Kött, Pasta, WW Flex Smartpoints, WW Propoints, WW SmartPoints

Röd kasslergratäng

Kassler är bra. Den smakar mycket och är samtidigt mager. Om det är något så kallad ”fel” på den så är det möjligtvis salthalten, den är lite högre. Men det får man kompensera genom att salta i övrigt lite mindre. Att ha någon bit kassler i frysen är toppen för man kan använda den till så mycket. Allt från goda omeletter, till pizza och pasta. Tänk på att om man har fryst in en bit kassler så har den en tendens att samla på sig lite vatten. Därför är det bra att steka/bryna upp den lite så att vattnet dunstar bort. Här kommer en god gratäng med kassler, tomatsås och krämig ostsås.

Till fyra portioner behöver du:

500 g kassler, 300 gram okokt fjärilspasta, 2 salladslökar, 2 vitlöksklyftor, 400 g passerade tomater, 2 msk hackad färsk basilika, 2 msk smör, 1 msk mjöl, 4 dl mellanmjölk,1 nypa salt, peppar, 150 g riven ost 17%, 2 dl vatten

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Skär kasslern i tärningar. Skär även löken i små tärningar/bitar. Fräs alltsammans i lite matfett tills vattnet har dunstat ur kasslern. Häll i passerade tomater. Smaka av med basilika och eventuellt lite salt och peppar.

Smält smöret i en annan kastrull. Strö över mjölet och blanda det väl. Häll en deciliter mjölk i taget och blanda ordentligt mellan varven. Låt det koka upp och tag av från värmen. Blanda in den rivna osten och låt den smälta ner. Smaka eventuellt av med lite kryddor. Häll den okokta pastan i en gratängform och häll sedan över kasslern med tomatsåsen. Blanda ihop och häll sedan över ostsåsen. Blanda, häll i vatten och blanda igen. Gratinera i cirka 30 minuter (eller tills pastan har mjuknat). När halva tiden har gått så blanda gärna runt lite i gratängen och häll eventuellt lite mera vatten om pastan är halvmjuk. Hoppas det smakar!

Viktväktarna

  • WW Flex Smartpoints: 8 smartpoints/portion enligt receptet ovan. Om du minskar på pasta till 250 gram och till 100 gram riven ost så blir en portion 15 smartpoints
  • Smartpoints (gammalt VV program): 18 smartpoints/portion enligt receptet ovan. Om du minskar på pasta till 250 gram och till 100 gram riven ost så blir en portion 15 smartpoints
  • Propoints (gammalt VV program): 16 propoints/portion enligt receptet ovan

 

Print Friendly, PDF & Email

5 Comments

  • Victoria

    2012/11/19

    Låter smaskigt, det blir ju ofta en stump kasseler över när man lagar mat:)
    Ha en fin dag!
    Kramar från Victoria på http://www.victoriasprovkök.se

  • Ann-Britt

    2013/01/14

    Hej Nadja!

    Så många härliga Recept du bjuder oss på denna vecka! Förstår att du har haft hårt arbete på ditt jobb! Hoppas att du får det lite lugnare nu framöver!

    Jag kommer att resa bort på Torsdag och kommer komma hem igen om tre veckor.
    Det ska bli roligt att få läsa ikapp din blogg när jag kommer hem igen.

    Så mycket god mat som jag kommer att bli så sugen på när jag läser alla dom goda recept som du alltid delar med dig av!

    Kram:))

  • Nadja

    2013/01/15

    Ann-Britt: Önskar dig en trevlig resa!

  • Pingback: Veckans middag nr: 118 | Nadjaskitchen.se

  • Ida

    2013/11/03

    Låter riktigt gott 🙂 Ska testa de någon dag i veckan nu 🙂

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.