serveras till detta.

Viktväktarna

Smartpoints: Totalt kostar degen 77 smartpoints och den räcker till 2 plåtar. Gör en smartpointsfri tomatsås av passerade/krossade tomater och smaksätt den efter eget tycke med peppar, pressad vitlök och lite salt. 200 gram mozzarella är 19 smartpoints. En bit är 6 smartpoints om du delar varje plåt i 8 bitar och 8 smartpoints om du delar varje plåt i 6 bitar.

Propoints: Pizzadegen kostar 5 propoints/bit vid 8 bitar. Om du delar den i 6 bitar per plåt så blir en bit 7 propoints. En pointsfri tomatsås får du om du använder passerade tomater och smaksätter den lite efter behag med peppar, vitlök och lite salt. 200 g mozzarella är totalt 14 pp.

bloglovin

2 thoughts on “Pizza Vegetariana med mozzarella

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *