Örtgratinerad falukorv

Piffa upp falukorven och gratinera den i ugn med lite goda örter. Snabblagat och så sköter den sig själv i ugnen. Här har jag valt att lägga på lite senap, finhackad tomat, timjan, persilja och chili. När det gäller chilin så kan jag tipsa er om att Findus har en liten ask med finhackad chili i frysdisken, på så sätt har man det alltid hemma. Vi här hemma föredrar stark senap, men ni tager vad ni haver där hemma och hur mycket ni själva föredrar. Detsamma gäller tjockleken på korvskivorna, vi föredrar lite tunnare så de blir genomstekta och får lite knapriga kanter.

Till er viktväktare: denna rätt har ett värde av 9 propoints, välj magrare korv om du vill få ner det. Fetthalten inom parentes är till för er viktväktare.

Örtgratinerad falukorv

Till 4 portioner behövs det:

400 g falukorv, 2-4 msk stark senap, cirka 1 dl riven/skivad ost (max 17 %), 1 tomat (finhackad), finhackad chili, timjan och persilja efter smak

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Smörj eventuellt en ugnsform. Skiva korven och fördela den i ugnsformen.

örtgratinerad falukorvBred på senap efter tycke och smak. Strö på finhackad tomat, persilja och timjan. Riv eller lägg små ostskivor på falukorven.

Örtgratinerad falukorvGratinera korven mitt i ugnen i cirka 15-20 minuter. Färsk potatis / nykokt potatis är supergott till. Snabbt, enkelt och lättlagat!

Vinnaren är…

Ett stort GRATTIS till Christina Frisberg som vann 5 Havreprodukter från Lantmännen. Jag mailar till dig så att du kan få din vinst. Tack till Lantmännen som ville sponsra denna tävling och tack till er alla som ville vara med i den.

Christina Frisberg

Jag är gärna med i tävlingen :)
Jag vill vinna hem lite nya härligt goda/nyttiga produkter för jag och min tonårsdotter är sådana som är igång hela tiden och tränar så vi behöver rejäla och nyttga kostvanor så vi mår bra :)
Hoppas till tusen på lite sommarflax så vi har havreprodukter här strax :)

Veckans middagstips nr 30/2015

Då var min semester slut för denna gång och jag är tillbaka till det gamla vanliga igen. Det är härligt med semester men det är även skönt att få komma hem igen. Jag har varit utomlands, fått sol och värme, njutit av mycket gott så jag är nöjd. Imorgon är det en ny vecka så  här får ni en veckomeny inför den så att ni kan planera. Prova gärna Tomatsoppan med tortillini, den är riktigt god och lättlagad. Trevlig vecka på er! / Nadja

Alla förslagen/recepten nedan är propointsberäknade.

Tomatsoppa med ost och tortellini-propoints-viktväktarna-vvtillsammans-nadjaskitchen.se

     Fisk med nachochips     Kycklingcurrygryta     Fjärilspasta med köttfärssås

     Lövbiffswok med teriyakisås ginger & sesami     Filodegspaj med purjolök och rirs     Fläskytterfilé med ostmos

Måndag: Tomatsoppa med ost och tortellini

Tisdag: Fisk med nachochips och salsa

Onsdag: Kycklingcurrygryta

Torsdag: Fjärilspasta med köttfärssås

Fredag: Filodegspaj med purjolök och ris (vegetarisk)

Lördag: Lövbiffswok Teriyaki Ginger

Söndag: Fläskytterfilé med ostmos

Veckans söta: Krumelurer med stekta nektariner

Sugen på lite pizza?

Att göra pizza hemma är att föredra om man blir lite sugen på pizza. Det går relativt snabbt att göra och du ha fullständig kontroll över vad och hur mycket som läggs på pizzan. Då behöver inte propointsen skena iväg, för en vanlig klassisk pizza från pizzerian ligger på ett ungefär runt 43 propoints. Nedan följer tre förslag på goda pizzor som kan stilla ditt pizzasug för billiga propointspoäng.

Pizza Vegetariana med mozzarella

Pizza Vegetariana, 5-7 propoints/bit

Tacopizza

Tacopizza, 10-11 propoints/bit

Skink- och lökpizza

Skink- och lökpizza, 8 propoints/bit

Hoppas det smakar!

Nystart efter semestern?

Har du som jag struntat i allt och bara njutit av semestern? Vi är nog många som har lagt viktväkteriet på hatthyllan under semestern för då ska man ju bara njuta. Eller hur? Varför tänker man inte tvärtom? Varför passar man inte på och tar till vara på tiden för att få in lite nya och bättre vanor, varför tar man sig tid och planera måltiderna (om man är hemma förstås) lite bättre, lagar maten som är hälsosammare än det man köper ute. Varför passar man inte på och motionerar nu när man har tid? Ja, jag kan fortsätta med många frågor till, men det hjälper mig inte ett dugg. Det som däremot hjälper mig är att en nystart och det på en gång! Jag få helt enkelt ta smällen från semesterns utsvängningar, glömma bort det och sikta mot nya mål.

Veckans viktiga 38

Jag har faktiskt tänkt lite och framför allt på vad det är som får mig att falla tillbaka hela tiden.

  • Fallgrop nr 1: Nummer ett brukar faktiskt vara att jag slutar gå på möten, då släpper jag på spärrarna inom mig och det börjar sakta men säkert gå uppåt.
  • Fallgrop nr 2:  Lika sakta men säkert så slutar jag även räkna propoints, vilket är lika med kontroll för mig.
  • Fallgrop nr 3: I och med att jag slutar räkna så slutar jag även fylla i checklistan och den är lika viktig.
  • Fallgrop nr 4: Portionsstorlekarna blir snabbt mycket större än vad de borde vara.
  • Fallgrop nr 5: Ett stillasittande jobb med långa arbetsdagar gör även att jag inte rör på mig så mycket, vilket innebär att jag måste desto mer måste tänka på vad jag stoppar i mig.
  • Fallgrop nr 6: Långa arbetsdagar gör så att jag oftast är superhungrig när jag kommer hem och då stoppar jag snabbt i mig något onyttigt istället för att äta mellanmål som håller hungern i schakt.

Jag kan fortsätta men många punkter till men det får bli en annan gång. Nästa steg i mitt tänkande var hur gör jag för att förhindra dessa fallgropar och svaren är rätt så självklara:

  • Börja gå på möten varje vecka igen
  • Börja räkna och skriva checklista
  • Börja väga maten igen tills man är säker på portionsstorlekarna
  • Röra på mig mera, ta tillvara vardagsmotionen mera
  • Äta mellanmål varje dag för att inte bli superhungrig

Om jag bara kan ändra på mitt beteende när det gäller detta, så tror jag att jag har kommit en lång bit på vägen. Nästa grej är att ha tålamod, låta detta ta sin tid för om jag känner min kropp så kommer det att göra det. Jag är en som snittar runt 200-400 gram i veckan, lite mera om jag inte rör veckobonuset. Det är jättelite tycker jag för jag vill ju snitta runt 600-1000 gram i veckan. Men om jag försöker se det från ett helt annat håll och tänker så här istället:

50 veckor (till nästa sommar) gånger 200 gram i veckan blir 10 kilo eller 50 veckor gånger 300 gram är 15 kilo. Perfekt! Precis vad jag behöver. Så jag ska vara nöjd istället för att bli ledsen när vågen ”bara” visar 200 eller 300 gram. För varje 200 gram så har jag kommit ett steg närmare målet!

Så mina vänner, från och med imorgon, ja då börjar jag igen! Hänger du med?

Chokladsnittar med kokos

Detta recept på chokladsnittar är lite annorlunda från de klassiska och kombinationen av choklad och kokos är aldrig fel. De är lättbakade och går snabbt att göra så passa på gör dem en dag.

Propoints: Hela satsen är 50 pp och vid 32 bitar så är en kaka 2 pp per styck.

Chokladsnittar med kokos

Till cirka 30 stycken snittar:

Chokladsnittar: 100 g mjukt smör, 3/4 dl strösocker, 1 1/2 msk ljus sirap, 2 dl vetemjöl, 2 msk kakao, 1 dl kokosflingor, 2 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver

Garnering: 30 gram mörk choklad, ca 2 msk kokos

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och sirap smidigt. Blanda resten av ingredienserna och rör ner dem i smeten.

Chokladsnittar med kokos

Rulla ut till tre längder och lägg på plåt med bakpapper. Platta till. Grädda mitt i ugnen 12–15 min. Skär i sneda bitar medan de ännu är varma. Låt svalna.

Chokladsnittar med kokos

Hacka och smält chokladen över vattenbad. Ringla chokladen över kakorna. Strö på kokos. Låt stelna.

Veckans middagstips nr 29/2015

Varsågoda, nya middagsförlag. Själv så njuter av jag de få dagar som är kvar på min lilla semester. Hoppas du gör detsamma. Kram  Nadja

Grillad kassler med grönsakspytt & aromsmör

     Glasnudelsallad med räkor-nadjaskitchen.se-millas hälsoblogg-räkor-propoints-viktväktarna     Pastapytt med lantkorv och grönsaker     Sallad med rosmarinkyckling och röd pesto pasta

     Köttfärslasagne med keso-nadjaskitchen.se-viktväktarna-propoints-pasta-lasagne     Grapefrukt- och ingefäraglaserad bönsallad med lax     Cayennepanerad kycklingfilé

Måndag: Grillad kassler med potatispytt och aromsmör

Tisdag: Glasnudelsallad med räkor

Onsdag: Pastapytt med korv och grönsaker

Torsdag: Sallad med rosmarinkyckling och röd pestopasta

Fredag: Köttfärslasagne med keso

Lördag: Grapefrukt- och ingeförsglaserad bönsallad med lax

Söndag: Cayennepanerad kyckling

Veckans söta: Sega kolasnittar

Mager Quiche Lorraine

En Quiche Lorraine är så gott men problemet är att den har rätt så många kalorier om man gör efter ett originalrecept (se här). Men byter man ut lite produkter, så blir det magrare och gott ändå. Jag har bytt ut baconet mot extra rökt skinka, grädden mot mellanmjölk och valt ta magrare ost (17 %). Så unna dig en god paj med sallad under dessa sommardagar.

Propoints: Totalt har receptet nedan 67 propoint och vid 6 bitar så blir en bit 11 pp.

Mager Quiche Lorraine - skink och ostpaj - propoints - viktväktarna - mittviktväktarna -

Du behöver detta till 1 paj (6 bitar):

Pajdeg: 3 dl vetemjöl, 125 g smör/margarin, 2 msk vatten

Fyllning: 140 g skinka, 125 g ost 17%,  2 ägg, 2 1/2 dl mellanmjölk, 1 krm salt, 1 krm paprika, några tag med pepparkvarnen

Gör så här:

Hacka ihop pajdegen snabbt för hand. Börja med mjölet och tillsätt matfettet skuret i små bitar och till sist vattnet. Att använda matberedaren går också bra. Låt degen vila svalt i minst 30 minuter eller tryck ut den i en pajform och låt den stå i frysen i 15 minuter. Grädda pajskalet i 225 grader i 8-10 minuter eller tills skalet är fast. Låt svalna.

Mager Quiche Lorraine - skink och ostpaj - propoints - viktväktarna - mittviktväktarna -

Skär skinkan och ost i strimlor eller tärningar. Fördela dem över pajdegens botten. Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar. Häll över i pajskalet. Grädda pajen i 225 grader i cirka 20 minuter eller tills äggstanningen fått färg och är fast. Servera pajen med en god blandad sallad.