Chili sin carne

 

Här kommer ett recept för er som vill äta en köttfri chili. Chilin innehåller olika bönor, olika grönsaker och kryddor. Du kan själv välja hur stark den ska vara. Servera ris, bulgur eller bara nachochips till.

Till 4 portioner behöver man:

1 burk (ca 400 gram)  kidneybönor, 1 burk (ca 400 gram) vita bönor, 1 msk rapsolja, 1 gul lök, 2 stjälkar salladslökar, 1 röd paprika, 1 färsk röd chili, 2-3 vitlöksklyftor, 200 gram majs, 1 – 1 ½ msk spiskummin, 1 tsk chipotle chili krydda, ca ½ tsk cayennepeppar (smaka av och se hur stark grytan blivit av chilin först), salt , peppar, 400 gram passerade/finkrossade tomater, 2 dl vatten

Gör så här:

Skölj bönorna med kallt vatten och låt rinna av. Skala och finhacka lök. Kärna ur och tärna paprikan. Stek grönsaker och kryddor i olja tills de blir gyllenbruna. Pressa i vitlöksklyftorna och häll i majsen samt kryddorna. Fräs i en minut.

Tillsätt bönor, passerade/krossade tomater och vatten och sjud utan lock ca 10 min. Servera med kokt ris eller med en skiva vitt surdegsbröd.

ViktVäktarna

  • WW PersonligaPoints: 5 personliga points enligt min plan där jag räknar bönor, annars är det endast 1 personlig point för matoljan om du har bönor och majs som nollpointsmat.
  • mittWW Smartpoints BLÅ: 1 smartpoints för matoljan, lägg till smartpoints för ris om du vill ha det
  • mittWW Smartpoints GRÖN: 8 smartpoints per portion, lägg till smartpoints för ris om du vill ha det
  • mittWW Smartpoints LILA: 1 smartpoints för matoljan, lägg till smartpoints för ris om du vill ha det
Print Friendly, PDF & Email