Vegetariskt, WW Flex

Broccoli och morotsgratäng

Broccoli, en liten grönsak som man antingen tycker om eller avskyr. Jag måste erkänna att jag inte äter den själv så ofta men en dag så hamnade faktiskt tre buketter i varukorgen. Broccoli är ju en av våra mest näringsfyllda grönsaker, så jag försökte vara lite nyttig just den dagen. I alla fall, broccolin som jag hade köpt var på väg att mista sin fina gröna färg så det var dags att använda upp dem. Och eftersom jag är lite ovan med denna grönsak fick det bli en gratäng. I den så blandade jag även in lite kokta morötter för det är ju så gott. Gratängen serverade jag med skuren skinka och det passade perfekt ihop.

Till fyra portioner behövs det:

200 gram broccoli, 200 gram morötter, 2 salladslökar, 1 vitlöksklyfta, 1 msk rapsolja, 3 dl mellanmjölk, 1 msk maizena,  salt, peppar, 4 msk riven ost (max 17 % för er viktväktare)

Gör så här:

Skala morötterna och skiva den. Lägg dem i lättsaltat kokande vatten och låt den knappt bli mjukna. Lägg i broccolin (som är uppdelad i mindre bitar) vid slutet så den får koka med i 1 minut. Häll av vattnet och fördela grönsakerna i en ugnsform. Skär salladslöken och vitlöken i små bitar och fräs dem i matoljan utan att de får ta färg. Häll i mjölken och redningen. Koka upp så att det tjocknar till lite. Häll redningen över grönsakerna och salta och peppra till efter smak. Strö över osten och gratinera i ugn (200 grader) i cirka 15 minuter. Serveras gärna med kallskuret kött.

En mycket snabblagad rätt till vardagen. Om man vill piffa upp gratängen så kan man använda sin favoritörter och krydda till hela ännu mera.Man kan även fylla gratängen med ännu mera grönsaker så som t.ex tomater.

Viktväktarna

  • WW Flex: Hela satsen har 13 smartpoints, vid 4 portioner blir det 3 smartpoints per portion
  • Smartpoints: 3 smartpoints per portion
  • Propoints: 3 propoints per portion
Print Friendly, PDF & Email

11 Comments

  • Emma

    2011/05/26

    Broccoli är jättegott! 🙂 Jag har också tre buketter liggandes här hemma.

  • Rebecka

    2011/05/27

    MUMS! Måste prova!
    Kolla gärna in min nya webb-shop med cupcake-och baksaker. http://www.cupcakeshop.se 🙂

  • Markus- johannesbo

    2011/05/29

    Gör ofta broccoligratäng men aldrig tänkt på att även blanda ner morötter. Får bli nästa gång.:)

  • Birgitta

    2011/12/10

    Lagade detta idag och det var jättegott! Kommer absolut att laga den igen 🙂

  • Nadja

    2011/12/10

    Tack Birgitta för din respons, blir så glad över att höra vad du tycker.

    Nadja

  • deena

    2011/12/12

    blir middagen idag.. ser supergottttt ut. Ska servera med en grillad kyclkling!!!

    jättebra blogg med goda vv recept!! Thank you!!!

  • Pingback: Veckans middag nr: 112 | Nadjaskitchen.se

  • Malin

    2014/03/30

    Tack för en inspirerande blogg med många bra recept! /Malin viktväktare!

  • Nadja

    2014/03/30

    Tack själv Malin för att du tittar in här på bloggen. Lycka till med VV.

    Kram Nadja

  • Caroline

    2015/08/07

    Vad menar du med såsredning, är det maizena då? Personligen avskyr jag redningar, finns det något annat man kan ersätta det med tycker du?

  • Nadja

    2015/08/08

    Till Caroline: ja typ maizena men om du inte gillar den så kan du använda vetemjöl som binder ihop det hela. Någon redning måste du ha så att den inte blir alltför vattnig.
    Hälsningar Nadja

Kommentera