Fisk, WW Flex

Fisk i god chilisås med paprika, gräslök och ost

Det var ett tag sedan det var fisk här på bloggen men nu så, nu kommer det. Fisken är inbäddad i mild chilisås som de flesta, till och med de allra minsta, gillar. Här tillsammans med lite paprika och gräslök från min egen lilla kruka i köksfönstret (!). På toppen så strödde jag på lite ost de sista minutrarna och fick då en liten extra god touch. Prova så får du se! Här har jag valt Alaska Pollock som fisk men det går lika bra med vilken vit fisk som helst.

Till 4 portioner behöver du:

500-600 g  alaska pollock eller annan vit fisk, 2 1/2 dl matlagningsgrädde (15 %) + ev. 1/2 dl vatten, 1 msk matredning, salt, citronpeppar, 1 tsk timjan, 1-2 msk gräslök, 1/2 röd paprika, 1/2 gul paprika, 3-4 msk Felix chilisås, 2 dl riven ost (17 %)

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Tina fisken om den är fryst. Skär den eventuellt i portionsbitar och lägg fisken i en smord ugnsform. Salta och peppra fisken med citronpeppar. Strö även över med lite timjan. Blanda matlagningsgrädde tillsammans med chilisåsen och den klippta gräslöken. Häll det sedan runt om fisken så att den blir inbäddad. Hacka paprikan i små bitar och strö den över fisken.

Grädda fisken i ugnen i cirka 20 minuter tills den börjar bli vit och fin. Använd lite matredning (ca 1 tsk) om du vill ha såsen lite tjockare. Blanda väl. Strö då över den rivna osten, hur mycket du tar beror på smaktycke, och låt fisken stå inne i ugnen så länge osten har smält och blivit gyllenbrun, typ cirka 5-6 minuter. Kokt potatis är supergott till men även ris går bra.

Servera gärna en god sallad av rivna morötter och gurka på en bädd av skivade tomater. Så här fint rivet blir morötterna (och andra grönsaker) om du använder en Mandolin. Akta fingrarna är ni snälla för dessa keramikblad är otroligt vassa, det är tur att ett fingerskydd medföljer.

Viktväktarna

  • WW Flex: 1 portion är 7 smartpoints enligt receptet ovan, lägg till points potatis och liknande. Byt ut matlagningsgrädden till 10% fetthalt och ost till 12 % fetthalt så blir det 5 smartpoints per portion istället.
  • Smartpoints: 1 portion är 8 smartpoints, lägg till points för potatis eller dyligt.
  • Propoints: 1 portion är 7 propoints, lägg till points för potatis eller dyligt.

 

Print Friendly, PDF & Email

8 Comments

  • Superkokken

    2011/08/11

    Tusen takk for flott blogg!

    Er du glad i italiensk mat – finner du daglig nye oppskrifter http://www.superkokken.no

    Beste hilsen fra Norge og Superkokken 🙂

  • Delikata Recept

    2011/08/12

    Ser gott ut! Älskar ugnsbakad fisk med sås och ost.

  • Sofia

    2011/08/16

    Inspirerande blogg! Det är så lätt att fastna med gamla vanor i matlagningen, kul att läsa din blogg får många bra tips och idéer.

  • Mia

    2011/08/24

    Tack för receptet. Åt det i går och det va kanongott. Blir garanterat fler gånger 🙂

  • Nadja

    2011/08/24

    Tack Mia för att du ger lite feedback. Gillar sånt skarp!

  • Pingback: Veckans middag nummer: 91 | Nadjaskitchen.se

  • Eva E

    2015/01/05

    Den här var verkligen jättegod! Hela familjen gillade den vilket är ovanligt, brukar alltid vara någon som rynkar på näsan annars. Tack för det!

  • Nadja

    2015/01/05

    Eva: vad bra att hela familjen gillade rätten, sånt vill man ju. / Nadja

Kommentera